Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003 |
Resumo: | This research analyzes the meanings attributed to environmental disasters in the brazilian theses and dissertations in Environmental Education. The most relevant problem is to elucidate which ideas are present in the debate on environmental disasters in research in Environmental Education until the year 2016 and its implications for the processes of “deterritorialization in environmental disasters”. The work is a “bibliographic search”, in which content analysis is applied to the documental corpus. Three categories were identified with themes emerging from the exhaustive analysis of the material. There was a tendency to discuss environmental disasters in an approach that considers the social and natural dimensions articulated to the political issues that involve the theme; It is also concluded the absence of a profound discussion of the deterritorialization associated with disasters, a fundamental theme according to the theoretical assumptions of the present work. |
id |
UNESP-3_2d4969064ac231a758057e2e15965e20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15003 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016This research analyzes the meanings attributed to environmental disasters in the brazilian theses and dissertations in Environmental Education. The most relevant problem is to elucidate which ideas are present in the debate on environmental disasters in research in Environmental Education until the year 2016 and its implications for the processes of “deterritorialization in environmental disasters”. The work is a “bibliographic search”, in which content analysis is applied to the documental corpus. Three categories were identified with themes emerging from the exhaustive analysis of the material. There was a tendency to discuss environmental disasters in an approach that considers the social and natural dimensions articulated to the political issues that involve the theme; It is also concluded the absence of a profound discussion of the deterritorialization associated with disasters, a fundamental theme according to the theoretical assumptions of the present work.Esta investigación analiza en las tesis y disertaciones brasileñas en Educación Ambiental los significados atribuidos a los desastres ambientales. Busca dilucidar qué ideas están presentes en el debate sobre desastres ambientales en la investigación en Educación Ambiental hasta el año 2016 y sus implicaciones para los procesos de "desterritorialización en desastres ambientales". El trabajo es una "investigación bibliográfica" en el cual el análisis de contenido se aplica al corpus documental. Se identificaron tres categorías con temas que surgieron del análisis exhaustivo del material. Hubo una tendencia a discutir los desastres ambientales en un enfoque que considera las dimensiones sociales y naturales vinculadas a los problemas políticos que rodean el tema. También concluye sobre la ausencia de una discusión profunda sobre la desterritorialización asociada con los desastres, un tema fundamental de acuerdo con los supuestos teóricos del presente trabajo. Esta investigação analisa nas teses e dissertações brasileiras em Educação Ambiental os significados atribuídos aos desastres ambientais. A pesquisa busca elucidar que ideias estão presentes no debate sobre os desastres ambientais nas pesquisas em Educação Ambiental até o ano de 2016 e suas implicações para os processos de “desterritorialização nos desastres ambientais”. O trabalho é uma “pesquisa bibliográfica”, no qual aplica-se análise de conteúdo ao corpus documental. Foram identificadas três categorias com temáticas emergentes da análise exaustiva do material. Observou-se uma tendência em discutir os desastres ambientais em uma abordagem que considere as dimensões sociais e naturais articuladas às questões políticas que envolvem a temática. Conclui-se também sobre a ausência de uma discussão profunda da desterritorialização associada aos desastres, temática fundamental segundo os pressupostos teóricos do presente trabalho.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1500310.18675/2177-580X.2019-15003Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 72-932177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003/11621Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessKitamura Mattioli, Camila KazumiSeithi Kato, Danilo2020-06-02T08:51:50Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15003Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-02T08:51:50Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016 |
title |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016 |
spellingShingle |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016 Kitamura Mattioli, Camila Kazumi |
title_short |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016 |
title_full |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016 |
title_fullStr |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016 |
title_full_unstemmed |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016 |
title_sort |
Desastres Ambientais e Educação Ambiental: análise das pesquisas acadêmicas do banco de teses e dissertações do Projeto EArte no período de 1981 a 2016 |
author |
Kitamura Mattioli, Camila Kazumi |
author_facet |
Kitamura Mattioli, Camila Kazumi Seithi Kato, Danilo |
author_role |
author |
author2 |
Seithi Kato, Danilo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kitamura Mattioli, Camila Kazumi Seithi Kato, Danilo |
description |
This research analyzes the meanings attributed to environmental disasters in the brazilian theses and dissertations in Environmental Education. The most relevant problem is to elucidate which ideas are present in the debate on environmental disasters in research in Environmental Education until the year 2016 and its implications for the processes of “deterritorialization in environmental disasters”. The work is a “bibliographic search”, in which content analysis is applied to the documental corpus. Three categories were identified with themes emerging from the exhaustive analysis of the material. There was a tendency to discuss environmental disasters in an approach that considers the social and natural dimensions articulated to the political issues that involve the theme; It is also concluded the absence of a profound discussion of the deterritorialization associated with disasters, a fundamental theme according to the theoretical assumptions of the present work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003 10.18675/2177-580X.2019-15003 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2019-15003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15003/11621 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 72-93 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1800214364270100480 |