Espaços de recepção e de criação de estratégias: a instituição escolar e a inserção das camadas populares na cultura letrada. São Paulo -1894-1923
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Patrimônio e Memória |
Texto Completo: | http://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/79 |
Resumo: | This paper debates two problems. The first problem represents the poorest classes and their children against the effects of schooling, looking at the strategies and construction of meanings produced by these consumers. The second, using a working school as an example, looks at the plurality of the existing educative methods and at their cultures. The institutionalization of the elementary school was created from a very well scheduled plan for cultural homogeneity. However, the subjects of the schooling (and their families) were not receptive of the actions of this republican project: they did not exclusively follow the legal decisions in the way they expected. The poorest classes of the society used strategies to include themselves in the well-educated strata, using the non-official and free education system. These strategies made it very difficult for the Republican Government to create a national education system. On the other hand, the project of cultural homogeneity shocked the other existing elementary school and their identities. |
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Espaços de recepção e de criação de estratégias: a instituição escolar e a inserção das camadas populares na cultura letrada. São Paulo -1894-1923elementary schools, subjects of schooling, strategies and usesescolas primárias, sujeitos da escolarização, estratégias e usosThis paper debates two problems. The first problem represents the poorest classes and their children against the effects of schooling, looking at the strategies and construction of meanings produced by these consumers. The second, using a working school as an example, looks at the plurality of the existing educative methods and at their cultures. The institutionalization of the elementary school was created from a very well scheduled plan for cultural homogeneity. However, the subjects of the schooling (and their families) were not receptive of the actions of this republican project: they did not exclusively follow the legal decisions in the way they expected. The poorest classes of the society used strategies to include themselves in the well-educated strata, using the non-official and free education system. These strategies made it very difficult for the Republican Government to create a national education system. On the other hand, the project of cultural homogeneity shocked the other existing elementary school and their identities.Este artigo se articula a partir de duas questões. A primeira problematiza a representação feita das populações mais pobres e seus filhos frente à escolarização, fazendo ver as estratégias e a construção de sentidos produzidos por esses utilizadores. A segunda, tomando a escola operária como exemplo, atenta para a pluralidade de formas educativas existentes e de suas culturas. A institucionalização da escola primária se fez a partir de um plano muito bem elaborado de homogeneização cultural. No entanto, os sujeitos da escolarização (e seus familiares) não foram um receptáculo das ações desse projeto republicano, não se moveram exclusivamente a partir das determinações legais e nem como elas pretendiam. As camadas mais pobres da sociedade utilizaram-se de estratégias para se inserirem no mundo letrado, fazendo uso de espaços de ensino não oficiais e livres. Essas estratégias dificultavam as investidas do Estado Republicano para a criação de um sistema nacional de ensino. Por outro lado, o projeto de homogeneização cultural esbarrou nas demais escolas primárias existentes e suas identidades.Patrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaPatrimônio e MemóriaROSSI, Ednéia Regina2007-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/79Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.2,N.1; 120-133Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.2,N.1; 120-133Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.2,N.1; 120-133Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.2,N.1; 120-133Patrimônio e Memória; PATRIMÔNIO E MEMÓRIA - V.2,N.1; 120-1331808-1967reponame:Patrimônio e Memóriainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/79/578info:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-24T12:38:23Zoai:ojs.cedap:article/79Revistahttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/PUBhttp://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/oaipatrimonioememoria@gmail.com||patrimonioememoria@gmail.com||patrimonio-e-memoria@assis.unesp.br1808–19671808–1967opendoar:2013-04-24T12:38:23Patrimônio e Memória - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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