“Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passos, Daniela
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Marini, Alexandre, Guedes Patrocínio, Isabelle
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293
Resumo: The purpose of this article is to analyze how the TV series Irmão do Jorel – especially the 25th episode of the 1st season: “Fúria e Poder sobre Rodas” – helps to understand the social dynamics that involve young people and adults in the constitution of their images. The episode raises questions, such as the various manifestations of existing gender, in addition to confronting the issue of sexual identity as something that is under construction during the development of being. The diverse approaches to themes such as gender and identity, treated in an unusual way in an image product with wide access to the general public, helps to bring to light the social dynamics that involve young people and adults. The playful way of dealing with complex and delicate topics like this, brings new forms of access and approaches. The focus is on how social construction, related to gender issues, is approached in a subtle, representative and capable of causing reflections way on educational constitutive processes during childhood and youth that influence and involve the identity construction of individuals.
id UNESP-7_2a10b8fcf2b5f58dff26ef1af25dfd1f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15293
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series“Furia y poder sobre ruedas": cuestiones de género y educación en la serie irmão do Jorel “Fúria e poder sobre rodas”: questões de gênero e educação na série “irmão do Jorel”Gênero. Construção Social. Série. Desenho Animado. Educação.Gender. Social Construction. Series. Cartoon. Education.Género. Construcción Social. Serie. Dibujo Animado. Educación.The purpose of this article is to analyze how the TV series Irmão do Jorel – especially the 25th episode of the 1st season: “Fúria e Poder sobre Rodas” – helps to understand the social dynamics that involve young people and adults in the constitution of their images. The episode raises questions, such as the various manifestations of existing gender, in addition to confronting the issue of sexual identity as something that is under construction during the development of being. The diverse approaches to themes such as gender and identity, treated in an unusual way in an image product with wide access to the general public, helps to bring to light the social dynamics that involve young people and adults. The playful way of dealing with complex and delicate topics like this, brings new forms of access and approaches. The focus is on how social construction, related to gender issues, is approached in a subtle, representative and capable of causing reflections way on educational constitutive processes during childhood and youth that influence and involve the identity construction of individuals.El propósito de este artículo es analizar cómo la serie televisiva Irmão do Jorel – especialmente el episodio 25 de la primera temporada: “Fúria e Poder sobre Rodas” – ayuda a comprender la dinámica social que involucra a jóvenes y adultos en la constitución de sus imágenes. El episodio plantea preguntas, como las diversas manifestaciones de los géneros existentes, además de enfrentar el problema de la identidad sexual como algo que se está construyendo durante el desarrollo del ser. Los diversos enfoques de temas como el género y la identidad, tratados de manera inusual en un producto de imagen con amplio acceso al público en general, ayudan a sacar a la luz la dinámica social que involucra a jóvenes y adultos. La forma lúdica de tratar temas complejos y delicados como este, trayendo nuevas formas de acceso y enfoques. La atención se centra en cómo se aborda la construcción social, relacionada con las cuestiones de género, de manera sutil, representativa y capaz de provocar reflexiones sobre los procesos constitutivos educativos durante la infancia y la juventud que influyen e involucran la construcción de la identidad de los individuos.O objetivo deste artigo é analisar como a série televisiva Irmão do Jorel – em especial o episódio 25 da primeira temporada: “Fúria e Poder sobre Rodas” – ajuda entender as dinâmicas sociais que envolvem jovens e adultos na constituição de suas imagens. O episódio suscita questionamentos, como as várias manifestações de gênero existentes, além de confrontar a questão da identidade sexual como sendo algo que está em construção durante o desenvolvimento do ser. As diversas abordagens de temas como gênero e identidade, tratadas de forma inusual em um produto imagético de amplo acesso ao público em geral, ajuda a trazer à tona as dinâmicas sociais que envolvem jovens e adultos. A maneira lúdica de tratar temas complexos e delicados como esse traz novas formas de acesso e abordagens. O enfoque recai sobre como a construção social, relacionada com as questões de gênero, é abordada de forma sutil, representativa e capaz de causar reflexões sobre os processos constitutivos educacionais durante a infância e a juventude que influenciam e envolvem a construção identitária dos indivíduos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1529310.18675/1981-8106.v31.n.64.s15293Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293/11999Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPassos, DanielaMarini, Alexandre Guedes Patrocínio, Isabelle 2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15293Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
“Furia y poder sobre ruedas": cuestiones de género y educación en la serie irmão do Jorel
“Fúria e poder sobre rodas”: questões de gênero e educação na série “irmão do Jorel”
title “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
spellingShingle “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
Passos, Daniela
Gênero. Construção Social. Série. Desenho Animado. Educação.
Gender. Social Construction. Series. Cartoon. Education.
Género. Construcción Social. Serie. Dibujo Animado. Educación.
title_short “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
title_full “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
title_fullStr “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
title_full_unstemmed “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
title_sort “Fury and power on wheels”: gender and education issues in the irmão do Jorel tv series
author Passos, Daniela
author_facet Passos, Daniela
Marini, Alexandre
Guedes Patrocínio, Isabelle
author_role author
author2 Marini, Alexandre
Guedes Patrocínio, Isabelle
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Passos, Daniela
Marini, Alexandre
Guedes Patrocínio, Isabelle
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero. Construção Social. Série. Desenho Animado. Educação.
Gender. Social Construction. Series. Cartoon. Education.
Género. Construcción Social. Serie. Dibujo Animado. Educación.
topic Gênero. Construção Social. Série. Desenho Animado. Educação.
Gender. Social Construction. Series. Cartoon. Education.
Género. Construcción Social. Serie. Dibujo Animado. Educación.
description The purpose of this article is to analyze how the TV series Irmão do Jorel – especially the 25th episode of the 1st season: “Fúria e Poder sobre Rodas” – helps to understand the social dynamics that involve young people and adults in the constitution of their images. The episode raises questions, such as the various manifestations of existing gender, in addition to confronting the issue of sexual identity as something that is under construction during the development of being. The diverse approaches to themes such as gender and identity, treated in an unusual way in an image product with wide access to the general public, helps to bring to light the social dynamics that involve young people and adults. The playful way of dealing with complex and delicate topics like this, brings new forms of access and approaches. The focus is on how social construction, related to gender issues, is approached in a subtle, representative and capable of causing reflections way on educational constitutive processes during childhood and youth that influence and involve the identity construction of individuals.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15293
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15293/11999
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e14[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813665325056