A VINGANÇA EM "NA FESTA DE SÃO LOURENÇO": REVENGE IN NA FESTA DE SÃO LOURENÇO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hata, Luli
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mello, Luiz Carlos Migliozzi Ferreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/8551
Resumo: This paper analyses the play Na Festa de São Lourenço written by Jesuit priest José de Anchieta from a French semiotics perspective. Revenge is a lexicalized passion in the play, and it has different meanings for the European and for the Indian, to whom the play was addressed. The analysis reveals that revenge is constituted as a strategy to contain the bellicose relationship between Tupinambá’s tribes since revenge is the foundation of their cosmogony. However, this article shows that the reparation of lack occurs in a collective perspective of that society. Although the text lexicalizes the passion of revenge, in fact, we have the discursivization of justice in the play Na Festa de São Lourenço.
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spelling A VINGANÇA EM "NA FESTA DE SÃO LOURENÇO": REVENGE IN NA FESTA DE SÃO LOURENÇOTeatro Jesuíta. Canibalismo. Vingança. Anchieta.This paper analyses the play Na Festa de São Lourenço written by Jesuit priest José de Anchieta from a French semiotics perspective. Revenge is a lexicalized passion in the play, and it has different meanings for the European and for the Indian, to whom the play was addressed. The analysis reveals that revenge is constituted as a strategy to contain the bellicose relationship between Tupinambá’s tribes since revenge is the foundation of their cosmogony. However, this article shows that the reparation of lack occurs in a collective perspective of that society. Although the text lexicalizes the passion of revenge, in fact, we have the discursivization of justice in the play Na Festa de São Lourenço.O presente artigo analisa o auto Na Festa de São Lourenço, de José de Anchieta, a partir da semiótica de orientação francesa. A vingança é uma paixão lexicalizada na peça e tem diferentes significações para o europeu e para o índio, a cuja etnia o auto é dirigido. A análise revela que a vingança constitui-se como estratégia para conter a relação belicosa entre tribos Tupinambá, uma vez que ela, a vingança, é o fundamento de sua cosmogonia. A Semiótica das paixões mostra que a vingança caracteriza-se por ser um ato individual, por meio do qual se busca o reequilíbrio passional. Contudo, pelo desenvolvimento deste artigo, fica evidente que o sentimento de reparação da falta acontece em um patamar coletivo daquela sociedade. Dessa forma, não obstante a lexicalização da paixão vingança no enunciado, o que existe no auto Na festa de São Lourenço é a discursivização da paixão da justiça.Laboratório Editorial FCL-UNESP | Letraria2022-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/855110.21709/casa.v15i1.8551CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada; v. 15, n. 1, jun. 2022; 204-2211679-340410.21709/casa.v15i1reponame:CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/8551/1316410.21709/casa.v15i1.8551.g13164Copyright (c) 2022 CASA: Cadernos de Semiótica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHata, LuliMello, Luiz Carlos Migliozzi Ferreira de2022-12-19T14:27:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8551Revistahttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/indexPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/casa/oaicasa@fclar.unesp.br1679-34041679-3404opendoar:2023-01-12T16:38:51.084655CASA: Cadernos de Semiótica Aplicada - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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