Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo Bezerra, Fábio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Veras Nunes, Jefferson, Soares Rocha da Silva, Andréa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Brazilian Journal of Information Science
DOI: 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023001
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135
Resumo: The technological revolution has contributed to expand access to information, resulting in the need for new knowledge and skills for teachers to act in the educational context. Thus, the present research aims to understand how informational competence can contribute to the teacher training process regarding digital competence within the scope of the National Common Curricular Base (BNCC). The methodology is based on bibliographic research, whose approach is of a qualitative nature, being classified, still, as exploratory in terms of objectives. The results point to the need to contemplate informational competence in terms of initial and continuing teacher training, with the BNCC being a favorable instrument for the development of skills related to the search, access, and use of information in order to improve contemporary pedagogical practices. It is concluded that informational and digital skills are necessary for teaching practice to work with information and produce knowledge from the principles of digital culture in the perspectives of teaching and learning.
id UNESP-31_e9bf661ec4ed5ffe12f9438b1ef86d6e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13135
network_acronym_str UNESP-31
network_name_str Brazilian Journal of Information Science
spelling Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do ProfessorCompetência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docentecompetencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesoresInformational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher educationThe technological revolution has contributed to expand access to information, resulting in the need for new knowledge and skills for teachers to act in the educational context. Thus, the present research aims to understand how informational competence can contribute to the teacher training process regarding digital competence within the scope of the National Common Curricular Base (BNCC). The methodology is based on bibliographic research, whose approach is of a qualitative nature, being classified, still, as exploratory in terms of objectives. The results point to the need to contemplate informational competence in terms of initial and continuing teacher training, with the BNCC being a favorable instrument for the development of skills related to the search, access, and use of information in order to improve contemporary pedagogical practices. It is concluded that informational and digital skills are necessary for teaching practice to work with information and produce knowledge from the principles of digital culture in the perspectives of teaching and learning.La revolución tecnológica ha contribuido a ampliar el acceso a la información, trayendo como consecuencia la necesidad de nuevos conocimientos y habilidades para que los docentes actúen en el contexto educativo. Así, la presente investigación tiene como objetivo comprender cómo la competencia informacional puede contribuir al proceso de formación de docentes en materia de competencia digital en el ámbito de la Base Curricular Común Nacional (BNCC). La metodología se basa en una investigación bibliográfica, cuyo abordaje es de carácter cualitativo, siendo catalogada, aún, como exploratoria en cuanto a los objetivos. Los resultados apuntan para la necesidad de contemplar la competencia informacional en términos de formación inicial y continua del profesorado, siendo la BNCC un instrumento favorable para el desarrollo de habilidades relacionadas con la búsqueda, acceso y uso de la información para mejorar las prácticas pedagógicas contemporáneas. Se concluye que las habilidades informacionales y digitales son necesarias para que la práctica docente trabaje con información y produzca conocimiento desde los principios de la cultura digital en las perspectivas de enseñanza y aprendizaje.A revolução tecnológica tem contribuído para ampliar o acesso à informação, acarretando, com isso, a necessidade de novos conhecimentos e competências para o professor atuar no contexto educacional. Assim, a presente pesquisa tem como objetivo compreender de que modo a competência informacional pode contribuir para o processo formativo do professor no tocante à competência digital no âmbito da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). A metodologia está pautada em uma pesquisa bibliográfica, cuja abordagem é de natureza qualitativa, estando classificada, ainda, como exploratória quanto aos objetivos. Os resultados apontam para a necessidade de se contemplar a competência informacional quanto às formações inicial e continuada do professor, sendo a BNCC um instrumento favorável ao desenvolvimento de habilidades relacionadas à busca, acesso e uso da informação de modo a aprimorar práticas pedagógicas contemporâneas. Conclui-se que as competências informacional e digital são necessárias à práxis docente para trabalhar com a informação e produzir conhecimentos a partir dos princípios da cultura digital nas perspectivas de ensino e aprendizagem.Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília2023-01-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/1313510.36311/1981-1640.2023.v17.e023001Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023001Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023001Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e0230011981-16401981-1640reponame:Brazilian Journal of Information Scienceinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135/10485https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135/10981Copyright (c) 2023 FÁBIO ARAÚJO BEZERRA, JEFFERSON NUNES VERAS, ANDRÉA SOARES ROCHA DA SILVAhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo Bezerra, FábioVeras Nunes, JeffersonSoares Rocha da Silva, Andréa2023-08-28T19:58:57Zoai:ojs.revistas.marilia.unesp.br:article/13135Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/indexPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/oaibrajis.marilia@unesp.br||1981-16401981-1640opendoar:2023-08-28T19:58:57Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
title Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
spellingShingle Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
Araújo Bezerra, Fábio
Competência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docente
competencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesores
Informational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher education
Araújo Bezerra, Fábio
Competência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docente
competencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesores
Informational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher education
title_short Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
title_full Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
title_fullStr Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
title_full_unstemmed Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
title_sort Cultura Digital na BNCC: Necessidade da Competência em Informação para o Processo Formativo do Professor
author Araújo Bezerra, Fábio
author_facet Araújo Bezerra, Fábio
Araújo Bezerra, Fábio
Veras Nunes, Jefferson
Soares Rocha da Silva, Andréa
Veras Nunes, Jefferson
Soares Rocha da Silva, Andréa
author_role author
author2 Veras Nunes, Jefferson
Soares Rocha da Silva, Andréa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo Bezerra, Fábio
Veras Nunes, Jefferson
Soares Rocha da Silva, Andréa
dc.subject.por.fl_str_mv Competência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docente
competencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesores
Informational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher education
topic Competência informacional; Competência digital; Cultura digital; Formação docente
competencia informacional; Competencia digital; cultura digital; formación de profesores
Informational competence; Digital competence; Digital culture; Teacher education
description The technological revolution has contributed to expand access to information, resulting in the need for new knowledge and skills for teachers to act in the educational context. Thus, the present research aims to understand how informational competence can contribute to the teacher training process regarding digital competence within the scope of the National Common Curricular Base (BNCC). The methodology is based on bibliographic research, whose approach is of a qualitative nature, being classified, still, as exploratory in terms of objectives. The results point to the need to contemplate informational competence in terms of initial and continuing teacher training, with the BNCC being a favorable instrument for the development of skills related to the search, access, and use of information in order to improve contemporary pedagogical practices. It is concluded that informational and digital skills are necessary for teaching practice to work with information and produce knowledge from the principles of digital culture in the perspectives of teaching and learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135
10.36311/1981-1640.2023.v17.e023001
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135
identifier_str_mv 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135/10485
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/13135/10981
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 FÁBIO ARAÚJO BEZERRA, JEFFERSON NUNES VERAS, ANDRÉA SOARES ROCHA DA SILVA
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 FÁBIO ARAÚJO BEZERRA, JEFFERSON NUNES VERAS, ANDRÉA SOARES ROCHA DA SILVA
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências - UNESP-Marília
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Information Science: research trends; v. 17 (2023): Publicação contínua; e023001
Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023001
Brazilian Journal of Information Science: Research Trends; Vol. 17 (2023): Publicação contínua; e023001
1981-1640
1981-1640
reponame:Brazilian Journal of Information Science
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Brazilian Journal of Information Science
collection Brazilian Journal of Information Science
repository.name.fl_str_mv Brazilian Journal of Information Science - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv brajis.marilia@unesp.br||
_version_ 1822179489329709056
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.36311/1981-1640.2023.v17.e023001