LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Thainan Noronha de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: História e Cultura
Texto Completo: https://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797
Resumo: After taking the Duchy of Florence in 1537, Cosimo I de’ Medici (1519-1574) realized a series of artistic commissions, seeking the promotion of his figure and his power. Among these works, the Sala degli Elementi in the Palazzo Vecchio was executed between 1555 and 1557. In this pictorial cycle, under the supervision of Giorgio Vasari (1511-1574) and the erudite Cosimo Bartoli (1503-1572), it has resorted to the mythological and conceptual repertoire inspired by the Neoplatonic syncretism developed in the second half of the 15th century. The present study argues that this theoretical corpus, derived from the Renaissance occult philosophy, was visually used as a tool of political propaganda and celebration of the figure of Cosimo I, being part of a broader process of circulation of esoteric ideas in Florentine society and art during the 16th century.
id UNESP-21_25a51dddb9a2cc74af11bb43aae7b416
oai_identifier_str oai:ojs.franca.unesp.br:article/3797
network_acronym_str UNESP-21
network_name_str História e Cultura
repository_id_str
spelling LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCELE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ARTE E FILOSOFIA OCULTA NA SALA DEGLI ELEMENTI DO PALAZZO VECCHIO EM FLORENÇAAfter taking the Duchy of Florence in 1537, Cosimo I de’ Medici (1519-1574) realized a series of artistic commissions, seeking the promotion of his figure and his power. Among these works, the Sala degli Elementi in the Palazzo Vecchio was executed between 1555 and 1557. In this pictorial cycle, under the supervision of Giorgio Vasari (1511-1574) and the erudite Cosimo Bartoli (1503-1572), it has resorted to the mythological and conceptual repertoire inspired by the Neoplatonic syncretism developed in the second half of the 15th century. The present study argues that this theoretical corpus, derived from the Renaissance occult philosophy, was visually used as a tool of political propaganda and celebration of the figure of Cosimo I, being part of a broader process of circulation of esoteric ideas in Florentine society and art during the 16th century.Após assumir o ducado de Florença em 1537, Cosimo I de’ Medici (1519-1574) realizou uma série de encomendas artísticas, visando a promoção de sua figura e de seu poder. Entre estas obras, destaca-se a Sala degli Elementi no Palazzo Vecchio, executada entre 1555 e 1557. Neste ciclo pictórico, sob a supervisão de Giorgio Vasari (1511-1574) e do erudito Cosimo Bartoli (1503-1572), recorre-se a um repertório mitológico e conceitual inspirado pelo sincretismo neoplatônico desenvolvido na segunda metade do século XV. O presente estudo argumenta que este corpus teórico, pertencente à filosofia oculta renascentista, foi imageticamente utilizado como ferramenta de propaganda política e celebração da figura de Cosimo I, situando-se em um processo mais amplo de circulação de ideias esotéricas na sociedade e na arte florentina do século XVI.ABEC2023-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/379710.18223/hiscult.v12i1.3797História e Cultura (History and Culture); Vol. 12 No. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230História e Cultura; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230História e Cultura (Histoire et Culture); Vol. 12 No. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230História e Cultura; v. 12 n. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-2302238-62702238-627010.18223/hiscult.v12i1reponame:História e Culturainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797/3278Andrade, Thainan Noronha deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-02T19:08:12Zoai:ojs.franca.unesp.br:article/3797Revistahttp://seer.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/indexPUBhttps://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/oai||revistahistoriaecultura@franca.unesp.br2238-62702238-6270opendoar:2023-08-02T19:08:12História e Cultura - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ARTE E FILOSOFIA OCULTA NA SALA DEGLI ELEMENTI DO PALAZZO VECCHIO EM FLORENÇA
title LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
spellingShingle LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
Andrade, Thainan Noronha de
title_short LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
title_full LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
title_fullStr LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
title_full_unstemmed LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
title_sort LE POTENTIE DI DIO ED I SEGRETI DELLA NATURA:: ART AND OCCULT PHILOSOPHY IN THE SALA DEGLI ELEMENTI IN THE PALAZZO VECCHIO IN FLORENCE
author Andrade, Thainan Noronha de
author_facet Andrade, Thainan Noronha de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Thainan Noronha de
description After taking the Duchy of Florence in 1537, Cosimo I de’ Medici (1519-1574) realized a series of artistic commissions, seeking the promotion of his figure and his power. Among these works, the Sala degli Elementi in the Palazzo Vecchio was executed between 1555 and 1557. In this pictorial cycle, under the supervision of Giorgio Vasari (1511-1574) and the erudite Cosimo Bartoli (1503-1572), it has resorted to the mythological and conceptual repertoire inspired by the Neoplatonic syncretism developed in the second half of the 15th century. The present study argues that this theoretical corpus, derived from the Renaissance occult philosophy, was visually used as a tool of political propaganda and celebration of the figure of Cosimo I, being part of a broader process of circulation of esoteric ideas in Florentine society and art during the 16th century.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797
10.18223/hiscult.v12i1.3797
url https://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797
identifier_str_mv 10.18223/hiscult.v12i1.3797
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.franca.unesp.br/index.php/historiaecultura/article/view/3797/3278
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv História e Cultura (History and Culture); Vol. 12 No. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230
História e Cultura; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230
História e Cultura (Histoire et Culture); Vol. 12 No. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230
História e Cultura; v. 12 n. 1 (2023): Mundo do trabalho e trabalhadores na escrita sobre o patrimônio cultural; 202-230
2238-6270
2238-6270
10.18223/hiscult.v12i1
reponame:História e Cultura
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str História e Cultura
collection História e Cultura
repository.name.fl_str_mv História e Cultura - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv ||revistahistoriaecultura@franca.unesp.br
_version_ 1800215791536177152