TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125 |
Resumo: | In the article the authors brought about studies of Literature in the Mathematics teaching. The literary texts Aritmética da Emília and O homem que Calculava are configured as historical documents, and then the analysis of this study is based on the intertextuality between these different documents in the attempt to highlight their similarities. Through the data found in the similarities between these texts and based on the experiences lived in the use of literary texts in the classroom, the study aims to show the importance of the use of Literature in the Mathematics teaching .This study noted how the quotation of MalbaTahan by Lobato was given in the book Aritmética da Emília and how this quote resembles the stories in the book O homem que Calculava. Thus, it is important to introduce these texts in the teacher education, so that the teacher education has contact with the literature and this helps in the creation of habits of reading, research and familiarity with the production of mathematical activities involving texts literary, providing possibilities of composing with Mathematics and texts. |
id |
UNESP-7_22e6df2431817de173c87fb0a57c466d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14125 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICSPROBLEMA TAHÁNICO DE LOBATO: LITERATURA EN LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICASPROBLEMA TAHÂNICO DE LOBATO: LITERATURA NO ENSINO DE MATEMÁTICALiteraturaMatemáticaEnsino de MatemáticaFormação de professoresLiteratureMathematicsMathematics teachingTeacher educationLiteraturaMatemáticasEnseñanza de matemáticasFormación de profesoresIn the article the authors brought about studies of Literature in the Mathematics teaching. The literary texts Aritmética da Emília and O homem que Calculava are configured as historical documents, and then the analysis of this study is based on the intertextuality between these different documents in the attempt to highlight their similarities. Through the data found in the similarities between these texts and based on the experiences lived in the use of literary texts in the classroom, the study aims to show the importance of the use of Literature in the Mathematics teaching .This study noted how the quotation of MalbaTahan by Lobato was given in the book Aritmética da Emília and how this quote resembles the stories in the book O homem que Calculava. Thus, it is important to introduce these texts in the teacher education, so that the teacher education has contact with the literature and this helps in the creation of habits of reading, research and familiarity with the production of mathematical activities involving texts literary, providing possibilities of composing with Mathematics and texts.En el artículo los autores trajeronestudios acerca de la Literatura enlaenseñanza de Matemáticas. Los textos literarios Aritmética da Emília y O homem que Calculava se configuran como documentos históricos, y entonceselanálisis de eseestudio se fundamenta enlaintertextualidad entre esos diferentes documentos enel intento de evidenciar sus semejanzas. A través de losdatos encontrados enlas similitudes entre esos textos y con base enlasexperiencias vivenciadas enel uso de textos literariosenel aula, elestudio objetiva mostrar laimportancia de lautilización de la Literatura enlaenseñanza de Matemáticas. El estudioobservócómo se diola cita de Malba Tahan por parte de Lobato enel libro Aritmética da Emília y cómoesa cita se asemeja a lashistoriasdel libro O homem que Calculava.Así, se hace importante laintroducción de estos textos enlaformación de profesores, a fin de que elprofesorenformacióntenga contacto conla literatura y eso auxilie enlacreación de hábitos de lectura, investigación y lafamiliaridadconlaproducción de actividades matemáticas envolviendolos textos literarios, proporcionando posibilidades de componerconla Matemática y los textos.No artigo os autores trouxeram estudos acerca da Literatura no ensino de Matemática. Os textos literários Aritmética da Emília (1942) e O Homem que Calculava (1938) se configuram como documentos históricos, e então a análise desse estudo fundamenta-se na intertextualidade entre esses diferentes documentos, na tentativa de evidenciar suas similaridades. Através dos dados encontrados nas similaridades entre esses textos e com base nas experiências vivenciadas no uso de textos literários em sala de aula o estudo objetiva mostrar a importância da utilização da Literatura no ensino de Matemática. Para tanto, a análise observou como se deu a citação de Malba Tahan por parte de Lobato no livro Aritmética da Emília e como essa citação se assemelha com as estórias do livro O homem que Calculava.Assim, se faz importante a introdução desses textos na formação de professores, a fim de que o professor em formação tenha contato com a literatura e isso auxilie na criação de hábitos de leitura, pesquisa e a familiaridade com a produção de atividades matemáticas envolvendo os textos literários, proporcionando possibilidades de compor com a Matemática e os textos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1412510.18675/1981-8106.vol29.n62.p590-608Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-6081981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11282https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11287https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11301Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGambaro Cleto da Silva, Renata CaterineGonçalves Oliveira, Adriel 2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14125Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS PROBLEMA TAHÁNICO DE LOBATO: LITERATURA EN LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS PROBLEMA TAHÂNICO DE LOBATO: LITERATURA NO ENSINO DE MATEMÁTICA |
title |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS |
spellingShingle |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine Literatura Matemática Ensino de Matemática Formação de professores Literature Mathematics Mathematics teaching Teacher education Literatura Matemáticas Enseñanza de matemáticas Formación de profesores |
title_short |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS |
title_full |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS |
title_fullStr |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS |
title_full_unstemmed |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS |
title_sort |
TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS |
author |
Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine |
author_facet |
Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine Gonçalves Oliveira, Adriel |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves Oliveira, Adriel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine Gonçalves Oliveira, Adriel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura Matemática Ensino de Matemática Formação de professores Literature Mathematics Mathematics teaching Teacher education Literatura Matemáticas Enseñanza de matemáticas Formación de profesores |
topic |
Literatura Matemática Ensino de Matemática Formação de professores Literature Mathematics Mathematics teaching Teacher education Literatura Matemáticas Enseñanza de matemáticas Formación de profesores |
description |
In the article the authors brought about studies of Literature in the Mathematics teaching. The literary texts Aritmética da Emília and O homem que Calculava are configured as historical documents, and then the analysis of this study is based on the intertextuality between these different documents in the attempt to highlight their similarities. Through the data found in the similarities between these texts and based on the experiences lived in the use of literary texts in the classroom, the study aims to show the importance of the use of Literature in the Mathematics teaching .This study noted how the quotation of MalbaTahan by Lobato was given in the book Aritmética da Emília and how this quote resembles the stories in the book O homem que Calculava. Thus, it is important to introduce these texts in the teacher education, so that the teacher education has contact with the literature and this helps in the creation of habits of reading, research and familiarity with the production of mathematical activities involving texts literary, providing possibilities of composing with Mathematics and texts. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125 10.18675/1981-8106.vol29.n62.p590-608 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n62.p590-608 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11282 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11287 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11301 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813145231360 |