Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Patrimônio e Memória |
Texto Completo: | http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115 |
Resumo: | This paper discusses data of a research on History teaching in a municipal school attending low income adult students in the evening period. The teaching of History based on memory opens good possibilities for narrative production and for narrative listening as the different views brought by the students narratives relate the silence voices in the community with the construction of historical knowledge in the classroom, In this process the women voices have to be specially considered for their historical position in our society. Their narratives amplify our understanding of cultural expression and survival. |
id |
UNESP-18_0fd245d93f8873694a4af65303652fe9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.cedap:article/115 |
network_acronym_str |
UNESP-18 |
network_name_str |
Patrimônio e Memória |
repository_id_str |
|
spelling |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education.Memória de mulheres e ensino de históriaMemory of Women; Heritage Education; Teaching of History.Memória de Mulheres; Educação Patrimonial; Ensino de História.This paper discusses data of a research on History teaching in a municipal school attending low income adult students in the evening period. The teaching of History based on memory opens good possibilities for narrative production and for narrative listening as the different views brought by the students narratives relate the silence voices in the community with the construction of historical knowledge in the classroom, In this process the women voices have to be specially considered for their historical position in our society. Their narratives amplify our understanding of cultural expression and survival.Os autores do artigo analisam dados de uma pesquisa desenvolvida como parte das atividades de ensino de História em uma escola municipal da periferia do município de São Paulo, com os alunos da modalidade de Educação de Jovens e Adultos do período noturno. Na educação escolar, trabalhando o ensino de história relacionado à memória, é possível dar voz a parte dos muitos silêncios historicamente construídos e fazer o exercício de narrar e de ouvir. Partimos da posição de que, se a construção de conhecimento histórico na sala de aula ganha sentido e significado por meio das possibilidades apresentadas pelos diversos olhares dos alunos que reativam o vital da comunidade, dentre os olhares e vozes que devem ser considerados estão as lembranças das mulheres que, pela posição que historicamente vêm ocupando na sociedade, tecem histórias que elucidam formas culturais de expressão e sobrevivência.Patrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaLAWAND, Diógenes NicolauRAMOS, Zilma de Moraes2007-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-1221808-1967reponame:Patrimônio e Memóriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115/489info:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-16T18:56:59Zoai:ojs.cedap:article/115Revistahttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/PUBhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/oaipatrimonioememoria@gmail.com||patrimonioememoria@gmail.com||patrimonio-e-memoria@assis.unesp.br1808–19671808–1967opendoar:2013-04-16T18:56:59Patrimônio e Memória - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education. Memória de mulheres e ensino de história |
title |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education. |
spellingShingle |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education. LAWAND, Diógenes Nicolau Memory of Women; Heritage Education; Teaching of History. Memória de Mulheres; Educação Patrimonial; Ensino de História. |
title_short |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education. |
title_full |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education. |
title_fullStr |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education. |
title_full_unstemmed |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education. |
title_sort |
Women’s memory and history education. Women’s memory and History education. |
author |
LAWAND, Diógenes Nicolau |
author_facet |
LAWAND, Diógenes Nicolau RAMOS, Zilma de Moraes |
author_role |
author |
author2 |
RAMOS, Zilma de Moraes |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
LAWAND, Diógenes Nicolau RAMOS, Zilma de Moraes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Memory of Women; Heritage Education; Teaching of History. Memória de Mulheres; Educação Patrimonial; Ensino de História. |
topic |
Memory of Women; Heritage Education; Teaching of History. Memória de Mulheres; Educação Patrimonial; Ensino de História. |
description |
This paper discusses data of a research on History teaching in a municipal school attending low income adult students in the evening period. The teaching of History based on memory opens good possibilities for narrative production and for narrative listening as the different views brought by the students narratives relate the silence voices in the community with the construction of historical knowledge in the classroom, In this process the women voices have to be specially considered for their historical position in our society. Their narratives amplify our understanding of cultural expression and survival. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115 |
url |
http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/115/489 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Patrimônio e Memória Patrimônio e Memória Patrimônio e Memória Patrimônio e Memória Patrimônio e Memória |
publisher.none.fl_str_mv |
Patrimônio e Memória Patrimônio e Memória Patrimônio e Memória Patrimônio e Memória Patrimônio e Memória |
dc.source.none.fl_str_mv |
Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122 Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122 Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122 Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122 Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.4,N.1; 104-122 1808-1967 reponame:Patrimônio e Memória instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Patrimônio e Memória |
collection |
Patrimônio e Memória |
repository.name.fl_str_mv |
Patrimônio e Memória - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
patrimonioememoria@gmail.com||patrimonioememoria@gmail.com||patrimonio-e-memoria@assis.unesp.br |
_version_ |
1800215748277174272 |