JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Holanda Vieira MELO, Charyze
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Carvalho Magalhães KASSAR, Mônica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14889
Resumo: The specialized literature records the growth of judicialization processes in the field of education. Given this panorama, this article reports a research whose objective was to investigate the judicialization of Special Education in a municipality at the State of Mato Grosso do Sul, based on the applicability of students' rights for their regular inclusion in education. The research has an analytical and explanatory character and was carried out through bibliographical and documentary research. Judicial decisions handed down in the municipality from 2009 to 2020 were analyzed. It was found that, despite the existence of several judicial decisions within the time frame, only three cases of request for intervention by the Judiciary Power were recorded. It was observed that, based on legal arguments, what really mattered for the intervention or not of the Judiciary was the verification of access to specialized educational assistance for the child, regardless of whether it was in the public or private network. It was concluded that, in the investigated period, there was a low level of judicialization regarding the inclusion of the Special Education Target Public and that the institutional offer of some form of specialized educational assistance was recognized, by the courts, as a service provided.
id UNESP-28_b628d20e5879334464c21a47a30a64c2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14889
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SULSpecial educationJudicializationInclusionEducação EspecialJudicializaçãoInclusãoThe specialized literature records the growth of judicialization processes in the field of education. Given this panorama, this article reports a research whose objective was to investigate the judicialization of Special Education in a municipality at the State of Mato Grosso do Sul, based on the applicability of students' rights for their regular inclusion in education. The research has an analytical and explanatory character and was carried out through bibliographical and documentary research. Judicial decisions handed down in the municipality from 2009 to 2020 were analyzed. It was found that, despite the existence of several judicial decisions within the time frame, only three cases of request for intervention by the Judiciary Power were recorded. It was observed that, based on legal arguments, what really mattered for the intervention or not of the Judiciary was the verification of access to specialized educational assistance for the child, regardless of whether it was in the public or private network. It was concluded that, in the investigated period, there was a low level of judicialization regarding the inclusion of the Special Education Target Public and that the institutional offer of some form of specialized educational assistance was recognized, by the courts, as a service provided.A literatura especializada registra o crescimento de processos de Judicialização no campo da educação. Diante desse panorama, este artigo relata uma pesquisa, cujo objetivo foi investigar a Judicialização da Educação Especial em um município no interior do estado de Mato Grosso do Sul, a partir da aplicabilidade dos direitos dos alunos para sua inclusão regular de ensino. A pesquisa tem caráter analítico e explicativo e foi realizada por meio de pesquisa bibliográfica e documental. Foram analisadas as decisões judiciais prolatadas no município, no período de 2009 a 2020. Verificou-se, que apesar da existência de várias decisões judiciais dentro do recorte temporal, foram constados apenas três casos de solicitação de intervenção do Poder Judiciário. Observou-se que, pelos argumentos judiciais, o que de fato importou para a intervenção ou não do Poder Judiciário foi a verificação de acesso ao atendimento educacional especializado da criança, independentemente se estava na rede pública ou privada. Concluiu-se que, no período investigado, houve baixo índice de Judicialização sobre a inclusão do Público-Alvo da Educação Especial e que o oferecimento institucional de alguma forma de atendimento educacional especializado foi reconhecido, pela justiça, como serviço prestado.Faculdade de Filosofia e Ciências2023-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1488910.36311/2358-8845.2023.v10n2.p79-92Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 79-92Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 79-92Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 79-922764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14889/15489Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Holanda Vieira MELO, Charyzede Carvalho Magalhães KASSAR, Mônica2023-11-24T11:00:35Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/14889Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2023-11-24T11:00:35Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL
title JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL
spellingShingle JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL
de Holanda Vieira MELO, Charyze
Special education
Judicialization
Inclusion
Educação Especial
Judicialização
Inclusão
title_short JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL
title_full JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL
title_fullStr JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL
title_full_unstemmed JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL
title_sort JUDICIALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO ESPECIAL: INCLUSÃO ESCOLAR NA REDE REGULAR DE ENSINO EM UM MUNICÍPIO DE MATO GROSSO DO SUL
author de Holanda Vieira MELO, Charyze
author_facet de Holanda Vieira MELO, Charyze
de Carvalho Magalhães KASSAR, Mônica
author_role author
author2 de Carvalho Magalhães KASSAR, Mônica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Holanda Vieira MELO, Charyze
de Carvalho Magalhães KASSAR, Mônica
dc.subject.por.fl_str_mv Special education
Judicialization
Inclusion
Educação Especial
Judicialização
Inclusão
topic Special education
Judicialization
Inclusion
Educação Especial
Judicialização
Inclusão
description The specialized literature records the growth of judicialization processes in the field of education. Given this panorama, this article reports a research whose objective was to investigate the judicialization of Special Education in a municipality at the State of Mato Grosso do Sul, based on the applicability of students' rights for their regular inclusion in education. The research has an analytical and explanatory character and was carried out through bibliographical and documentary research. Judicial decisions handed down in the municipality from 2009 to 2020 were analyzed. It was found that, despite the existence of several judicial decisions within the time frame, only three cases of request for intervention by the Judiciary Power were recorded. It was observed that, based on legal arguments, what really mattered for the intervention or not of the Judiciary was the verification of access to specialized educational assistance for the child, regardless of whether it was in the public or private network. It was concluded that, in the investigated period, there was a low level of judicialization regarding the inclusion of the Special Education Target Public and that the institutional offer of some form of specialized educational assistance was recognized, by the courts, as a service provided.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14889
10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p79-92
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14889
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2023.v10n2.p79-92
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/14889/15489
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 10 n. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 79-92
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 No. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 79-92
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 10 Núm. 2 (2023): Dossiê Direitos Humanos, Inclusão e Educação Especial; 79-92
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696419086336