LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | História e Cultura |
Texto Completo: | https://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797 |
Resumo: | After taking the Duchy of Florence in 1537, Cosimo I de’ Medici (1519-1574) realized a series of artistic commissions, seeking the promotion of his figure and his power. Among these works, the Sala degli Elementi in the Palazzo Vecchio was executed between 1555 and 1557. In this pictorial cycle, under the supervision of Giorgio Vasari (1511-1574) and the erudite Cosimo Bartoli (1503-1572), it has resorted to the mythological and conceptual repertoire inspired by the Neoplatonic syncretism developed in the second half of the 15th century. The present study argues that this theoretical corpus, derived from the Renaissance occult philosophy, was visually used as a tool of political propaganda and celebration of the figure of Cosimo I, being part of a broader process of circulation of esoteric ideas in Florentine society and art during the 16th century. |
id |
UNESP-21_25a51dddb9a2cc74af11bb43aae7b416 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.franca.unesp.br:article/3797 |
network_acronym_str |
UNESP-21 |
network_name_str |
História e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCELE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ARTE E FILOSOFIA OCULTA NA SALA DEGLI ELEMENTI DO PALAZZO VECCHIO EM FLORENÇAAfter taking the Duchy of Florence in 1537, Cosimo I de’ Medici (1519-1574) realized a series of artistic commissions, seeking the promotion of his figure and his power. Among these works, the Sala degli Elementi in the Palazzo Vecchio was executed between 1555 and 1557. In this pictorial cycle, under the supervision of Giorgio Vasari (1511-1574) and the erudite Cosimo Bartoli (1503-1572), it has resorted to the mythological and conceptual repertoire inspired by the Neoplatonic syncretism developed in the second half of the 15th century. The present study argues that this theoretical corpus, derived from the Renaissance occult philosophy, was visually used as a tool of political propaganda and celebration of the figure of Cosimo I, being part of a broader process of circulation of esoteric ideas in Florentine society and art during the 16th century.Após assumir o ducado de Florença em 1537, Cosimo I de’ Medici (1519-1574) realizou uma série de encomendas artísticas, visando a promoção de sua figura e de seu poder. Entre estas obras, destaca-se a Sala degli Elementi no Palazzo Vecchio, executada entre 1555 e 1557. Neste ciclo pictórico, sob a supervisão de Giorgio Vasari (1511-1574) e do erudito Cosimo Bartoli (1503-1572), recorre-se a um repertório mitológico e conceitual inspirado pelo sincretismo neoplatônico desenvolvido na segunda metade do século XV. O presente estudo argumenta que este corpus teórico, pertencente à filosofia oculta renascentista, foi imageticamente utilizado como ferramenta de propaganda política e celebração da figura de Cosimo I, situando-se em um processo mais amplo de circulação de ideias esotéricas na sociedade e na arte florentina do século XVI.ABEC2023-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/379710.18223/hiscult.v12i1.3797História e Cultura (History and Culture); Vol. 12 No. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230História e Cultura; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230História e Cultura (Histoire et Culture); Vol. 12 No. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230História e Cultura; v. 12 n. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-2302238-62702238-627010.18223/hiscult.v12i1reponame:História e Culturainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797/3278Andrade, Thainan Noronha deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-02T19:08:12Zoai:ojs.franca.unesp.br:article/3797Revistahttp://seer.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/indexPUBhttps://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/oai||revistahistoriaecultura@franca.unesp.br2238-62702238-6270opendoar:2023-08-02T19:08:12História e Cultura - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ARTE E FILOSOFIA OCULTA NA SALA DEGLI ELEMENTI DO PALAZZO VECCHIO EM FLORENÇA |
title |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE |
spellingShingle |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE Andrade, Thainan Noronha de |
title_short |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE |
title_full |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE |
title_fullStr |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE |
title_full_unstemmed |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE |
title_sort |
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE |
author |
Andrade, Thainan Noronha de |
author_facet |
Andrade, Thainan Noronha de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Thainan Noronha de |
description |
After taking the Duchy of Florence in 1537, Cosimo I de’ Medici (1519-1574) realized a series of artistic commissions, seeking the promotion of his figure and his power. Among these works, the Sala degli Elementi in the Palazzo Vecchio was executed between 1555 and 1557. In this pictorial cycle, under the supervision of Giorgio Vasari (1511-1574) and the erudite Cosimo Bartoli (1503-1572), it has resorted to the mythological and conceptual repertoire inspired by the Neoplatonic syncretism developed in the second half of the 15th century. The present study argues that this theoretical corpus, derived from the Renaissance occult philosophy, was visually used as a tool of political propaganda and celebration of the figure of Cosimo I, being part of a broader process of circulation of esoteric ideas in Florentine society and art during the 16th century. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797 10.18223/hiscult.v12i1.3797 |
url |
https://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797 |
identifier_str_mv |
10.18223/hiscult.v12i1.3797 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797/3278 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
História e Cultura (History and Culture); Vol. 12 No. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230 História e Cultura; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230 História e Cultura (Histoire et Culture); Vol. 12 No. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230 História e Cultura; v. 12 n. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230 2238-6270 2238-6270 10.18223/hiscult.v12i1 reponame:História e Cultura instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
História e Cultura |
collection |
História e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
História e Cultura - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistahistoriaecultura@franca.unesp.br |
_version_ |
1800215791536177152 |