Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motriz (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2116 |
Resumo: | This article aims to discuss the Brazilian automobilism since the moments that are made the first race cars better structured (São Paulo, 1908; and Rio de Janeiro, 1909). We investigate specifically Rio de Janeiro and Sao Paulo by the importance they occupied in the country and because there we could identify the most significant events of Brazilian automobilism and the increasing of the presence of the automobile in the Brazilian scene. We argue that the theme allows us to launch a look at the history of the country since around it we can pick something from the series of tensions that marked the twentieth century. |
id |
UNESP-17_5cee850cc7553b0349e30a9e8e204511 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2116 |
network_acronym_str |
UNESP-17 |
network_name_str |
Motriz (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954)Antes de Fittipaldi, Piquet y Senna: el automovilismo en Brasil (1908-1954)Antes de Fittipaldi, Piquet e Senna: o automobilismo no Brasil (1908-1954)História. Esportes. AutomóveisHistória. Esportes. AutomóveisThis article aims to discuss the Brazilian automobilism since the moments that are made the first race cars better structured (São Paulo, 1908; and Rio de Janeiro, 1909). We investigate specifically Rio de Janeiro and Sao Paulo by the importance they occupied in the country and because there we could identify the most significant events of Brazilian automobilism and the increasing of the presence of the automobile in the Brazilian scene. We argue that the theme allows us to launch a look at the history of the country since around it we can pick something from the series of tensions that marked the twentieth century.Este artículo tiene por objetivo discutir el automovilismo brasileño desde el momento en que fueron realizadas las primeras carreras de automóviles más bien estructuradas (São Paulo, 1908; y Rio de Janeiro, 1909). Centramos nuestra análisis en Rio de Janeiro y São Paulo por la importancia que ocuparon en el país y porque en ellas encontramos tanto los acontecimientos más significativos del automovilismo nacional cuánto del aumento de la presencia del automóvil en la escena brasileña. Planteamos que el tema permítenos lanzar una mirada en la historia del país, puesto que a su redor podemos coger algo de la serie de tensiones que marcaron el siglo XX.Este artigo tem por objetivo discutir o automobilismo brasileiro desde o momento em que foram realizadas as primeiras corridas de automóveis melhor estruturadas (São Paulo, 1908; e Rio de Janeiro, 1909). Centramos a discussão no Rio de Janeiro e em São Paulo pela importância que ocupavam no país e porque nessas cidades encontramos, no período estudado, os acontecimentos mais significativos tanto do automobilismo nacional quanto do aumento da presença do automóvel no cenário brasileiro. Argumentamos que o tema permite-nos lançar um olhar sobre a história do país, já que ao seu redor podemos captar algo da série de tensões que marcou o século XX.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/211610.5016/2116Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 1 (2009); 104-115Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 1 (2009); 104-1151980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2116/2222Melo, Victor Andradeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-18T19:21:45Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2116Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-18T19:21:45Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954) Antes de Fittipaldi, Piquet y Senna: el automovilismo en Brasil (1908-1954) Antes de Fittipaldi, Piquet e Senna: o automobilismo no Brasil (1908-1954) |
title |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954) |
spellingShingle |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954) Melo, Victor Andrade História. Esportes. Automóveis História. Esportes. Automóveis |
title_short |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954) |
title_full |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954) |
title_fullStr |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954) |
title_full_unstemmed |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954) |
title_sort |
Before Fittipaldi, Piquet and Senna: the automobilism in Brasil (1908-1954) |
author |
Melo, Victor Andrade |
author_facet |
Melo, Victor Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Victor Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História. Esportes. Automóveis História. Esportes. Automóveis |
topic |
História. Esportes. Automóveis História. Esportes. Automóveis |
description |
This article aims to discuss the Brazilian automobilism since the moments that are made the first race cars better structured (São Paulo, 1908; and Rio de Janeiro, 1909). We investigate specifically Rio de Janeiro and Sao Paulo by the importance they occupied in the country and because there we could identify the most significant events of Brazilian automobilism and the increasing of the presence of the automobile in the Brazilian scene. We argue that the theme allows us to launch a look at the history of the country since around it we can pick something from the series of tensions that marked the twentieth century. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-02-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2116 10.5016/2116 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2116 |
identifier_str_mv |
10.5016/2116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2116/2222 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 1 (2009); 104-115 Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 1 (2009); 104-115 1980-6574 reponame:Motriz (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Motriz (Online) |
collection |
Motriz (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215769421709312 |