Innovation, development and physical education: the triple helix argument
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motriz (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n4p995 |
Resumo: | This study analyzes data from the Innovation Portal in Brazil, to understand the process of innovation in the area of physical education. It uses to the argument triple helix as theoretical framework to evaluate the synergy between university-government-industry in the field of research in physical education. The methodology is guided by the literature search and documental. The results allow inferring that area of research in physical education can be characterized as typically multidisciplinary. There are a significant number of researchers and research groups. Meanwhile, industries are not found. The non-participation of the industries indicates that physical education is far from the productive sector, which shows its inability, today, in raising funds for research with this sector and involves it in schemes that allow innovation and development projects. |
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Innovation, development and physical education: the triple helix argumentLa innovación, el desarrollo y la educación física: el argumento de la triple héliceEducação física, desenvolvimento e inovação: o argumento da hélice tríplice.doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n4p995Educação Física. Políticas e Cooperação em CiênciaTecnologia e Inovação. Desenvolvimento Local.Educação. Políticas e Cooperação em CiênciaTecnologia e Inovação. Desenvolvimento Local.This study analyzes data from the Innovation Portal in Brazil, to understand the process of innovation in the area of physical education. It uses to the argument triple helix as theoretical framework to evaluate the synergy between university-government-industry in the field of research in physical education. The methodology is guided by the literature search and documental. The results allow inferring that area of research in physical education can be characterized as typically multidisciplinary. There are a significant number of researchers and research groups. Meanwhile, industries are not found. The non-participation of the industries indicates that physical education is far from the productive sector, which shows its inability, today, in raising funds for research with this sector and involves it in schemes that allow innovation and development projects.Este estudio analiza los datos desde el Portal de la Innovación en Brasil, para entender el proceso de innovación en el ámbito de la educación física. Se utiliza el argumento de la triple hélice, como marco teórico para evaluar la sinergia entre la universidad-gobierno-industria en el ámbito de la investigación en educación física. La metodología se guía por la búsqueda bibliográfica y documental. Los resultados permiten inferir que el ámbito de la investigación en educación física puede ser caracterizada como típicamente multidisciplinar. Hay un número importante de investigadores y grupos de investigación. Mientras tanto, las industrias no se han encontrado. La no participación de la industria indica que la educación física está lejos de ser el sector productivo, lo que demuestra su incapacidad, hoy, en la recaudación de fondos para la investigación con este sector y supone que en los sistemas que permiten la innovación y proyectos de desarrollo.Este estudo analisa dados presentes no Portal da Inovação do Ministério da Ciência e Tecnologia do Brasil, com o objetivo de compreender o processo de inovação na área de educação física. Utiliza-se o argumento hélice tríplice como referencial teórico para avaliar a sinergia entre universidade-governo-empresa no campo da pesquisa em educação física. A metodologia utilizada pautou-se pela pesquisa bibliográfica e documental. Os resultados permitem inferir que a área de pesquisa em educação física pode ser caracterizada como tipicamente multidisciplinar. Constata-se um número expressivo de pesquisadores e de grupos de pesquisa. Entretanto, não existem empresas vinculadas. A não participação da empresa indica que a educação física está distante do setor produtivo, o que ressalta a sua incapacidade, hoje, em captar recursos para a pesquisa junto a esse setor, bem como envolvê-lo em esquemas que viabilizem projetos de inovação e desenvolvimento a partir de ações de pesquisa.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesBibliográfica e documentalapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n4p99510.5016/1980-6574.2010v16n4p995Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 4 (2010); 995-1005Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 4 (2010); 995-10051980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n4p995/pdf_20Silva, Carlos Alberto Figueiredo daRebocho Lopes, José Pedro SarmentoAraújo Netto, Jacques deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-08T18:11:29Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3071Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-11-08T18:11:29Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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