A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15126 |
Resumo: | This article records the reflections I presented at the round table Research in EA in the 10 years of EPEA, at the X EPEA, held at the Federal University of Sergipe, in the city of Aracaju, from 01 to 04 September 2019. The table's proposal was to take stock of environmental education and point out the main challenges and confrontations of EA in the current scenario. Like my speech, this article is organized in three stages. I start with an assessment of EA in the first decade of the 21st century, bringing selected data from a research on the state of the art of scientific production in EA, in which I participated with Carmen Farias / UFRPE and Marcelo Borges / UFSC, published in an international journal of AND THE . In the second part of the article, I dedicate myself to contextualizing the social climate we lived in Brazil when the X EPEA was held, and the main challenges we considered at that juncture. In the third part, I briefly identify what I think are the main challenges facing EA that can strengthen us for the creative resistance and resilience that the current moment demands. |
id |
UNESP-3_7227374d9fb54281b4254c5f2e14ff41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15126 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentosThis article records the reflections I presented at the round table Research in EA in the 10 years of EPEA, at the X EPEA, held at the Federal University of Sergipe, in the city of Aracaju, from 01 to 04 September 2019. The table's proposal was to take stock of environmental education and point out the main challenges and confrontations of EA in the current scenario. Like my speech, this article is organized in three stages. I start with an assessment of EA in the first decade of the 21st century, bringing selected data from a research on the state of the art of scientific production in EA, in which I participated with Carmen Farias / UFRPE and Marcelo Borges / UFSC, published in an international journal of AND THE . In the second part of the article, I dedicate myself to contextualizing the social climate we lived in Brazil when the X EPEA was held, and the main challenges we considered at that juncture. In the third part, I briefly identify what I think are the main challenges facing EA that can strengthen us for the creative resistance and resilience that the current moment demands.Este artículo registra las reflexiones que presenté en la mesa redonda Investigación en EA en los 10 años de EPEA, en la X EPEA, celebrada en la Universidad Federal de Sergipe, en la ciudad de Aracaju, del 01 al 04 de septiembre de 2019. La propuesta de la mesa era hacer un balance de la educación ambiental y señalar los principales desafíos y confrontaciones de EA en el escenario actual. Al igual que mi discurso, este artículo está organizado en tres etapas. Comienzo con una evaluación de EA en la primera década del siglo XXI, con datos seleccionados de una investigación sobre el estado del arte de la producción científica en EA, en la que participé con Carmen Farias / UFRPE y Marcelo Borges / UFSC, publicado en una revista internacional de EA. En la segunda parte del artículo, me dedico a contextualizar el clima social que vivíamos en Brasil cuando se llevó a cabo la X EPEA, y los principales desafíos que consideramos en ese momento. En la tercera parte, identifico brevemente cuáles considero que son los principales desafíos que enfrenta EA que pueden fortalecernos para la resistencia creativa y la resistencia que exige el momento actual.Este artigo registra as reflexões que apresentei na mesa redonda Pesquisa em EA nos 10 anos de EPEA, no X EPEA, realizado na Universidade Federal de Sergipe, na cidade de Aracaju, de 01 a 04 de setembro de 2019[1]. A proposta da mesa foi realizar um balanço da educação ambiental e apontar os principais desafios e enfrentamentos da EA no cenário atual. Assim como minha fala, este artigo se organiza em três tempos. Inicio com um balanço da EA na primeira década do século XXI, trazendo dados selecionados de uma pesquisa sobre o estado da arte da produção científica em EA, da qual participei com Carmen Farias/UFRPE e Marcelo Borges/UFSC, publicada em um periódico internacional de EA[2]. Na segunda parte do artigo, me dedico a uma contextualização do clima social que vivíamos no Brasil quando se realizou o X EPEA, e os principais desafios que consideramos naquela conjuntura. Na terceira parte, identifico brevemente o que me parecem os principais enfrentamentos da EA que podem nos fortalecer para a resistência criativa e a resiliência que o atual momento exige. Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1512610.18675/2177-580X.2020-15126Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 1 (2020); 39-502177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15126/11636Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Moura Carvalho, Isabel Cristina2020-06-18T18:08:38Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15126Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-18T18:08:38Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos |
title |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos |
spellingShingle |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos de Moura Carvalho, Isabel Cristina |
title_short |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos |
title_full |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos |
title_fullStr |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos |
title_full_unstemmed |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos |
title_sort |
A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos |
author |
de Moura Carvalho, Isabel Cristina |
author_facet |
de Moura Carvalho, Isabel Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Moura Carvalho, Isabel Cristina |
description |
This article records the reflections I presented at the round table Research in EA in the 10 years of EPEA, at the X EPEA, held at the Federal University of Sergipe, in the city of Aracaju, from 01 to 04 September 2019. The table's proposal was to take stock of environmental education and point out the main challenges and confrontations of EA in the current scenario. Like my speech, this article is organized in three stages. I start with an assessment of EA in the first decade of the 21st century, bringing selected data from a research on the state of the art of scientific production in EA, in which I participated with Carmen Farias / UFRPE and Marcelo Borges / UFSC, published in an international journal of AND THE . In the second part of the article, I dedicate myself to contextualizing the social climate we lived in Brazil when the X EPEA was held, and the main challenges we considered at that juncture. In the third part, I briefly identify what I think are the main challenges facing EA that can strengthen us for the creative resistance and resilience that the current moment demands. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15126 10.18675/2177-580X.2020-15126 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15126 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2020-15126 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15126/11636 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 15 n. 1 (2020); 39-50 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1800214364288974848 |