Teses ad Feuerbach and education
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Filosofia da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/6168 |
Resumo: | This paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018 |
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Teses ad Feuerbach and educationTeses ad Feuerbach e a educaçãoThis paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018O presente texto aborda as Teses ad Feuerbach elaboradas por Marx com intuito de extrair elementos de ordem onto-metodológica que possam subsidiar a reflexão à filosofia da educação. Entendemos, na esteira de Lukács e Mészáros, que o pensamento marxiano se distingue qualitativamente do padrão de cientificidade moderno em razão da instauração de uma ontologia de base materialista e dialética do ser social. Isto significa que a teoria social marxiana possui como seu núcleo mais essencial a historicidade na abordagem ontológica dos fenômenos sociais, buscando compreendê-los em sua gênese e na função social que desempenham no processo de reprodução social. Com isso, no texto aqui em debate, tratamos da radicalidade revolucionária do escrito abordado em suas potencialidades ao debate educacional. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de FilosofiaTRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia2019-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/616810.1590/0101-3173.2019.v42n2.05.p85TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol 42 No 2 (2019); 85-106TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; v. 42 n. 2 (2019); 85-1060101-31730101-3173reponame:Revista de Filosofia da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/6168/5734Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRossi, Rafael2020-08-04T10:42:43Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/6168Revistahttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/oai1980-539X0101-3173opendoar:null2020-08-04 10:42:43.627Revista de Filosofia da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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This paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018 |
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