Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892 |
Resumo: | The article presents results of a research in the field of continuing teacher education, structured in a perspective of collaboration in a partnership between the university and the school of basic education. The objective is to demonstrate that the formative process constituted in a collaborative way has enabled important reflexive movements for the awareness and the promotion of changes in pedagogical practice. The formative process was set up as a study group that met for two years, with voluntary adherence of teachers, to discuss the demands arising from the day to day school. Through oral and written narratives the reflexive movement is exposed in the face of doubts, difficulties and challenges, which, when socialized and discussed, gained materiality and potentiated the changes. The results present a shift in the focus of the discussions, which initially showed the difficulties of the students, for reflections on the planning and preparation of the proposals. |
id |
UNESP-7_08e0b9b66c7cfd876b841bc5a55b21dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13892 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practicesFormación de profesores en colaboración: posibilidades de resignificación de las prácticas pedagógicasFormação de professores em colaboração: possibilidades de ressignificação das práticas pedagógicasDesenvolvimento Profissional. Formação de Professores em Serviço. Práticas Formativas Colaborativas. Reflexividade.Professional Development. Teacher Education in Service. Collaborative Training Practices. Reflexivity.Desarrollo Profesional. Formación de Profesores en Servicio. Prácticas de Formación Colaborativas. Reflexividad.The article presents results of a research in the field of continuing teacher education, structured in a perspective of collaboration in a partnership between the university and the school of basic education. The objective is to demonstrate that the formative process constituted in a collaborative way has enabled important reflexive movements for the awareness and the promotion of changes in pedagogical practice. The formative process was set up as a study group that met for two years, with voluntary adherence of teachers, to discuss the demands arising from the day to day school. Through oral and written narratives the reflexive movement is exposed in the face of doubts, difficulties and challenges, which, when socialized and discussed, gained materiality and potentiated the changes. The results present a shift in the focus of the discussions, which initially showed the difficulties of the students, for reflections on the planning and preparation of the proposals.El artículo presenta resultados de una investigación en el campo de la formación continuada de profesores estructurada en una perspectiva de colaboración en una asociación entre la universidad y la escuela de educación básica. El objetivo es demostrar que el proceso formativo constituido de forma colaborativa ha posibilitado movimientos reflexivos importantes para la toma de conciencia y la promoción de cambios en la práctica pedagógica. La formación se configuró como un grupo de estudio que se reunió durante dos años, con adhesión voluntaria de profesores, para discutir las demandas provenientes del día a día de la escuela. Por medio de narrativas orales y escritas se evidencia el movimiento reflexivo ante las dudas, las dificultades y los desafíos, que, al ser socializados y discutidos, ganaron materialidad y potenciaron los cambios. Los resultados presentan un desplazamiento del foco de las discusiones, que inicialmente evidenciaban las dificultades de los alumnos, para reflexiones alrededor de la planificación y elaboración de las propuestas en sí.O artigo apresenta resultados de uma pesquisa no campo da formação continuada de professores estruturada em uma perspectiva de colaboração numa parceria entre a universidade e a escola de educação básica. O objetivo é demonstrar que o processo formativo constituído de forma colaborativa tem possibilitado movimentos reflexivos importantes para a tomada de consciência e a promoção de mudanças na prática pedagógica. A formação configurou-se como um grupo de estudo que se reuniu durante dois anos, com adesão voluntária de professores, para discutir as demandas advindas do dia a dia da escola. Por meio de narrativas orais e escritas evidencia-se o movimento reflexivo diante das dúvidas, das dificuldades e dos desafios, que, ao serem socializados e discutidos, ganharam materialidade e potencializaram as mudanças. Os resultados apresentam um deslocamento do foco das discussões, que inicialmente evidenciavam as dificuldades dos alunos, para reflexões em torno do planejamento e elaboração das propostas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1389210.18675/1981-8106.v31.n.64.s13892Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892/12263Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessTassoni, Elvira Cristina Martins2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13892Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices Formación de profesores en colaboración: posibilidades de resignificación de las prácticas pedagógicas Formação de professores em colaboração: possibilidades de ressignificação das práticas pedagógicas |
title |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices |
spellingShingle |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices Tassoni, Elvira Cristina Martins Desenvolvimento Profissional. Formação de Professores em Serviço. Práticas Formativas Colaborativas. Reflexividade. Professional Development. Teacher Education in Service. Collaborative Training Practices. Reflexivity. Desarrollo Profesional. Formación de Profesores en Servicio. Prácticas de Formación Colaborativas. Reflexividad. |
title_short |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices |
title_full |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices |
title_fullStr |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices |
title_full_unstemmed |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices |
title_sort |
Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices |
author |
Tassoni, Elvira Cristina Martins |
author_facet |
Tassoni, Elvira Cristina Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tassoni, Elvira Cristina Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento Profissional. Formação de Professores em Serviço. Práticas Formativas Colaborativas. Reflexividade. Professional Development. Teacher Education in Service. Collaborative Training Practices. Reflexivity. Desarrollo Profesional. Formación de Profesores en Servicio. Prácticas de Formación Colaborativas. Reflexividad. |
topic |
Desenvolvimento Profissional. Formação de Professores em Serviço. Práticas Formativas Colaborativas. Reflexividade. Professional Development. Teacher Education in Service. Collaborative Training Practices. Reflexivity. Desarrollo Profesional. Formación de Profesores en Servicio. Prácticas de Formación Colaborativas. Reflexividad. |
description |
The article presents results of a research in the field of continuing teacher education, structured in a perspective of collaboration in a partnership between the university and the school of basic education. The objective is to demonstrate that the formative process constituted in a collaborative way has enabled important reflexive movements for the awareness and the promotion of changes in pedagogical practice. The formative process was set up as a study group that met for two years, with voluntary adherence of teachers, to discuss the demands arising from the day to day school. Through oral and written narratives the reflexive movement is exposed in the face of doubts, difficulties and challenges, which, when socialized and discussed, gained materiality and potentiated the changes. The results present a shift in the focus of the discussions, which initially showed the difficulties of the students, for reflections on the planning and preparation of the proposals. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s13892 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s13892 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892/12263 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813113774080 |