Playfulness educative actions to fighting the dengue fever disease in five public schools of Belo Horizonte metropolitan area: an analisys from the sex category

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Marcel de Almeida
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: de Azevedo, Tiago Gonçalves, Martins Teixeira, Adla Betsaida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
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Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9938
Resumo: The article discusses results of a research done from 2010 to 2015 on knowledge about disease dengue fever among students in three public schools of Sete Lagoas and two schools in Belo Horizonte through a comparative analysis based on sex. The study’s actors were students of elementary and secondary level and the data collected by a same survey ordered before and after a playful procedure, O Jogo da Dengue (the Dengue Game). The initiative was developed by Education Team of Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Dengue, INCT-UFMG. Student’s knowledges are investigated in four themes about this disease: 1- domestic and community actions; 2- political and social actions and governmental actions; 3- biomedical aspects; 4- geographic and climatic aspects. In general female indicators were higher than males in three of four aspects evaluated, especially on elementary education. On secondary level the masculine percentages rise, however, still were under to the feminine ratios, except on geographic and climatic themes.
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spelling Playfulness educative actions to fighting the dengue fever disease in five public schools of Belo Horizonte metropolitan area: an analisys from the sex categoryAcciones lúdico-educativas para el enfrentamiento de la enfermedad dengue en cinco escuelas públicas de la gran Belo Horizonte: un análisis desde la categoría sexoAções lúdico-educativas para o enfrentamento da doença dengue em cinco escolas públicas da grande Belo Horizonte: uma análise a partir da categoria sexoDengue feverCollective healthGenderPlayfulness and education.DengueSalud colectivaRelaciones de géneroLudicidad y educación.DengueSaúde coletivaRelações de gêneroLudicidade e educação.The article discusses results of a research done from 2010 to 2015 on knowledge about disease dengue fever among students in three public schools of Sete Lagoas and two schools in Belo Horizonte through a comparative analysis based on sex. The study’s actors were students of elementary and secondary level and the data collected by a same survey ordered before and after a playful procedure, O Jogo da Dengue (the Dengue Game). The initiative was developed by Education Team of Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Dengue, INCT-UFMG. Student’s knowledges are investigated in four themes about this disease: 1- domestic and community actions; 2- political and social actions and governmental actions; 3- biomedical aspects; 4- geographic and climatic aspects. In general female indicators were higher than males in three of four aspects evaluated, especially on elementary education. On secondary level the masculine percentages rise, however, still were under to the feminine ratios, except on geographic and climatic themes.El artículo discute resultados de un estudio hecho entre 2010 y 2015 sobre conocimientos acerca de la enfermedad dengue entre alumnos de tres escuelas públicas en Sete Lagoas y dos escuelas en Belo Horizonte a través de análisis comparativo por sexo. Los actores de la investigación fueron alumnos de los niveles primario y secundario y los datos fueron recolectados por medio de una misma encuesta aplicada antes y después de una actividad lúdica, el Jogo da Dengue (El Juego de la Dengue). La iniciativa fue desarrollada por el Equipo Educación del Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Dengue, INCT-UFMG. Fueron pesquisados los conocimientos de estudiantes sobre la enfermedad en cuatro ejes temáticos: 1- acciones domésticas y acciones comunitarias; 2- acciones político-sociales y acciones gubernamentales; 3- aspectos biomédicos; 4- aspectos geográficos y climáticos. De modo general los índices de conocimientos femeninos fueron superiores a los masculinos en tres de los cuatro ejes, sobretodo en el nivel primario de enseñanza. En la enseñanza secundario los porcentuales de aciertos de los niños subieron, pero, aún quedaron más bajos que los femeninos, excepto en el quesito aspectos geográficos y climáticos.O artigo discute resultados de uma pesquisa realizada entre 2010 e 2015 sobre conhecimentos acerca da doença dengue entre discentes de três escolas públicas em Sete Lagoas e duas em Belo Horizonte através da análise comparativa por sexo. Os sujeitos do estudo foram alunos dos ensinos Fundamental e Médio e os dados foram coletados por intermédio de um mesmo questionário aplicado antes e depois de um procedimento lúdico, o Jogo da Dengue. A iniciativa foi desenvolvida pela Equipe Educação do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Dengue, INCT-UFMG. Foram investigados os conhecimentos dos estudantes sobre a doença a partir de quatro eixos temáticos: 1- ações domésticas e ações comunitárias; 2- ações político-sociais e ações governamentais; 3- aspectos biomédicos; 4- aspectos geográficos e climáticos. Em geral os índices de conhecimentos femininos foram superiores aos masculinos em três dos quatro eixos, especialmente no ensino fundamental. No Ensino Médio os percentuais de acertos dos meninos subiram, porém, ainda ficaram inferiores aos femininos, exceto no quesito aspectos geográficos e climáticos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/993810.21723/riaee.v14i4.9938Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2222-2243Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 4, out./dez.; 2222-22431982-55872446-860610.21723/riaee.v14i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9938/8765https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9938/8766https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9938/9702Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Marcel de Almeidade Azevedo, Tiago GonçalvesMartins Teixeira, Adla Betsaida2020-10-01T15:58:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9938Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T15:58:34Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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