“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293 |
Resumo: | The purpose of this article is to analyze how the TV series Irmão do Jorel – especially the 25th episode of the 1st season: “Fúria e Poder sobre Rodas” – helps to understand the social dynamics that involve young people and adults in the constitution of their images. The episode raises questions, such as the various manifestations of existing gender, in addition to confronting the issue of sexual identity as something that is under construction during the development of being. The diverse approaches to themes such as gender and identity, treated in an unusual way in an image product with wide access to the general public, helps to bring to light the social dynamics that involve young people and adults. The playful way of dealing with complex and delicate topics like this, brings new forms of access and approaches. The focus is on how social construction, related to gender issues, is approached in a subtle, representative and capable of causing reflections way on educational constitutive processes during childhood and youth that influence and involve the identity construction of individuals. |
id |
UNESP-7_2a10b8fcf2b5f58dff26ef1af25dfd1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15293 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series“Furia y poder sobre ruedas": cuestiones de género y educación en la serie irmão do Jorel “Fúria e poder sobre rodas”: questões de gênero e educação na série “irmão do Jorel”Gênero. Construção Social. Série. Desenho Animado. Educação.Gender. Social Construction. Series. Cartoon. Education.Género. Construcción Social. Serie. Dibujo Animado. Educación.The purpose of this article is to analyze how the TV series Irmão do Jorel – especially the 25th episode of the 1st season: “Fúria e Poder sobre Rodas” – helps to understand the social dynamics that involve young people and adults in the constitution of their images. The episode raises questions, such as the various manifestations of existing gender, in addition to confronting the issue of sexual identity as something that is under construction during the development of being. The diverse approaches to themes such as gender and identity, treated in an unusual way in an image product with wide access to the general public, helps to bring to light the social dynamics that involve young people and adults. The playful way of dealing with complex and delicate topics like this, brings new forms of access and approaches. The focus is on how social construction, related to gender issues, is approached in a subtle, representative and capable of causing reflections way on educational constitutive processes during childhood and youth that influence and involve the identity construction of individuals.El propósito de este artículo es analizar cómo la serie televisiva Irmão do Jorel – especialmente el episodio 25 de la primera temporada: “Fúria e Poder sobre Rodas” – ayuda a comprender la dinámica social que involucra a jóvenes y adultos en la constitución de sus imágenes. El episodio plantea preguntas, como las diversas manifestaciones de los géneros existentes, además de enfrentar el problema de la identidad sexual como algo que se está construyendo durante el desarrollo del ser. Los diversos enfoques de temas como el género y la identidad, tratados de manera inusual en un producto de imagen con amplio acceso al público en general, ayudan a sacar a la luz la dinámica social que involucra a jóvenes y adultos. La forma lúdica de tratar temas complejos y delicados como este, trayendo nuevas formas de acceso y enfoques. La atención se centra en cómo se aborda la construcción social, relacionada con las cuestiones de género, de manera sutil, representativa y capaz de provocar reflexiones sobre los procesos constitutivos educativos durante la infancia y la juventud que influyen e involucran la construcción de la identidad de los individuos.O objetivo deste artigo é analisar como a série televisiva Irmão do Jorel – em especial o episódio 25 da primeira temporada: “Fúria e Poder sobre Rodas” – ajuda entender as dinâmicas sociais que envolvem jovens e adultos na constituição de suas imagens. O episódio suscita questionamentos, como as várias manifestações de gênero existentes, além de confrontar a questão da identidade sexual como sendo algo que está em construção durante o desenvolvimento do ser. As diversas abordagens de temas como gênero e identidade, tratadas de forma inusual em um produto imagético de amplo acesso ao público em geral, ajuda a trazer à tona as dinâmicas sociais que envolvem jovens e adultos. A maneira lúdica de tratar temas complexos e delicados como esse traz novas formas de acesso e abordagens. O enfoque recai sobre como a construção social, relacionada com as questões de gênero, é abordada de forma sutil, representativa e capaz de causar reflexões sobre os processos constitutivos educacionais durante a infância e a juventude que influenciam e envolvem a construção identitária dos indivíduos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1529310.18675/1981-8106.v31.n.64.s15293Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293/11999Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPassos, DanielaMarini, Alexandre Guedes Patrocínio, Isabelle 2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15293Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series “Furia y poder sobre ruedas": cuestiones de género y educación en la serie irmão do Jorel “Fúria e poder sobre rodas”: questões de gênero e educação na série “irmão do Jorel” |
title |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series |
spellingShingle |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series Passos, Daniela Gênero. Construção Social. Série. Desenho Animado. Educação. Gender. Social Construction. Series. Cartoon. Education. Género. Construcción Social. Serie. Dibujo Animado. Educación. |
title_short |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series |
title_full |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series |
title_fullStr |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series |
title_full_unstemmed |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series |
title_sort |
“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series |
author |
Passos, Daniela |
author_facet |
Passos, Daniela Marini, Alexandre Guedes Patrocínio, Isabelle |
author_role |
author |
author2 |
Marini, Alexandre Guedes Patrocínio, Isabelle |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Passos, Daniela Marini, Alexandre Guedes Patrocínio, Isabelle |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero. Construção Social. Série. Desenho Animado. Educação. Gender. Social Construction. Series. Cartoon. Education. Género. Construcción Social. Serie. Dibujo Animado. Educación. |
topic |
Gênero. Construção Social. Série. Desenho Animado. Educação. Gender. Social Construction. Series. Cartoon. Education. Género. Construcción Social. Serie. Dibujo Animado. Educación. |
description |
The purpose of this article is to analyze how the TV series Irmão do Jorel – especially the 25th episode of the 1st season: “Fúria e Poder sobre Rodas” – helps to understand the social dynamics that involve young people and adults in the constitution of their images. The episode raises questions, such as the various manifestations of existing gender, in addition to confronting the issue of sexual identity as something that is under construction during the development of being. The diverse approaches to themes such as gender and identity, treated in an unusual way in an image product with wide access to the general public, helps to bring to light the social dynamics that involve young people and adults. The playful way of dealing with complex and delicate topics like this, brings new forms of access and approaches. The focus is on how social construction, related to gender issues, is approached in a subtle, representative and capable of causing reflections way on educational constitutive processes during childhood and youth that influence and involve the identity construction of individuals. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15293 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293/11999 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813665325056 |