The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Mariza B. T.
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603
Resumo: Cinema, a syncretic type of text, is a good example of the efficiency of passionate discourse as it establishes, with sound, visual and verbal images, a game of meaningful effects involving its receptor in the utmost emotional aspects of his perceptive capacities. In Don Juan DeMarco it is worth analyzing this kind of game: among addresser and addressee of the cinematographic discourse, and mainly in the interlocutions devoloped among the discoursive actors of the film, principal focalization in this analyzis. Keywords: Syncretism. Passionate Enunciation. Veridictory Discourse. Metalanguage. Romantic Love.
id UNESP-26_b0898365bd557e7394637a1b5c49e95a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/603
network_acronym_str UNESP-26
network_name_str CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
repository_id_str
spelling The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarcoA passionalidade do sincretismo no cinema: Don Juan DeMarcosincretismoenunciação passionaldiscurso veridictóriometalinguagemamor românticosyncretismpassionate enunciationveridictory discoursemetalanguageromantic love.Cinema, a syncretic type of text, is a good example of the efficiency of passionate discourse as it establishes, with sound, visual and verbal images, a game of meaningful effects involving its receptor in the utmost emotional aspects of his perceptive capacities. In Don Juan DeMarco it is worth analyzing this kind of game: among addresser and addressee of the cinematographic discourse, and mainly in the interlocutions devoloped among the discoursive actors of the film, principal focalization in this analyzis. Keywords: Syncretism. Passionate Enunciation. Veridictory Discourse. Metalanguage. Romantic Love.O cinema, como texto sincrético, é um exemplo da eficiência do discurso passional, ao estabelecer entre imagens visuais, verbais e sonoras, um jogo de efeitos de sentido envolvendo o espectador nos aspectos mais emocionais de sua capacidade de percepção. Em Don Juan DeMarco, temos um exemplo digno de estudo desse tipo de jogo, no contrato de veridicção entre destinadores e destinatários do discurso cinematográfico e, sobretudo, nas interlocuções entre atores discursivos do filme, foco principal desta análise. Palavras-chave: Sincretismo. Enunciação Passional. Discurso Veridictório. Metalinguagem. Amor Romântico.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2008-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/60310.21709/casa.v3i1.603CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 3 n. 1 (2005)1679-340410.21709/casa.v3i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603/51910.21709/casa.v3i1.603.g519Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Mariza B. T.2008-05-05T17:02:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/603Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-01-12T16:38:38.314274CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
A passionalidade do sincretismo no cinema: Don Juan DeMarco
title The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
spellingShingle The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
Mendes, Mariza B. T.
sincretismo
enunciação passional
discurso veridictório
metalinguagem
amor romântico
syncretism
passionate enunciation
veridictory discourse
metalanguage
romantic love.
title_short The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
title_full The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
title_fullStr The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
title_full_unstemmed The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
title_sort The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
author Mendes, Mariza B. T.
author_facet Mendes, Mariza B. T.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Mariza B. T.
dc.subject.por.fl_str_mv sincretismo
enunciação passional
discurso veridictório
metalinguagem
amor romântico
syncretism
passionate enunciation
veridictory discourse
metalanguage
romantic love.
topic sincretismo
enunciação passional
discurso veridictório
metalinguagem
amor romântico
syncretism
passionate enunciation
veridictory discourse
metalanguage
romantic love.
description Cinema, a syncretic type of text, is a good example of the efficiency of passionate discourse as it establishes, with sound, visual and verbal images, a game of meaningful effects involving its receptor in the utmost emotional aspects of his perceptive capacities. In Don Juan DeMarco it is worth analyzing this kind of game: among addresser and addressee of the cinematographic discourse, and mainly in the interlocutions devoloped among the discoursive actors of the film, principal focalization in this analyzis. Keywords: Syncretism. Passionate Enunciation. Veridictory Discourse. Metalanguage. Romantic Love.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603
10.21709/casa.v3i1.603
url https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603
identifier_str_mv 10.21709/casa.v3i1.603
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603/519
10.21709/casa.v3i1.603.g519
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria
publisher.none.fl_str_mv Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria
dc.source.none.fl_str_mv CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 3 n. 1 (2005)
1679-3404
10.21709/casa.v3i1
reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
collection CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
repository.name.fl_str_mv CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv casa@fclar.unesp.br
_version_ 1797051218430787584