Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LAWAND, Diógenes Nicolau
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: RAMOS, Zilma de Moraes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Patrimônio e Memória
Texto Completo: http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115
Resumo: This paper discusses data of a research on History teaching in a municipal school attending low income adult students in the evening period. The teaching of History based on memory opens good possibilities for narrative production and for narrative listening as the different views brought by the students narratives relate the silence voices in the community with the construction of historical knowledge in the classroom, In this process the women voices have to be specially considered for their historical position in our society. Their narratives amplify our understanding of cultural expression and survival.
id UNESP-18_0fd245d93f8873694a4af65303652fe9
oai_identifier_str oai:ojs.cedap:article/115
network_acronym_str UNESP-18
network_name_str Patrimônio e Memória
repository_id_str
spelling Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.Memória de mulheres e ensino de históriaMemory of Women; Heritage Education; Teaching of History.Memória de Mulheres; Educação Patrimonial; Ensino de História.This paper discusses data of a research on History teaching in a municipal school attending low income adult students in the evening period. The teaching of History based on memory opens good possibilities for narrative production and for narrative listening as the different views brought by the students narratives relate the silence voices in the community with the construction of historical knowledge in the classroom, In this process the women voices have to be specially considered for their historical position in our society. Their narratives amplify our understanding of cultural expression and survival.Os autores do artigo analisam dados de uma pesquisa desenvolvida como parte das atividades de ensino de História em uma escola municipal da periferia do município de São Paulo, com os alunos da modalidade de Educação de Jovens e Adultos do período noturno. Na educação escolar, trabalhando o ensino de história relacionado à memória, é possível dar voz a parte dos muitos silêncios historicamente construídos e fazer o exercício de narrar e de ouvir. Partimos da posição de que, se a construção de conhecimento histórico na sala de aula ganha sentido e significado por meio das possibilidades apresentadas pelos diversos olhares dos alunos que reativam o vital da comunidade, dentre os olhares e vozes que devem ser considerados estão as lembranças das mulheres que, pela posição que historicamente vêm ocupando na sociedade, tecem histórias que elucidam formas culturais de expressão e sobrevivência.Patrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaLAWAND, Diógenes NicolauRAMOS, Zilma de Moraes2007-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-1221808-1967reponame:Patrimônio e Memóriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115/489info:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-16T18:56:59Zoai:ojs.cedap:article/115Revistahttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/PUBhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/oaipatrimonioememoria@gmail.com||patrimonioememoria@gmail.com||patrimonio-e-memoria@assis.unesp.br1808–19671808–1967opendoar:2013-04-16T18:56:59Patrimônio e Memória - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
Memória de mulheres e ensino de história
title Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
spellingShingle Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
LAWAND, Diógenes Nicolau
Memory of Women; Heritage Education; Teaching of History.
Memória de Mulheres; Educação Patrimonial; Ensino de História.
title_short Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
title_full Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
title_fullStr Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
title_full_unstemmed Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
title_sort Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
author LAWAND, Diógenes Nicolau
author_facet LAWAND, Diógenes Nicolau
RAMOS, Zilma de Moraes
author_role author
author2 RAMOS, Zilma de Moraes
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv LAWAND, Diógenes Nicolau
RAMOS, Zilma de Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv Memory of Women; Heritage Education; Teaching of History.
Memória de Mulheres; Educação Patrimonial; Ensino de História.
topic Memory of Women; Heritage Education; Teaching of History.
Memória de Mulheres; Educação Patrimonial; Ensino de História.
description This paper discusses data of a research on History teaching in a municipal school attending low income adult students in the evening period. The teaching of History based on memory opens good possibilities for narrative production and for narrative listening as the different views brought by the students narratives relate the silence voices in the community with the construction of historical knowledge in the classroom, In this process the women voices have to be specially considered for their historical position in our society. Their narratives amplify our understanding of cultural expression and survival.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-08-04
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115
url http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115/489
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
publisher.none.fl_str_mv Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
Patrimônio e Memória
dc.source.none.fl_str_mv Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122
1808-1967
reponame:Patrimônio e Memória
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Patrimônio e Memória
collection Patrimônio e Memória
repository.name.fl_str_mv Patrimônio e Memória - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv patrimonioememoria@gmail.com||patrimonioememoria@gmail.com||patrimonio-e-memoria@assis.unesp.br
_version_ 1800215748277174272