Work: dimensions, meanings and extension of the concept

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Viviane Nascimento
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Santos, Gilmar Ribeiro dos, Durães, Sarah Jane Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8356
Resumo: This article aims at the realization of theoretical reflections about the meaning and function of work in society. A visit to the classics, especially Emile Durkheim and Karl Marx, allows us to problematize the connotations of work, passing through a historical trajectory of the work until pointing out some of the contradictions of the capitalist mode of production. In elucidating aspects of productive restructuring, there are possibilities for debate about the process of deconstruction and expansion of the concept of work itself. The need to reflect on the work is fundamental to understand the modifications and contradictions assumed as a theoretical category and practical experience in the course of the history of humanity. If the analysis follows from the principles of society's production and reproduction systems, it will certainly be possible to perceive more clearly the motives which led to the recurring changes in the world of work. The conditions necessary to carry on the work or demanded from its realization also change according to the economic, historical, political, social and cultural context in which men live in society.
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spelling Work: dimensions, meanings and extension of the conceptEl trabajo: dimensiones, sentido y concepto de expansiónTrabalho: dimensões, significados e ampliação do conceitoWork. Capitalist Society. Productive restructuringTrabajar. Sociedad capitalista. Reconversión productiva.Trabalho. Sociedade capitalista. Restruturação produtiva.This article aims at the realization of theoretical reflections about the meaning and function of work in society. A visit to the classics, especially Emile Durkheim and Karl Marx, allows us to problematize the connotations of work, passing through a historical trajectory of the work until pointing out some of the contradictions of the capitalist mode of production. In elucidating aspects of productive restructuring, there are possibilities for debate about the process of deconstruction and expansion of the concept of work itself. The need to reflect on the work is fundamental to understand the modifications and contradictions assumed as a theoretical category and practical experience in the course of the history of humanity. If the analysis follows from the principles of society's production and reproduction systems, it will certainly be possible to perceive more clearly the motives which led to the recurring changes in the world of work. The conditions necessary to carry on the work or demanded from its realization also change according to the economic, historical, political, social and cultural context in which men live in society.Este artículo tiene como objetivo la realización de reflexiones teóricas sobre el significado y la función del trabajo en la sociedad. Una visita a los clásicos, especialmente Emile Durkheim y Karl Marx, permite analizar las connotaciones que asume el trabajo, pasando por una trayectoria histórica de trabajo para señalar algunas de las contradicciones del modo de producción capitalista. Para dilucidar los aspectos del proceso de reestructuración trae nuevas posibilidades para el debate sobre el proceso de deconstrucción y la extensión del concepto de trabajo. La necesidad de reflexionar sobre el trabajo es clave para entender los cambios y contradicciones asumidas como categoría teórica y experiencia práctica en el curso de la historia humana. Si el análisis sobre los principios para la producción y reproducción de los sistemas de la sociedad sin duda será posible ver más claramente las razones que llevaron y llevar a câmbios  recurrentes en el mundo laboral. Las condiciones necesarias para realizar el trabajo o exigieron a su realización también cambiar según el contexto económico, el medio ambiente histórico, político, social y cultural en el que viven los hombres en la sociedad.Este artigo objetiva a realização de reflexões teóricas em torno do significado e a função do trabalho na sociedade. Uma visita aos clássicos, sobretudo Emile Durkheim e Karl Marx, permite problematizar as conotações assumidas pelo trabalho, perpassando uma trajetória histórica do trabalho até apontar algumas das contradições do modo de produção capitalista. Ao elucidar aspectos da reestruturação produtiva traz à tona possibilidades de debate acerca do processo de desconstrução e ampliação do próprio conceito de trabalho. A necessidade de refletir sobre o trabalho é fundamental para compreender as modificações e contradições assumidas enquanto categoria teórica e experiência prática no decorrer da história da humanidade. Se a análise decorrer dos princípios relativos aos sistemas de produção e reprodução da sociedade, certamente será possível perceber com maior clareza os motivos que conduziram e conduzem às recorrentes transformações no mundo do trabalho. As condições necessárias para exercer o trabalho ou demandadas a partir da sua realização também se modificam de acordo com o contexto econômico, histórico, político, social e cultural em que vivem os homens em sociedade.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/835610.21723/riaee.v12.n2.8356Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 739-754Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 739-7541982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8356/6563Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Viviane NascimentoSantos, Gilmar Ribeiro dosDurães, Sarah Jane Alves2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8356Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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