TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Gonçalves Oliveira, Adriel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125
Resumo: In the article the authors brought about studies of Literature in the Mathematics teaching. The literary texts Aritmética da Emília and O homem que Calculava are configured as historical documents, and then the analysis of this study is based on the intertextuality between these different documents in the attempt to highlight their similarities. Through the data found in the similarities between these texts and based on the experiences lived in the use of literary texts in the classroom, the study aims to show the importance of the use of Literature in the Mathematics teaching .This study noted how the quotation of MalbaTahan by Lobato was given in the book Aritmética da Emília and how this quote resembles the stories in the book O homem que Calculava. Thus, it is important to introduce these texts in the teacher education, so that the teacher education has contact with the literature and this helps in the creation of habits of reading, research and familiarity with the production of mathematical activities involving texts literary, providing possibilities of composing with Mathematics and texts.
id UNESP-7_22e6df2431817de173c87fb0a57c466d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14125
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICSPROBLEMA TAHÁNICO DE LOBATO: LITERATURA EN LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICASPROBLEMA TAHÂNICO DE LOBATO: LITERATURA NO ENSINO DE MATEMÁTICALiteraturaMatemáticaEnsino de MatemáticaFormação de professoresLiteratureMathematicsMathematics teachingTeacher educationLiteraturaMatemáticasEnseñanza de matemáticasFormación de profesoresIn the article the authors brought about studies of Literature in the Mathematics teaching. The literary texts Aritmética da Emília and O homem que Calculava are configured as historical documents, and then the analysis of this study is based on the intertextuality between these different documents in the attempt to highlight their similarities. Through the data found in the similarities between these texts and based on the experiences lived in the use of literary texts in the classroom, the study aims to show the importance of the use of Literature in the Mathematics teaching .This study noted how the quotation of MalbaTahan by Lobato was given in the book Aritmética da Emília and how this quote resembles the stories in the book O homem que Calculava. Thus, it is important to introduce these texts in the teacher education, so that the teacher education has contact with the literature and this helps in the creation of habits of reading, research and familiarity with the production of mathematical activities involving texts literary, providing possibilities of composing with Mathematics and texts.En el artículo los autores trajeronestudios acerca de la Literatura enlaenseñanza de Matemáticas. Los textos literarios Aritmética da Emília y O homem que Calculava se configuran como documentos históricos, y entonceselanálisis de eseestudio se fundamenta enlaintertextualidad entre esos diferentes documentos enel intento de evidenciar sus semejanzas. A través de losdatos encontrados enlas similitudes entre esos textos y con base enlasexperiencias vivenciadas enel uso de textos literariosenel aula, elestudio objetiva mostrar laimportancia de lautilización de la Literatura enlaenseñanza de Matemáticas. El estudioobservócómo se diola cita de Malba Tahan por parte de Lobato enel libro Aritmética da Emília y cómoesa cita se asemeja a lashistoriasdel libro O homem que Calculava.Así, se hace importante laintroducción de estos textos enlaformación de profesores, a fin de que elprofesorenformacióntenga contacto conla literatura y eso auxilie enlacreación de hábitos de lectura, investigación y lafamiliaridadconlaproducción de actividades matemáticas envolviendolos textos literarios, proporcionando posibilidades de componerconla Matemática y los textos.No artigo os autores trouxeram estudos acerca da Literatura no ensino de Matemática. Os textos literários Aritmética da Emília (1942) e O Homem que Calculava (1938) se configuram como documentos históricos, e então a análise desse estudo fundamenta-se na intertextualidade entre esses diferentes documentos, na tentativa de evidenciar suas similaridades. Através dos dados encontrados nas similaridades entre esses textos e com base nas experiências vivenciadas no uso de textos literários em sala de aula o estudo objetiva mostrar a importância da utilização da Literatura no ensino de Matemática. Para tanto, a análise observou como se deu a citação de Malba Tahan por parte de Lobato no livro Aritmética da Emília e como essa citação se assemelha com as estórias do livro O homem que Calculava.Assim, se faz importante a introdução desses textos na formação de professores, a fim de que o professor em formação tenha contato com a literatura e isso auxilie na criação de hábitos de leitura, pesquisa e a familiaridade com a produção de atividades matemáticas envolvendo os textos literários, proporcionando possibilidades de compor com a Matemática e os textos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1412510.18675/1981-8106.vol29.n62.p590-608Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-6081981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11282https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11287https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11301Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGambaro Cleto da Silva, Renata CaterineGonçalves Oliveira, Adriel 2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14125Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
PROBLEMA TAHÁNICO DE LOBATO: LITERATURA EN LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS
PROBLEMA TAHÂNICO DE LOBATO: LITERATURA NO ENSINO DE MATEMÁTICA
title TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
spellingShingle TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine
Literatura
Matemática
Ensino de Matemática
Formação de professores
Literature
Mathematics
Mathematics teaching
Teacher education
Literatura
Matemáticas
Enseñanza de matemáticas
Formación de profesores
title_short TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_full TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_fullStr TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_full_unstemmed TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_sort TAHANIC PROBLEM OF LOBATO: LITERATURE IN THE TEACHING OF MATHEMATICS
author Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine
author_facet Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine
Gonçalves Oliveira, Adriel
author_role author
author2 Gonçalves Oliveira, Adriel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gambaro Cleto da Silva, Renata Caterine
Gonçalves Oliveira, Adriel
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura
Matemática
Ensino de Matemática
Formação de professores
Literature
Mathematics
Mathematics teaching
Teacher education
Literatura
Matemáticas
Enseñanza de matemáticas
Formación de profesores
topic Literatura
Matemática
Ensino de Matemática
Formação de professores
Literature
Mathematics
Mathematics teaching
Teacher education
Literatura
Matemáticas
Enseñanza de matemáticas
Formación de profesores
description In the article the authors brought about studies of Literature in the Mathematics teaching. The literary texts Aritmética da Emília and O homem que Calculava are configured as historical documents, and then the analysis of this study is based on the intertextuality between these different documents in the attempt to highlight their similarities. Through the data found in the similarities between these texts and based on the experiences lived in the use of literary texts in the classroom, the study aims to show the importance of the use of Literature in the Mathematics teaching .This study noted how the quotation of MalbaTahan by Lobato was given in the book Aritmética da Emília and how this quote resembles the stories in the book O homem que Calculava. Thus, it is important to introduce these texts in the teacher education, so that the teacher education has contact with the literature and this helps in the creation of habits of reading, research and familiarity with the production of mathematical activities involving texts literary, providing possibilities of composing with Mathematics and texts.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125
10.18675/1981-8106.vol29.n62.p590-608
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n62.p590-608
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11282
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11287
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14125/11301
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 590-608
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813145231360