CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Champangnatte, Dostoiewski Mariatt de Oliveira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868
Resumo: This article presents a critical analysis of the discourses of contemporary Brazilian films that shows the teacher as character and / or the school as scenery, produced / supported by Globo Organizations with Globo Filmes. Initially it develops the methodology of critical analysis of film discourse, comprised of a three-dimensional approach that involves text, discursive practice and social practice. It then characterizes the contemporary Brazilian film activity from the concepts of hegemony and cultural industry. In order to then present critical analyzes of the discourses of three films - Uma professora muito maluquinha (2011), (free translations: A very crazy teacher), Verônica (2009) and Qualquer gato vira-lata (2011) (free translation: Any stray cat) - with the goal of identifying concepts and meanings, about the teacher and the school, which those involved in the production of such films intend to hegemonize. Such as the appreciation of semi-learning; annulment of teaching in favor of autonomous learning and the social conformity. Keywords: Critical analysis of film discourse. Brazilian Cinema. Movies about the teacher and the school.
id UNESP-7_0f924fa46fcff6ff8ec50b4a51cc34cb
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10868
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSESCONCEPCIONES ACERCA DEL MAESTRO Y LA ESCUELA EN EL CINE BRASILEÑO: ANÁLISIS CRÍTICO DE LOS DISCURSOS CINEMATOGRÁFICOSCONCEPÇÕES ACERCA DO PROFESSOR E DA ESCOLA NO CINEMA BRASILEIRO: ANÁLISES CRÍTICAS DE DISCURSOS FÍLMICOSFilmes sobre o professor e a escolaAnálise crítica do discurso fílmicoCinema brasileiroAnálise Fílmica de Filmes sobre Professor e a EscolaThis article presents a critical analysis of the discourses of contemporary Brazilian films that shows the teacher as character and / or the school as scenery, produced / supported by Globo Organizations with Globo Filmes. Initially it develops the methodology of critical analysis of film discourse, comprised of a three-dimensional approach that involves text, discursive practice and social practice. It then characterizes the contemporary Brazilian film activity from the concepts of hegemony and cultural industry. In order to then present critical analyzes of the discourses of three films - Uma professora muito maluquinha (2011), (free translations: A very crazy teacher), Verônica (2009) and Qualquer gato vira-lata (2011) (free translation: Any stray cat) - with the goal of identifying concepts and meanings, about the teacher and the school, which those involved in the production of such films intend to hegemonize. Such as the appreciation of semi-learning; annulment of teaching in favor of autonomous learning and the social conformity. Keywords: Critical analysis of film discourse. Brazilian Cinema. Movies about the teacher and the school.Este artículo presenta un análisis crítico de los discursos de las películas brasileñas contemporáneas que tienen al maestro como personaje y/o a la escuela como escenario, producidos / apoyados por las Organizaciones Globo a través de Globo Filmes. Inicialmente, se desarrolla la metodología de análisis crítico del discurso cinematográfico, compuesto por un enfoque tridimensional que incluye el texto, práctica discursiva y práctica social. A continuación, se caracteriza la actividad cinematográfica brasileña contemporánea a partir de los conceptos de industria cultural y hegemonía, para entonces presentar análisis críticos de los discursos de tres películas - Uma professora muito maluquinha (2011) (traducción libre: Un maestra muy loquita), Verônica (2009) y Qualquer gato vira-lata (2011) (traducción libre: Cualquier gato callejero) - con el objetivo de identificar los concepciones y significados sobre el maestro y la escuela, que los implicados en la producción de estas películas pretenden hegemonizar, tales como la apreciación de la semi-formación; la anulación de la enseñanza en el binomio enseñanza-aprendizaje, a favor de un aprendizaje autónomo, y el conformismo social. Palabras clave: Análisis crítico del discurso cinematográfico. Cine Brasileño. Películas sobre el maestro y la escuela.O presente artigo apresenta análises críticas dos discursos de filmes brasileiros contemporâneos que têm o professor como personagem e/ou a escola como cenário, produzidos/apoiados pelas Organizações Globo a partir da Globo Filmes. Inicialmente, desenvolve-se a metodologia de análise crítica do discurso fílmico, composta de uma abordagem tridimensional que envolve texto, prática discursiva e prática social. Em seguida, caracteriza-se a atividade cinematográfica brasileira contemporânea a partir dos conceitos de indústria cultural e hegemonia, para então, apresentar análises críticas dos discursos de três filmes - Uma professora muito maluquinha (2011), Verônica (2009) e Qualquer gato vira-lata (2011) - com o objetivo de identificar concepções e sentidos, acerca do professor e da escola, que os envolvidos nas produções de tais filmes pretendem hegemonizar, tais como: a valorização da semiformação; a anulação do ensino, no binômio ensino-aprendizagem, em prol do aprendizado autônomo; e o conformismo social. Palavras-chave: Análise crítica do discurso fílmico. Cinema brasileiro. Filmes sobre o professor e a escola.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesAnálise Crítica do Discurso Fílmicoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1086810.18675/1981-8106.vol26.n53.p413-427Educação: Teoria e Prática; Vol. 26 No. 53 (2016); 413-427Educação: Teoria e Prática; Vol. 26 Núm. 53 (2016); 413-427Educação: Teoria e Prática; v. 26 n. 53 (2016); 413-4271981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868/8018https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868/8031https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868/8057https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868/10688Copyright (c) 2016 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessChampangnatte, Dostoiewski Mariatt de Oliveira2019-10-26T20:36:37Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10868Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-26T20:36:37EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES
CONCEPCIONES ACERCA DEL MAESTRO Y LA ESCUELA EN EL CINE BRASILEÑO: ANÁLISIS CRÍTICO DE LOS DISCURSOS CINEMATOGRÁFICOS
CONCEPÇÕES ACERCA DO PROFESSOR E DA ESCOLA NO CINEMA BRASILEIRO: ANÁLISES CRÍTICAS DE DISCURSOS FÍLMICOS
title CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES
spellingShingle CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES
Champangnatte, Dostoiewski Mariatt de Oliveira
Filmes sobre o professor e a escola
Análise crítica do discurso fílmico
Cinema brasileiro
Análise Fílmica de Filmes sobre Professor e a Escola
title_short CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES
title_full CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES
title_fullStr CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES
title_full_unstemmed CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES
title_sort CONCEPTIONS ABOUT THE TEACHER AND THE SCHOOL IN BRAZILIAN CINEMA: CRITICAL ANALYSIS OF FILM DISCOURSES
author Champangnatte, Dostoiewski Mariatt de Oliveira
author_facet Champangnatte, Dostoiewski Mariatt de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Champangnatte, Dostoiewski Mariatt de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Filmes sobre o professor e a escola
Análise crítica do discurso fílmico
Cinema brasileiro
Análise Fílmica de Filmes sobre Professor e a Escola
topic Filmes sobre o professor e a escola
Análise crítica do discurso fílmico
Cinema brasileiro
Análise Fílmica de Filmes sobre Professor e a Escola
description This article presents a critical analysis of the discourses of contemporary Brazilian films that shows the teacher as character and / or the school as scenery, produced / supported by Globo Organizations with Globo Filmes. Initially it develops the methodology of critical analysis of film discourse, comprised of a three-dimensional approach that involves text, discursive practice and social practice. It then characterizes the contemporary Brazilian film activity from the concepts of hegemony and cultural industry. In order to then present critical analyzes of the discourses of three films - Uma professora muito maluquinha (2011), (free translations: A very crazy teacher), Verônica (2009) and Qualquer gato vira-lata (2011) (free translation: Any stray cat) - with the goal of identifying concepts and meanings, about the teacher and the school, which those involved in the production of such films intend to hegemonize. Such as the appreciation of semi-learning; annulment of teaching in favor of autonomous learning and the social conformity. Keywords: Critical analysis of film discourse. Brazilian Cinema. Movies about the teacher and the school.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Análise Crítica do Discurso Fílmico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868
10.18675/1981-8106.vol26.n53.p413-427
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol26.n53.p413-427
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868/8018
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868/8031
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868/8057
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10868/10688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 26 No. 53 (2016); 413-427
Educação: Teoria e Prática; Vol. 26 Núm. 53 (2016); 413-427
Educação: Teoria e Prática; v. 26 n. 53 (2016); 413-427
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812478337024