INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13782 |
Resumo: | T the essay aims to present on the potential of tactile maps in the teaching of Geography for people with visual impairments and the possibilities of extrapolating tactile cartography beyond the classroom. In the last 30 years we have witnessed the expansion of the use of tactile maps for orientation and mobility, in public and private spaces. These maps are valuable resources, but their good use depends on how cartography is worked on at school and, in this process, teacher training is fundamental. Based on a literature review, the article approaches the main concepts of tactile cartography and how these have been inserted, directly or indirectly, in the graduation courses in Geography and today are part of elementary school textbooks and of proposals for training itineraries in high school. |
id |
UNESP-28_bc9742ffbf0636ffbcaa0ce7fe91d031 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13782 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHINGCartografia inclusiva: o potencial dos mapas táteis no ensino de geografia Tactile CartographyInclusionEspecial EducationCartografia tátilInclusãoEducação EspecialT the essay aims to present on the potential of tactile maps in the teaching of Geography for people with visual impairments and the possibilities of extrapolating tactile cartography beyond the classroom. In the last 30 years we have witnessed the expansion of the use of tactile maps for orientation and mobility, in public and private spaces. These maps are valuable resources, but their good use depends on how cartography is worked on at school and, in this process, teacher training is fundamental. Based on a literature review, the article approaches the main concepts of tactile cartography and how these have been inserted, directly or indirectly, in the graduation courses in Geography and today are part of elementary school textbooks and of proposals for training itineraries in high school.o ensaio tem o objetivo de apresentar o potencial dos mapas táteis no ensino de Geografia para pessoas com deficiência visual e as possibilidades de extrapolar da cartografia tátil para além da sala de aula. Nos últimos 30 anos temos testemunhado a ampliação do uso de mapas táteis para orientação e mobilidade, em espaços públicos e privados. Esses mapas são recursos valiosos, mas o seu bom uso depende de como a cartografia é trabalhada na escola e, nesse processo, a formação dos professores é fundamental. A partir de uma revisão de literatura o artigo aborda os principais conceitos da cartografia tátil e como estes foram inseridos, direta ou indiretamente, nos cursos de licenciatura em Geografia e hoje fazem parte inclusive de livros didáticos do ensino fundamental e de propostas de itinerários formativos do ensino médio.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1378210.36311/2358-8845.2022.v9n2.p127-144Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 127-144Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 127-144Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 127-1442764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13782/10001Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGimenes de SENA, Carla Cristina ReinaldoRibeiro do CARMO, Waldirene2022-12-01T12:28:58Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13782Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-12-01T12:28:58Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING Cartografia inclusiva: o potencial dos mapas táteis no ensino de geografia |
title |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING |
spellingShingle |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING Gimenes de SENA, Carla Cristina Reinaldo Tactile Cartography Inclusion Especial Education Cartografia tátil Inclusão Educação Especial |
title_short |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING |
title_full |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING |
title_fullStr |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING |
title_full_unstemmed |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING |
title_sort |
INCLUSIVE CARTOGRAPHY: : THE POTENTIAL OF TACTILE MAPS IN GEOGRAPHY TEACHING |
author |
Gimenes de SENA, Carla Cristina Reinaldo |
author_facet |
Gimenes de SENA, Carla Cristina Reinaldo Ribeiro do CARMO, Waldirene |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro do CARMO, Waldirene |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gimenes de SENA, Carla Cristina Reinaldo Ribeiro do CARMO, Waldirene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tactile Cartography Inclusion Especial Education Cartografia tátil Inclusão Educação Especial |
topic |
Tactile Cartography Inclusion Especial Education Cartografia tátil Inclusão Educação Especial |
description |
T the essay aims to present on the potential of tactile maps in the teaching of Geography for people with visual impairments and the possibilities of extrapolating tactile cartography beyond the classroom. In the last 30 years we have witnessed the expansion of the use of tactile maps for orientation and mobility, in public and private spaces. These maps are valuable resources, but their good use depends on how cartography is worked on at school and, in this process, teacher training is fundamental. Based on a literature review, the article approaches the main concepts of tactile cartography and how these have been inserted, directly or indirectly, in the graduation courses in Geography and today are part of elementary school textbooks and of proposals for training itineraries in high school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13782 10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p127-144 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13782 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2022.v9n2.p127-144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13782/10001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 127-144 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 127-144 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Dossiê: Pesquisas e práticas pedagógicas na educação de pessoas com deficiência visual; 127-144 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696342540288 |