Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tassoni, Elvira Cristina Martins
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892
Resumo: The article presents results of a research in the field of continuing teacher education, structured in a perspective of collaboration in a partnership between the university and the school of basic education. The objective is to demonstrate that the formative process constituted in a collaborative way has enabled important reflexive movements for the awareness and the promotion of changes in pedagogical practice. The formative process was set up as a study group that met for two years, with voluntary adherence of teachers, to discuss the demands arising from the day to day school. Through oral and written narratives the reflexive movement is exposed in the face of doubts, difficulties and challenges, which, when socialized and discussed, gained materiality and potentiated the changes. The results present a shift in the focus of the discussions, which initially showed the difficulties of the students, for reflections on the planning and preparation of the proposals.
id UNESP-7_08e0b9b66c7cfd876b841bc5a55b21dd
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13892
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practicesFormación de profesores en colaboración: posibilidades de resignificación de las prácticas pedagógicasFormação de professores em colaboração: possibilidades de ressignificação das práticas pedagógicasDesenvolvimento Profissional. Formação de Professores em Serviço. Práticas Formativas Colaborativas. Reflexividade.Professional Development. Teacher Education in Service. Collaborative Training Practices. Reflexivity.Desarrollo Profesional. Formación de Profesores en Servicio. Prácticas de Formación Colaborativas. Reflexividad.The article presents results of a research in the field of continuing teacher education, structured in a perspective of collaboration in a partnership between the university and the school of basic education. The objective is to demonstrate that the formative process constituted in a collaborative way has enabled important reflexive movements for the awareness and the promotion of changes in pedagogical practice. The formative process was set up as a study group that met for two years, with voluntary adherence of teachers, to discuss the demands arising from the day to day school. Through oral and written narratives the reflexive movement is exposed in the face of doubts, difficulties and challenges, which, when socialized and discussed, gained materiality and potentiated the changes. The results present a shift in the focus of the discussions, which initially showed the difficulties of the students, for reflections on the planning and preparation of the proposals.El artículo presenta resultados de una investigación en el campo de la formación continuada de profesores estructurada en una perspectiva de colaboración en una asociación entre la universidad y la escuela de educación básica. El objetivo es demostrar que el proceso formativo constituido de forma colaborativa ha posibilitado movimientos reflexivos importantes para la toma de conciencia y la promoción de cambios en la práctica pedagógica. La formación se configuró como un grupo de estudio que se reunió durante dos años, con adhesión voluntaria de profesores, para discutir las demandas provenientes del día a día de la escuela. Por medio de narrativas orales y escritas se evidencia el movimiento reflexivo ante las dudas, las dificultades y los desafíos, que, al ser socializados y discutidos, ganaron materialidad y potenciaron los cambios. Los resultados presentan un desplazamiento del foco de las discusiones, que inicialmente evidenciaban las dificultades de los alumnos, para reflexiones alrededor de la planificación y elaboración de las propuestas en sí.O artigo apresenta resultados de uma pesquisa no campo da formação continuada de professores estruturada em uma perspectiva de colaboração numa parceria entre a universidade e a escola de educação básica. O objetivo é demonstrar que o processo formativo constituído de forma colaborativa tem possibilitado movimentos reflexivos importantes para a tomada de consciência e a promoção de mudanças na prática pedagógica. A formação configurou-se como um grupo de estudo que se reuniu durante dois anos, com adesão voluntária de professores, para discutir as demandas advindas do dia a dia da escola. Por meio de narrativas orais e escritas evidencia-se o movimento reflexivo diante das dúvidas, das dificuldades e dos desafios, que, ao serem socializados e discutidos, ganharam materialidade e potencializaram as mudanças. Os resultados apresentam um deslocamento do foco das discussões, que inicialmente evidenciavam as dificuldades dos alunos, para reflexões em torno do planejamento e elaboração das propostas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1389210.18675/1981-8106.v31.n.64.s13892Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892/12263Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessTassoni, Elvira Cristina Martins2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13892Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
Formación de profesores en colaboración: posibilidades de resignificación de las prácticas pedagógicas
Formação de professores em colaboração: possibilidades de ressignificação das práticas pedagógicas
title Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
spellingShingle Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
Tassoni, Elvira Cristina Martins
Desenvolvimento Profissional. Formação de Professores em Serviço. Práticas Formativas Colaborativas. Reflexividade.
Professional Development. Teacher Education in Service. Collaborative Training Practices. Reflexivity.
Desarrollo Profesional. Formación de Profesores en Servicio. Prácticas de Formación Colaborativas. Reflexividad.
title_short Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
title_full Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
title_fullStr Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
title_full_unstemmed Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
title_sort Teacher education in collaboration: ressignification possibilities of pedagogical practices
author Tassoni, Elvira Cristina Martins
author_facet Tassoni, Elvira Cristina Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tassoni, Elvira Cristina Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento Profissional. Formação de Professores em Serviço. Práticas Formativas Colaborativas. Reflexividade.
Professional Development. Teacher Education in Service. Collaborative Training Practices. Reflexivity.
Desarrollo Profesional. Formación de Profesores en Servicio. Prácticas de Formación Colaborativas. Reflexividad.
topic Desenvolvimento Profissional. Formação de Professores em Serviço. Práticas Formativas Colaborativas. Reflexividade.
Professional Development. Teacher Education in Service. Collaborative Training Practices. Reflexivity.
Desarrollo Profesional. Formación de Profesores en Servicio. Prácticas de Formación Colaborativas. Reflexividad.
description The article presents results of a research in the field of continuing teacher education, structured in a perspective of collaboration in a partnership between the university and the school of basic education. The objective is to demonstrate that the formative process constituted in a collaborative way has enabled important reflexive movements for the awareness and the promotion of changes in pedagogical practice. The formative process was set up as a study group that met for two years, with voluntary adherence of teachers, to discuss the demands arising from the day to day school. Through oral and written narratives the reflexive movement is exposed in the face of doubts, difficulties and challenges, which, when socialized and discussed, gained materiality and potentiated the changes. The results present a shift in the focus of the discussions, which initially showed the difficulties of the students, for reflections on the planning and preparation of the proposals.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s13892
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s13892
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13892/12263
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e38[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813113774080