O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Botêlho, Lucas Antônio Viana
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180
Resumo: This article aims to understand the relationship between Environmental Education and Good Living, as a critical-transformative perspective, within the current pandemic crisis scenario and in other scenarios, betting on other pedagogical ideas and hopes. To this end, reflective elements are raised, based on a bibliographic review that does not aim to exhaust the themes that intertwine and justify the discussion, but to illuminate ideas and promote dialogues that may converge to propositions between Bem Viver and Environmental Education. The pandemic crisis (2020-2021) promotes debates on pedagogical practices, due to social isolation and closure of school spaces, migrating to virtual models. In this, Environmental Education needs to expand its reach, highlighting the need for critical-transformative thinking-acting based on Well Living, stimulating with the breaking of bound practices to change the world-society with other views and practices.
id UNESP-3_5e60ceb188e5fd53497adad6ade628e7
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16180
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadoresThis article aims to understand the relationship between Environmental Education and Good Living, as a critical-transformative perspective, within the current pandemic crisis scenario and in other scenarios, betting on other pedagogical ideas and hopes. To this end, reflective elements are raised, based on a bibliographic review that does not aim to exhaust the themes that intertwine and justify the discussion, but to illuminate ideas and promote dialogues that may converge to propositions between Bem Viver and Environmental Education. The pandemic crisis (2020-2021) promotes debates on pedagogical practices, due to social isolation and closure of school spaces, migrating to virtual models. In this, Environmental Education needs to expand its reach, highlighting the need for critical-transformative thinking-acting based on Well Living, stimulating with the breaking of bound practices to change the world-society with other views and practices.Este artículo pretende comprender las relaciones entre la Educación Ambiental y el Buen Vivir, en tanto que perspectiva crítico-transformadora, dentro del actual escenario de crisis pandémica y otros escenarios, apostando por otras ideas y esperanzas pedagógicas. Para ello, se plantean elementos de reflexión, a partir de una revisión bibliográfica que no pretende agotar los temas que se entrecruzan y fundamentan la discusión, sino iluminar las ideas y promover diálogos que puedan converger a proposiciones entre el Buen Vivir y la Educación Ambiental. La crisis pandémica (2020-2021) promueve debates sobre las prácticas pedagógicas, debido al aislamiento social y al cierre de los espacios escolares, migrando a modelos virtuales. En esto, la Educación Ambiental necesita ampliar su alcance, destacando la necesidad de un pensamiento-acto crítico-transformador desde el Buen Vivir, estimulando con la ruptura de prácticas compartidas para cambiar la sociedad-mundo con otras miradas y prácticas.  Este artigo tem o objetivo de compreender as relações entre a Educação Ambiental e o Bem Viver, enquanto perspectiva crítico-transformadora, dentro do cenário de crise pandêmica atual e noutros cenários, apostando em outras ideias e esperanças pedagógicas. Para tanto, são levantados elementos reflexivos, pautados numa revisão bibliográfica que não tem como intuito esgotar as temáticas que se entrelaçam e fundamentam a discussão, mas iluminar as ideias e promover diálogos que possam convergir para proposições entre o Bem Viver e a Educação Ambiental. A crise pandêmica (2020-2021) promove debates sobre práticas pedagógicas, em virtude do isolamento social e fechamento dos espaços escolares, migrando a modelos virtuais. Nisto, a Educação Ambiental precisa ampliar seu alcance, evidenciando a necessidade de um pensar-agir crítico-transformador a partir do Bem Viver, estimulando com o romper de práticas encartilhadas para mudar a sociedade-mundo com outros olhares e práticas.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2022-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1618010.18675/2177-580X.2021-16180Pesquisa em Educação Ambiental; v. 16 n. 2 (2021); 116-1312177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180/12283Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBotêlho, Lucas Antônio Viana2022-02-02T05:49:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16180Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2022-02-02T05:49:08Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
title O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
spellingShingle O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
Botêlho, Lucas Antônio Viana
title_short O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
title_full O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
title_fullStr O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
title_full_unstemmed O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
title_sort O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
author Botêlho, Lucas Antônio Viana
author_facet Botêlho, Lucas Antônio Viana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Botêlho, Lucas Antônio Viana
description This article aims to understand the relationship between Environmental Education and Good Living, as a critical-transformative perspective, within the current pandemic crisis scenario and in other scenarios, betting on other pedagogical ideas and hopes. To this end, reflective elements are raised, based on a bibliographic review that does not aim to exhaust the themes that intertwine and justify the discussion, but to illuminate ideas and promote dialogues that may converge to propositions between Bem Viver and Environmental Education. The pandemic crisis (2020-2021) promotes debates on pedagogical practices, due to social isolation and closure of school spaces, migrating to virtual models. In this, Environmental Education needs to expand its reach, highlighting the need for critical-transformative thinking-acting based on Well Living, stimulating with the breaking of bound practices to change the world-society with other views and practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180
10.18675/2177-580X.2021-16180
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2021-16180
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180/12283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 16 n. 2 (2021); 116-131
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364336160768