Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Brazilian Journal of Information Science |
DOI: | 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023001 |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135 |
Resumo: | The technological revolution has contributed to expand access to information, resulting in the need for new knowledge and skills for teachers to act in the educational context. Thus, the present research aims to understand how informational competence can contribute to the teacher training process regarding digital competence within the scope of the National Common Curricular Base (BNCC). The methodology is based on bibliographic research, whose approach is of a qualitative nature, being classified, still, as exploratory in terms of objectives. The results point to the need to contemplate informational competence in terms of initial and continuing teacher training, with the BNCC being a favorable instrument for the development of skills related to the search, access, and use of information in order to improve contemporary pedagogical practices. It is concluded that informational and digital skills are necessary for teaching practice to work with information and produce knowledge from the principles of digital culture in the perspectives of teaching and learning. |
id |
UNESP-31_e9bf661ec4ed5ffe12f9438b1ef86d6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13135 |
network_acronym_str |
UNESP-31 |
network_name_str |
Brazilian Journal of Information Science |
spelling |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do ProfessorCompetência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docentecompetencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesoresInformational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher educationThe technological revolution has contributed to expand access to information, resulting in the need for new knowledge and skills for teachers to act in the educational context. Thus, the present research aims to understand how informational competence can contribute to the teacher training process regarding digital competence within the scope of the National Common Curricular Base (BNCC). The methodology is based on bibliographic research, whose approach is of a qualitative nature, being classified, still, as exploratory in terms of objectives. The results point to the need to contemplate informational competence in terms of initial and continuing teacher training, with the BNCC being a favorable instrument for the development of skills related to the search, access, and use of information in order to improve contemporary pedagogical practices. It is concluded that informational and digital skills are necessary for teaching practice to work with information and produce knowledge from the principles of digital culture in the perspectives of teaching and learning.La revolución tecnológica ha contribuido a ampliar el acceso a la información, trayendo como consecuencia la necesidad de nuevos conocimientos y habilidades para que los docentes actúen en el contexto educativo. Así, la presente investigación tiene como objetivo comprender cómo la competencia informacional puede contribuir al proceso de formación de docentes en materia de competencia digital en el ámbito de la Base Curricular Común Nacional (BNCC). La metodología se basa en una investigación bibliográfica, cuyo abordaje es de carácter cualitativo, siendo catalogada, aún, como exploratoria en cuanto a los objetivos. Los resultados apuntan para la necesidad de contemplar la competencia informacional en términos de formación inicial y continua del profesorado, siendo la BNCC un instrumento favorable para el desarrollo de habilidades relacionadas con la búsqueda, acceso y uso de la información para mejorar las prácticas pedagógicas contemporáneas. Se concluye que las habilidades informacionales y digitales son necesarias para que la práctica docente trabaje con información y produzca conocimiento desde los principios de la cultura digital en las perspectivas de enseñanza y aprendizaje.A revolução tecnológica tem contribuído para ampliar o acesso à informação, acarretando, com isso, a necessidade de novos conhecimentos e competências para o professor atuar no contexto educacional. Assim, a presente pesquisa tem como objetivo compreender de que modo a competência informacional pode contribuir para o processo formativo do professor no tocante à competência digital no âmbito da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). A metodologia está pautada em uma pesquisa bibliográfica, cuja abordagem é de natureza qualitativa, estando classificada, ainda, como exploratória quanto aos objetivos. Os resultados apontam para a necessidade de se contemplar a competência informacional quanto às formações inicial e continuada do professor, sendo a BNCC um instrumento favorável ao desenvolvimento de habilidades relacionadas à busca, acesso e uso da informação de modo a aprimorar práticas pedagógicas contemporâneas. Conclui-se que as competências informacional e digital são necessárias à práxis docente para trabalhar com a informação e produzir conhecimentos a partir dos princípios da cultura digital nas perspectivas de ensino e aprendizagem.Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília2023-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/1313510.36311/1981-1640.2023.v17.e023001Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023001Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023001Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e0230011981-16401981-1640reponame:Brazilian Journal of Information Scienceinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135/10485https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135/10981Copyright (c) 2023 FÁBIO ARAÚJO BEZERRA, JEFFERSON NUNES VERAS, ANDRÉA SOARES ROCHA DA SILVAhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo Bezerra, FábioVeras Nunes, JeffersonSoares Rocha da Silva, Andréa2023-08-28T19:58:57Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13135Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/indexPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/oaibrajis.marilia@unesp.br||1981-16401981-1640opendoar:2023-08-28T19:58:57Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor |
title |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor |
spellingShingle |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor Araújo Bezerra, Fábio Competência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docente competencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesores Informational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher education Araújo Bezerra, Fábio Competência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docente competencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesores Informational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher education |
title_short |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor |
title_full |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor |
title_fullStr |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor |
title_full_unstemmed |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor |
title_sort |
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor |
author |
Araújo Bezerra, Fábio |
author_facet |
Araújo Bezerra, Fábio Araújo Bezerra, Fábio Veras Nunes, Jefferson Soares Rocha da Silva, Andréa Veras Nunes, Jefferson Soares Rocha da Silva, Andréa |
author_role |
author |
author2 |
Veras Nunes, Jefferson Soares Rocha da Silva, Andréa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo Bezerra, Fábio Veras Nunes, Jefferson Soares Rocha da Silva, Andréa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docente competencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesores Informational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher education |
topic |
Competência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docente competencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesores Informational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher education |
description |
The technological revolution has contributed to expand access to information, resulting in the need for new knowledge and skills for teachers to act in the educational context. Thus, the present research aims to understand how informational competence can contribute to the teacher training process regarding digital competence within the scope of the National Common Curricular Base (BNCC). The methodology is based on bibliographic research, whose approach is of a qualitative nature, being classified, still, as exploratory in terms of objectives. The results point to the need to contemplate informational competence in terms of initial and continuing teacher training, with the BNCC being a favorable instrument for the development of skills related to the search, access, and use of information in order to improve contemporary pedagogical practices. It is concluded that informational and digital skills are necessary for teaching practice to work with information and produce knowledge from the principles of digital culture in the perspectives of teaching and learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023001 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135 |
identifier_str_mv |
10.36311/1981-1640.2023.v17.e023001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135/10485 https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135/10981 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 FÁBIO ARAÚJO BEZERRA, JEFFERSON NUNES VERAS, ANDRÉA SOARES ROCHA DA SILVA https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 FÁBIO ARAÚJO BEZERRA, JEFFERSON NUNES VERAS, ANDRÉA SOARES ROCHA DA SILVA https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023001 Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023001 Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023001 1981-1640 1981-1640 reponame:Brazilian Journal of Information Science instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Brazilian Journal of Information Science |
collection |
Brazilian Journal of Information Science |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
brajis.marilia@unesp.br|| |
_version_ |
1822179489329709056 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.36311/1981-1640.2023.v17.e023001 |