The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Lourdes Marcelino
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Maia, Graziela Zambão Abdian, Labegal, Andréia Cristina Fregate Baraldi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1408
Resumo: In this text we point out the importance of the studies on terminology for identification, construction, reading and interpretation of new indicators of science and technology that belong to new social demands. Faced with the aim of discussing the challenges of using the indicators to analysis and formulation of policies and to orientate the public debate, we identify links among our studies that have resulted in an Essay on Educational Administration Terminology. We are convinced that there is not specialized communication without terminology that is equally specialized and its suitable usage is a decisive factor to precise and objective publishing of science and what we discuss in this paper, to the reading and interpretation of international and national indicators. We understand that a terminological study in a field of knowledge like education may lead to the construction of new tools for reading and interpretation of indicators, favoring the public debate and social perception concerning science.
id UNESP-7_00572b46071bfc43a37745b534aa846c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1408
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The Specialized Terms as Tools for New Indicators in EducationAs Terminologias Especializadas como Ferramentas para Novos Indicadores em Educaçãoterminologias especializadaseducaçãonovos indicadoresIn this text we point out the importance of the studies on terminology for identification, construction, reading and interpretation of new indicators of science and technology that belong to new social demands. Faced with the aim of discussing the challenges of using the indicators to analysis and formulation of policies and to orientate the public debate, we identify links among our studies that have resulted in an Essay on Educational Administration Terminology. We are convinced that there is not specialized communication without terminology that is equally specialized and its suitable usage is a decisive factor to precise and objective publishing of science and what we discuss in this paper, to the reading and interpretation of international and national indicators. We understand that a terminological study in a field of knowledge like education may lead to the construction of new tools for reading and interpretation of indicators, favoring the public debate and social perception concerning science.Neste texto apontamos a importância dos estudos terminológicos para identificação, construção, leitura e interpretação de novos indicadores de ciência e tecnologia, pertinentes às novas demandas sociais. Diante do objetivo de discutir os desafios da utilização de indicadores para análise e formulação de políticas e para orientar o debate público, identificamos elos entre nossos estudos que resultaram em um Ensaio de Terminologia de Administração Escolar. Temos a convicção de que não há comunicação especializada sem terminologia igualmente especializada e seu uso adequado é fator decisivo para a divulgação precisa e objetiva da ciência e, no que aqui nos ocupa, para a leitura e interpretação de indicadores nacionais e internacionais. Entendemos que um estudo terminológico numa área de conhecimento como a educação pode conduzir à construção de novas ferramentas para leitura e interpretação de indicadores, favorecendo o debate público e a percepção social da ciência.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-07-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1408Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 141Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 141Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 1411981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1408/1168Machado, Lourdes MarcelinoMaia, Graziela Zambão AbdianLabegal, Andréia Cristina Fregate Baraldiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:39:32Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1408Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:39:32EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education
As Terminologias Especializadas como Ferramentas para Novos Indicadores em Educação
title The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education
spellingShingle The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education
Machado, Lourdes Marcelino
terminologias especializadas
educação
novos indicadores
title_short The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education
title_full The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education
title_fullStr The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education
title_full_unstemmed The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education
title_sort The Specialized Terms as Tools for New Indicators in Education
author Machado, Lourdes Marcelino
author_facet Machado, Lourdes Marcelino
Maia, Graziela Zambão Abdian
Labegal, Andréia Cristina Fregate Baraldi
author_role author
author2 Maia, Graziela Zambão Abdian
Labegal, Andréia Cristina Fregate Baraldi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Lourdes Marcelino
Maia, Graziela Zambão Abdian
Labegal, Andréia Cristina Fregate Baraldi
dc.subject.por.fl_str_mv terminologias especializadas
educação
novos indicadores
topic terminologias especializadas
educação
novos indicadores
description In this text we point out the importance of the studies on terminology for identification, construction, reading and interpretation of new indicators of science and technology that belong to new social demands. Faced with the aim of discussing the challenges of using the indicators to analysis and formulation of policies and to orientate the public debate, we identify links among our studies that have resulted in an Essay on Educational Administration Terminology. We are convinced that there is not specialized communication without terminology that is equally specialized and its suitable usage is a decisive factor to precise and objective publishing of science and what we discuss in this paper, to the reading and interpretation of international and national indicators. We understand that a terminological study in a field of knowledge like education may lead to the construction of new tools for reading and interpretation of indicators, favoring the public debate and social perception concerning science.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-07-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1408
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1408
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1408/1168
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 No. 30 (2008); 141
Educação: Teoria e Prática; Vol. 18 Núm. 30 (2008); 141
Educação: Teoria e Prática; v. 18 n. 30 (2008); 141
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810610823168