The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603 |
Resumo: | Cinema, a syncretic type of text, is a good example of the efficiency of passionate discourse as it establishes, with sound, visual and verbal images, a game of meaningful effects involving its receptor in the utmost emotional aspects of his perceptive capacities. In Don Juan DeMarco it is worth analyzing this kind of game: among addresser and addressee of the cinematographic discourse, and mainly in the interlocutions devoloped among the discoursive actors of the film, principal focalization in this analyzis. Keywords: Syncretism. Passionate Enunciation. Veridictory Discourse. Metalanguage. Romantic Love. |
id |
UNESP-26_b0898365bd557e7394637a1b5c49e95a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/603 |
network_acronym_str |
UNESP-26 |
network_name_str |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarcoA passionalidade do sincretismo no cinema: Don Juan DeMarcosincretismoenunciação passionaldiscurso veridictóriometalinguagemamor românticosyncretismpassionate enunciationveridictory discoursemetalanguageromantic love.Cinema, a syncretic type of text, is a good example of the efficiency of passionate discourse as it establishes, with sound, visual and verbal images, a game of meaningful effects involving its receptor in the utmost emotional aspects of his perceptive capacities. In Don Juan DeMarco it is worth analyzing this kind of game: among addresser and addressee of the cinematographic discourse, and mainly in the interlocutions devoloped among the discoursive actors of the film, principal focalization in this analyzis. Keywords: Syncretism. Passionate Enunciation. Veridictory Discourse. Metalanguage. Romantic Love.O cinema, como texto sincrético, é um exemplo da eficiência do discurso passional, ao estabelecer entre imagens visuais, verbais e sonoras, um jogo de efeitos de sentido envolvendo o espectador nos aspectos mais emocionais de sua capacidade de percepção. Em Don Juan DeMarco, temos um exemplo digno de estudo desse tipo de jogo, no contrato de veridicção entre destinadores e destinatários do discurso cinematográfico e, sobretudo, nas interlocuções entre atores discursivos do filme, foco principal desta análise. Palavras-chave: Sincretismo. Enunciação Passional. Discurso Veridictório. Metalinguagem. Amor Romântico.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2008-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/60310.21709/casa.v3i1.603CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 3 n. 1 (2005)1679-340410.21709/casa.v3i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603/51910.21709/casa.v3i1.603.g519Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Mariza B. T.2008-05-05T17:02:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/603Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-01-12T16:38:38.314274CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco A passionalidade do sincretismo no cinema: Don Juan DeMarco |
title |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco |
spellingShingle |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco Mendes, Mariza B. T. sincretismo enunciação passional discurso veridictório metalinguagem amor romântico syncretism passionate enunciation veridictory discourse metalanguage romantic love. |
title_short |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco |
title_full |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco |
title_fullStr |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco |
title_full_unstemmed |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco |
title_sort |
The passionality of the syncretism in the cinema: Don Juan DeMarco |
author |
Mendes, Mariza B. T. |
author_facet |
Mendes, Mariza B. T. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Mariza B. T. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
sincretismo enunciação passional discurso veridictório metalinguagem amor romântico syncretism passionate enunciation veridictory discourse metalanguage romantic love. |
topic |
sincretismo enunciação passional discurso veridictório metalinguagem amor romântico syncretism passionate enunciation veridictory discourse metalanguage romantic love. |
description |
Cinema, a syncretic type of text, is a good example of the efficiency of passionate discourse as it establishes, with sound, visual and verbal images, a game of meaningful effects involving its receptor in the utmost emotional aspects of his perceptive capacities. In Don Juan DeMarco it is worth analyzing this kind of game: among addresser and addressee of the cinematographic discourse, and mainly in the interlocutions devoloped among the discoursive actors of the film, principal focalization in this analyzis. Keywords: Syncretism. Passionate Enunciation. Veridictory Discourse. Metalanguage. Romantic Love. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603 10.21709/casa.v3i1.603 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603 |
identifier_str_mv |
10.21709/casa.v3i1.603 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/603/519 10.21709/casa.v3i1.603.g519 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2008 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria |
publisher.none.fl_str_mv |
Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria |
dc.source.none.fl_str_mv |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 3 n. 1 (2005) 1679-3404 10.21709/casa.v3i1 reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
collection |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
casa@fclar.unesp.br |
_version_ |
1797051218430787584 |