The serious laugh: the comic in early modern thought

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BORTOLOTTI, Ricardo Gião
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Patrimônio e Memória
Texto Completo: http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/173
Resumo: This paper examines the evolution of the comic as the modification of the painful transition from medieval to modern thought. The highest expression of the comic, in the medieval period, lies in the popular parties, universal space of destruction and regeneration of its own dynamism of social reality. But in the medieval period, the universal character of the comic and laughter prevailed, the same does not happen within modernity, when the laughter becomes serious and focused on discrete objects, undergoing transformations in the way of their expression, namely in everyday and on days of festivity. These changes raise some questions: what were the reasons for a change and the process engendered in the way of thinking and experiencing everyday life? What is the space given to the comic, laughter seen as serious? The unspeakable's, own perception of changes and crises, which found its expression in voices?
id UNESP-18_04d3c1ef42e97beff921fee3b89cd844
oai_identifier_str oai:ojs.cedap:article/173
network_acronym_str UNESP-18
network_name_str Patrimônio e Memória
repository_id_str
spelling The serious laugh: the comic in early modern thoughtO riso sério: o cômico nos primórdios do pensamento modernoCulture. Party. Laughter.Cultura. Festa. Riso.This paper examines the evolution of the comic as the modification of the painful transition from medieval to modern thought. The highest expression of the comic, in the medieval period, lies in the popular parties, universal space of destruction and regeneration of its own dynamism of social reality. But in the medieval period, the universal character of the comic and laughter prevailed, the same does not happen within modernity, when the laughter becomes serious and focused on discrete objects, undergoing transformations in the way of their expression, namely in everyday and on days of festivity. These changes raise some questions: what were the reasons for a change and the process engendered in the way of thinking and experiencing everyday life? What is the space given to the comic, laughter seen as serious? The unspeakable's, own perception of changes and crises, which found its expression in voices?Este texto aborda a trajetória do cômico conforme a modificação sofrida da passagem da Idade Média para o pensamento moderno. A expressão mais alta do cômico, no período medieval, encontra-se nas festas populares, espaço universal da destruição/regeneração, próprio do dinamismo da realidade social. Mas, se no período medieval, o caráter universal do cômico e do riso predominavam, não acontece o mesmo no seio da modernidade, quando o riso se torna sério e voltado para objetos singulares, sofrendo transformações no modo de sua expressão, ou seja, no cotidiano e nos dias de festividade. Tais mudanças suscitam algumas questões: Quais razões foram determinantes para a mudança e o processo engendrado na maneira de pensar e vivenciar o cotidiano? Qual o espaço cedido para o cômico, encarado como o riso sério? O indizível, próprio da percepção de mudanças e crises, encontrou sua manifestação em quais vozes?Patrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaBORTOLOTTI, Ricardo Gião2007-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/173Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-1921808-1967reponame:Patrimônio e Memóriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/173/173info:eu-repo/semantics/openAccess2012-07-22T20:25:10Zoai:ojs.cedap:article/173Revistahttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/PUBhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/oaipatrimonioememoria@gmail.com||patrimonioememoria@gmail.com||patrimonio-e-memoria@assis.unesp.br1808–19671808–1967opendoar:2012-07-22T20:25:10Patrimônio e Memória - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The serious laugh: the comic in early modern thought
O riso sério: o cômico nos primórdios do pensamento moderno
title The serious laugh: the comic in early modern thought
spellingShingle The serious laugh: the comic in early modern thought
BORTOLOTTI, Ricardo Gião
Culture. Party. Laughter.
Cultura. Festa. Riso.
title_short The serious laugh: the comic in early modern thought
title_full The serious laugh: the comic in early modern thought
title_fullStr The serious laugh: the comic in early modern thought
title_full_unstemmed The serious laugh: the comic in early modern thought
title_sort The serious laugh: the comic in early modern thought
author BORTOLOTTI, Ricardo Gião
author_facet BORTOLOTTI, Ricardo Gião
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv BORTOLOTTI, Ricardo Gião
dc.subject.por.fl_str_mv Culture. Party. Laughter.
Cultura. Festa. Riso.
topic Culture. Party. Laughter.
Cultura. Festa. Riso.
description This paper examines the evolution of the comic as the modification of the painful transition from medieval to modern thought. The highest expression of the comic, in the medieval period, lies in the popular parties, universal space of destruction and regeneration of its own dynamism of social reality. But in the medieval period, the universal character of the comic and laughter prevailed, the same does not happen within modernity, when the laughter becomes serious and focused on discrete objects, undergoing transformations in the way of their expression, namely in everyday and on days of festivity. These changes raise some questions: what were the reasons for a change and the process engendered in the way of thinking and experiencing everyday life? What is the space given to the comic, laughter seen as serious? The unspeakable's, own perception of changes and crises, which found its expression in voices?
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08-04
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/173
url http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/173/173
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
publisher.none.fl_str_mv Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
dc.source.none.fl_str_mv Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.7,N.1; 172-192
1808-1967
reponame:Patrimônio e Memória
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Patrimônio e Memória
collection Patrimônio e Memória
repository.name.fl_str_mv Patrimônio e Memória - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv patrimonioememoria@gmail.com||patrimonioememoria@gmail.com||patrimonio-e-memoria@assis.unesp.br
_version_ 1800215747330310144