Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kitamura Mattioli, Camila Kazumi
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Seithi Kato, Danilo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003
Resumo: This research analyzes the meanings attributed to environmental disasters in the brazilian theses and dissertations in Environmental Education. The most relevant problem is to elucidate which ideas are present in the debate on environmental disasters in research in Environmental Education until the year 2016 and its implications for the processes of “deterritorialization in environmental disasters”. The work is a “bibliographic search”, in which content analysis is applied to the documental corpus. Three categories were identified with themes emerging from the exhaustive analysis of the material. There was a tendency to discuss environmental disasters in an approach that considers the social and natural dimensions articulated to the political issues that involve the theme; It is also concluded the absence of a profound discussion of the deterritorialization associated with disasters, a fundamental theme according to the theoretical assumptions of the present work.
id UNESP-3_2d4969064ac231a758057e2e15965e20
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15003
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016This research analyzes the meanings attributed to environmental disasters in the brazilian theses and dissertations in Environmental Education. The most relevant problem is to elucidate which ideas are present in the debate on environmental disasters in research in Environmental Education until the year 2016 and its implications for the processes of “deterritorialization in environmental disasters”. The work is a “bibliographic search”, in which content analysis is applied to the documental corpus. Three categories were identified with themes emerging from the exhaustive analysis of the material. There was a tendency to discuss environmental disasters in an approach that considers the social and natural dimensions articulated to the political issues that involve the theme; It is also concluded the absence of a profound discussion of the deterritorialization associated with disasters, a fundamental theme according to the theoretical assumptions of the present work.Esta investigación analiza en las tesis y disertaciones brasileñas en Educación Ambiental los significados atribuidos a los desastres ambientales. Busca dilucidar qué ideas están presentes en el debate sobre desastres ambientales en la investigación en Educación Ambiental hasta el año 2016 y sus implicaciones para los procesos de "desterritorialización en desastres ambientales". El trabajo es una "investigación bibliográfica" en el cual el análisis de contenido se aplica al corpus documental. Se identificaron tres categorías con temas que surgieron del análisis exhaustivo del material. Hubo una tendencia a discutir los desastres ambientales en un enfoque que considera las dimensiones sociales y naturales vinculadas a los problemas políticos que rodean el tema. También concluye sobre la ausencia de una discusión profunda sobre la desterritorialización asociada con los desastres, un tema fundamental de acuerdo con los supuestos teóricos del presente trabajo. Esta investigação analisa nas teses e dissertações brasileiras em Educação Ambiental os significados atribuídos aos desastres ambientais. A pesquisa busca elucidar que ideias estão presentes no debate sobre os desastres ambientais nas pesquisas em Educação Ambiental até o ano de 2016 e suas implicações para os processos de “desterritorialização nos desastres ambientais”. O trabalho é uma “pesquisa bibliográfica”, no qual aplica-se análise de conteúdo ao corpus documental. Foram identificadas três categorias com temáticas emergentes da análise exaustiva do material. Observou-se uma tendência em discutir os desastres ambientais em uma abordagem que considere as dimensões sociais e naturais articuladas às questões políticas que envolvem a temática. Conclui-se também sobre a ausência de uma discussão profunda da desterritorialização associada aos desastres, temática fundamental segundo os pressupostos teóricos do presente trabalho.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1500310.18675/2177-580X.2019-15003Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 72-932177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003/11621Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessKitamura Mattioli, Camila KazumiSeithi Kato, Danilo2020-06-02T08:51:50Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15003Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-02T08:51:50Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
title Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
spellingShingle Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
Kitamura Mattioli, Camila Kazumi
title_short Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
title_full Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
title_fullStr Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
title_full_unstemmed Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
title_sort Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
author Kitamura Mattioli, Camila Kazumi
author_facet Kitamura Mattioli, Camila Kazumi
Seithi Kato, Danilo
author_role author
author2 Seithi Kato, Danilo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kitamura Mattioli, Camila Kazumi
Seithi Kato, Danilo
description This research analyzes the meanings attributed to environmental disasters in the brazilian theses and dissertations in Environmental Education. The most relevant problem is to elucidate which ideas are present in the debate on environmental disasters in research in Environmental Education until the year 2016 and its implications for the processes of “deterritorialization in environmental disasters”. The work is a “bibliographic search”, in which content analysis is applied to the documental corpus. Three categories were identified with themes emerging from the exhaustive analysis of the material. There was a tendency to discuss environmental disasters in an approach that considers the social and natural dimensions articulated to the political issues that involve the theme; It is also concluded the absence of a profound discussion of the deterritorialization associated with disasters, a fundamental theme according to the theoretical assumptions of the present work.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003
10.18675/2177-580X.2019-15003
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2019-15003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003/11621
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 72-93
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364270100480