Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Osborne, Renata
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Batista, Washington Adolfo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p28
Resumo: UNESCO leads Education for Sustainable Development Decade from 2005 to 2014. In face of this international proposal, this study´s objective was to investigate how professionals that educate through physical activities think their colaboration to Sustainable Development. The research used qualitative method collecting data with interviews, observations and document analysis. The research results included reflections about: the relationship between Environmental Education, Education for Sustainable Development and Physical Education; the Physical Education role in cultivate values through cooperative and competitive games; desirable partnerships in the school context; dificulties related to lack of resources, teachers education and the non valuing of Physical Education; and possible activities for Sustainable Development. Studies are recommended to produce specific physical education didactic material to use it with the students and studies to elaborate public policies of incrementation of material resources in schools.
id UNESP-17_a351092abf4068a98cdf9b020fae4ca4
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2705
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling Physical Education in the Decade of Education for Sustainable DevelopmentEducación Física en el Decenio de la Educación para el Desarrollo SostenibleEducação Física na Década da Educação para o Desenvolvimento Sustentável. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n1p28Educação Ambiental. Esportes. Escolas.SP4.006.047SP8.946.234.262I03.450.642.845I01.880.787.293.392VS3.002.010.009UNESCO leads Education for Sustainable Development Decade from 2005 to 2014. In face of this international proposal, this study´s objective was to investigate how professionals that educate through physical activities think their colaboration to Sustainable Development. The research used qualitative method collecting data with interviews, observations and document analysis. The research results included reflections about: the relationship between Environmental Education, Education for Sustainable Development and Physical Education; the Physical Education role in cultivate values through cooperative and competitive games; desirable partnerships in the school context; dificulties related to lack of resources, teachers education and the non valuing of Physical Education; and possible activities for Sustainable Development. Studies are recommended to produce specific physical education didactic material to use it with the students and studies to elaborate public policies of incrementation of material resources in schools.La UNESCO lleva a la Década de Educación para el Desarrollo Sostenible para el período comprendido entre 2005 y 2014. Habida cuenta de esta licitación internacional, el presente estudio tuvo como objetivo investigar cómo los profesionales que enseñan a través de actividades físicas, considerar la posibilidad de trabajar para el Desarrollo Sostenible. La investigación utilizó un enfoque cualitativo, la recogida de datos a través de entrevistas, observaciones y análisis de documentos. Los resultados de la búsqueda incluyen reflexiones sobre: la relación entre la educación ambiental, la Educación para el Desarrollo Sostenible y la Educación Física, Educación Física, su papel en la labor valores a través de juegos cooperativos y competitivos; deseable colaboración en la escuela, las dificultades relativas a la falta de recursos , la formación del profesorado y la devaluación de la Educación Física y actividades físicas disponibles para el Desarrollo Sostenible. Se recomienda estudios para producir materiales educativos específicos de Educación Física para el uso con los estudiantes y los estudios para el desarrollo de las políticas públicas para aumentar los recursos materiales en las escuelas.A UNESCO lidera a Década da Educação para o Desenvolvimento Sustentável para o período de 2005 a 2014. Diante dessa proposta internacional, esse estudo objetivou investigar como profissionais, que educam através de atividades físicas, pensam colaborar para o Desenvolvimento Sustentável. A pesquisa utilizou a abordagem qualitativa, coletando dados através de entrevistas, observações e análise de documentos. Os resultados da pesquisa incluíram reflexões sobre: a relação entre Educação Ambiental, Educação para o Desenvolvimento Sustentável e Educação Física; o papel da Educação Física em trabalhar valores através de jogos cooperativos e competitivos; parcerias desejáveis no contexto escolar; dificuldades relativas à carência de recursos, a formação dos professores e a desvalorização da Educação Física; e atividades físicas possíveis para o Desenvolvimento Sustentável. Recomenda-se estudos para produzir material didático específico de Educação Física para utilização com os alunos e estudos para elaboração de políticas públicas de incremento aos recursos materiais nas escolas.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p2810.5016/1980-6574.2010v16n1p28Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 1 (2010); 28-36Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 1 (2010); 28-361980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p28/2723Osborne, RenataBatista, Washington Adolfoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-01-20T13:21:21Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2705Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-01-20T13:21:21Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development
Educación Física en el Decenio de la Educación para el Desarrollo Sostenible
Educação Física na Década da Educação para o Desenvolvimento Sustentável. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n1p28
title Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development
spellingShingle Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development
Osborne, Renata
Educação Ambiental. Esportes. Escolas.
SP4.006.047
SP8.946.234.262
I03.450.642.845
I01.880.787.293.392
VS3.002.010.009
title_short Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development
title_full Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development
title_fullStr Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development
title_full_unstemmed Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development
title_sort Physical Education in the Decade of Education for Sustainable Development
author Osborne, Renata
author_facet Osborne, Renata
Batista, Washington Adolfo
author_role author
author2 Batista, Washington Adolfo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Osborne, Renata
Batista, Washington Adolfo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental. Esportes. Escolas.
SP4.006.047
SP8.946.234.262
I03.450.642.845
I01.880.787.293.392
VS3.002.010.009
topic Educação Ambiental. Esportes. Escolas.
SP4.006.047
SP8.946.234.262
I03.450.642.845
I01.880.787.293.392
VS3.002.010.009
description UNESCO leads Education for Sustainable Development Decade from 2005 to 2014. In face of this international proposal, this study´s objective was to investigate how professionals that educate through physical activities think their colaboration to Sustainable Development. The research used qualitative method collecting data with interviews, observations and document analysis. The research results included reflections about: the relationship between Environmental Education, Education for Sustainable Development and Physical Education; the Physical Education role in cultivate values through cooperative and competitive games; desirable partnerships in the school context; dificulties related to lack of resources, teachers education and the non valuing of Physical Education; and possible activities for Sustainable Development. Studies are recommended to produce specific physical education didactic material to use it with the students and studies to elaborate public policies of incrementation of material resources in schools.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p28
10.5016/1980-6574.2010v16n1p28
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p28
identifier_str_mv 10.5016/1980-6574.2010v16n1p28
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n1p28/2723
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 1 (2010); 28-36
Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 1 (2010); 28-36
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215769943900160