Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bussab Lemos de Castro, Paulo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Keila Marinho da Silva , Fernanda, Buzanelli Torres , Roseli, Sumiko Kinoshita, Luiza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14221
Resumo: The article intends collaborate with one possible conception of work in the field of Critical Environmental Education, presenting a theoretical-methodological discussion linked to the participant research. This, through materials produced by researchers and high school students of a public school in Campinas - SP. Are emphasized the prospects that the group assumed during the research, whether related to environmental education in its critical design; the place as object of study and generating theme of the collective discussions; as well as the teaching of science as necessarily contextualized. Data were presented from the discourse of participants, explicitating their choices and reflections subsidized by theoretical framework adopted and, also, indicating the participant research as methodology which approaches of the Critical Environmental Education.
id UNESP-3_76387528d4fcd12519ee8eae4dd9b556
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14221
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.The article intends collaborate with one possible conception of work in the field of Critical Environmental Education, presenting a theoretical-methodological discussion linked to the participant research. This, through materials produced by researchers and high school students of a public school in Campinas - SP. Are emphasized the prospects that the group assumed during the research, whether related to environmental education in its critical design; the place as object of study and generating theme of the collective discussions; as well as the teaching of science as necessarily contextualized. Data were presented from the discourse of participants, explicitating their choices and reflections subsidized by theoretical framework adopted and, also, indicating the participant research as methodology which approaches of the Critical Environmental Education.O artigo pretende colaborar com uma concepção possível de trabalho dentro do campo da Educação Ambiental, apresentando uma discussão teórico-metodológica vinculada à pesquisa participante. Isso, através de materiais produzidos por pesquisadores e alunos do ensino médio de uma escola pública de Campinas – SP.  Enfatizam-se as perspectivas que o grupo assumiu durante a pesquisa, sejam elas relacionadas à Educação Ambiental em sua concepção crítica; ao local como objeto de estudo e tema gerador das discussões coletivas; bem como o ensino de ciências como necessariamente contextualizado. Os dados foram apresentados a partir do discurso dos participantes, explicitando suas escolhas e reflexões subsidiadas pelo referencial teórico adotado e, também, indicando a pesquisa participante como a metodologia que se aproxima da Educação Ambiental Crítica.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2020-04-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1422110.18675/2177-580X.2019-14221Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 114-1312177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14221/11576Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBussab Lemos de Castro, PauloKeila Marinho da Silva , Fernanda Buzanelli Torres , RoseliSumiko Kinoshita, Luiza2020-06-02T09:18:15Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14221Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2020-06-02T09:18:15Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.
title Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.
spellingShingle Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.
Bussab Lemos de Castro, Paulo
title_short Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.
title_full Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.
title_fullStr Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.
title_full_unstemmed Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.
title_sort Local e pesquisa participante enquanto metodologia e prática em educação ambiental.
author Bussab Lemos de Castro, Paulo
author_facet Bussab Lemos de Castro, Paulo
Keila Marinho da Silva , Fernanda
Buzanelli Torres , Roseli
Sumiko Kinoshita, Luiza
author_role author
author2 Keila Marinho da Silva , Fernanda
Buzanelli Torres , Roseli
Sumiko Kinoshita, Luiza
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bussab Lemos de Castro, Paulo
Keila Marinho da Silva , Fernanda
Buzanelli Torres , Roseli
Sumiko Kinoshita, Luiza
description The article intends collaborate with one possible conception of work in the field of Critical Environmental Education, presenting a theoretical-methodological discussion linked to the participant research. This, through materials produced by researchers and high school students of a public school in Campinas - SP. Are emphasized the prospects that the group assumed during the research, whether related to environmental education in its critical design; the place as object of study and generating theme of the collective discussions; as well as the teaching of science as necessarily contextualized. Data were presented from the discourse of participants, explicitating their choices and reflections subsidized by theoretical framework adopted and, also, indicating the participant research as methodology which approaches of the Critical Environmental Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14221
10.18675/2177-580X.2019-14221
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14221
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2019-14221
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/14221/11576
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 14 n. 2 (2019); 114-131
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364227108864