O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180 |
Resumo: | This article aims to understand the relationship between Environmental Education and Good Living, as a critical-transformative perspective, within the current pandemic crisis scenario and in other scenarios, betting on other pedagogical ideas and hopes. To this end, reflective elements are raised, based on a bibliographic review that does not aim to exhaust the themes that intertwine and justify the discussion, but to illuminate ideas and promote dialogues that may converge to propositions between Bem Viver and Environmental Education. The pandemic crisis (2020-2021) promotes debates on pedagogical practices, due to social isolation and closure of school spaces, migrating to virtual models. In this, Environmental Education needs to expand its reach, highlighting the need for critical-transformative thinking-acting based on Well Living, stimulating with the breaking of bound practices to change the world-society with other views and practices. |
id |
UNESP-3_5e60ceb188e5fd53497adad6ade628e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16180 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadoresThis article aims to understand the relationship between Environmental Education and Good Living, as a critical-transformative perspective, within the current pandemic crisis scenario and in other scenarios, betting on other pedagogical ideas and hopes. To this end, reflective elements are raised, based on a bibliographic review that does not aim to exhaust the themes that intertwine and justify the discussion, but to illuminate ideas and promote dialogues that may converge to propositions between Bem Viver and Environmental Education. The pandemic crisis (2020-2021) promotes debates on pedagogical practices, due to social isolation and closure of school spaces, migrating to virtual models. In this, Environmental Education needs to expand its reach, highlighting the need for critical-transformative thinking-acting based on Well Living, stimulating with the breaking of bound practices to change the world-society with other views and practices.Este artículo pretende comprender las relaciones entre la Educación Ambiental y el Buen Vivir, en tanto que perspectiva crítico-transformadora, dentro del actual escenario de crisis pandémica y otros escenarios, apostando por otras ideas y esperanzas pedagógicas. Para ello, se plantean elementos de reflexión, a partir de una revisión bibliográfica que no pretende agotar los temas que se entrecruzan y fundamentan la discusión, sino iluminar las ideas y promover diálogos que puedan converger a proposiciones entre el Buen Vivir y la Educación Ambiental. La crisis pandémica (2020-2021) promueve debates sobre las prácticas pedagógicas, debido al aislamiento social y al cierre de los espacios escolares, migrando a modelos virtuales. En esto, la Educación Ambiental necesita ampliar su alcance, destacando la necesidad de un pensamiento-acto crítico-transformador desde el Buen Vivir, estimulando con la ruptura de prácticas compartidas para cambiar la sociedad-mundo con otras miradas y prácticas. Este artigo tem o objetivo de compreender as relações entre a Educação Ambiental e o Bem Viver, enquanto perspectiva crítico-transformadora, dentro do cenário de crise pandêmica atual e noutros cenários, apostando em outras ideias e esperanças pedagógicas. Para tanto, são levantados elementos reflexivos, pautados numa revisão bibliográfica que não tem como intuito esgotar as temáticas que se entrelaçam e fundamentam a discussão, mas iluminar as ideias e promover diálogos que possam convergir para proposições entre o Bem Viver e a Educação Ambiental. A crise pandêmica (2020-2021) promove debates sobre práticas pedagógicas, em virtude do isolamento social e fechamento dos espaços escolares, migrando a modelos virtuais. Nisto, a Educação Ambiental precisa ampliar seu alcance, evidenciando a necessidade de um pensar-agir crítico-transformador a partir do Bem Viver, estimulando com o romper de práticas encartilhadas para mudar a sociedade-mundo com outros olhares e práticas.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2022-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1618010.18675/2177-580X.2021-16180Pesquisa em Educação Ambiental; v. 16 n. 2 (2021); 116-1312177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180/12283Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBotêlho, Lucas Antônio Viana2022-02-02T05:49:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16180Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2022-02-02T05:49:08Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores |
title |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores |
spellingShingle |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores Botêlho, Lucas Antônio Viana |
title_short |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores |
title_full |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores |
title_fullStr |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores |
title_full_unstemmed |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores |
title_sort |
O Bem Viver, Educação Ambiental e Crise Pandêmica: entrelaçamentos crítico-transformadores |
author |
Botêlho, Lucas Antônio Viana |
author_facet |
Botêlho, Lucas Antônio Viana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Botêlho, Lucas Antônio Viana |
description |
This article aims to understand the relationship between Environmental Education and Good Living, as a critical-transformative perspective, within the current pandemic crisis scenario and in other scenarios, betting on other pedagogical ideas and hopes. To this end, reflective elements are raised, based on a bibliographic review that does not aim to exhaust the themes that intertwine and justify the discussion, but to illuminate ideas and promote dialogues that may converge to propositions between Bem Viver and Environmental Education. The pandemic crisis (2020-2021) promotes debates on pedagogical practices, due to social isolation and closure of school spaces, migrating to virtual models. In this, Environmental Education needs to expand its reach, highlighting the need for critical-transformative thinking-acting based on Well Living, stimulating with the breaking of bound practices to change the world-society with other views and practices. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180 10.18675/2177-580X.2021-16180 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2021-16180 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/16180/12283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 16 n. 2 (2021); 116-131 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1800214364336160768 |