ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Adriana Benevides
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mourão, Luciana, Monteiro, Marcia Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680
Resumo: Social problem solving is a cognitive behavioral process in which the individual learns effective behaviors that make him more likely to select the most effective ones and to evaluate and understand the implications of each action. This study aimed to adapt and validate the Social Problem Solving Inventory and to evaluate its relationship with the Coping Modes Scale. Six hundred students participated in two samples: one with 381 and another with 219, of both sexes, and varied ages undergraduate courses. The results showed a factorial structure of three dimensions and 16 items for the Problem Solving Scale for University Students and a positive association with the Coping Modes Scale. The study contributes to the identification of profiles of Brazilian university students in the process of coping with problems. It is suggested that the scale be applied to other samples, especially to students with low school performance and dropout history.
id UNESP-7_3291a9de839b90a9b8963dd11bab0d6b
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14680
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTSADAPTACIÓN Y VALIDACIÓN DEL INVENTARIO DE RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS SOCIALES PARA ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN SUPERIORADAPTAÇÃO E VALIDAÇÃO DO INVENTÁRIO DE RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS SOCIAIS PARA ESTUDANTES DO ENSINO SUPERIORResolução de Problemas Sociais. Estudante Universitário. Avaliação Psicológica.Social Problem Solving. College Student. Psychological Assessment.Estudiante universitario. Resolución de problemas sociales. Evaluación psicológica.Social problem solving is a cognitive behavioral process in which the individual learns effective behaviors that make him more likely to select the most effective ones and to evaluate and understand the implications of each action. This study aimed to adapt and validate the Social Problem Solving Inventory and to evaluate its relationship with the Coping Modes Scale. Six hundred students participated in two samples: one with 381 and another with 219, of both sexes, and varied ages undergraduate courses. The results showed a factorial structure of three dimensions and 16 items for the Problem Solving Scale for University Students and a positive association with the Coping Modes Scale. The study contributes to the identification of profiles of Brazilian university students in the process of coping with problems. It is suggested that the scale be applied to other samples, especially to students with low school performance and dropout history.La resolución de problemas sociales es un proceso cognitivo conductual en el que el individuo aprende comportamientos efectivos, con mayor probabilidad de seleccionar los más efectivos y evaluar y comprender las implicaciones de cada acción. Este estudio tuvo como objetivo adaptar y validar el Inventario de Resolución de Problemas Sociales y evaluar la relación con la Escala de Modos de Afrontamiento. Participaron 600 estudiantes en dos muestras: una con 381 y otra con 219, de ambos sexos, edades y varios cursos de pregrado. Los resultados mostraron una estructura factorial de tres dimensiones y 16 ítems para la Escala de Resolución de Problemas para Estudiantes Universitarios y una asociación positiva con la Escala de Modos de Afrontamiento. El estudio contribuye a la identificación de perfiles de estudiantes universitarios brasileños en el proceso de afrontamiento de problemas. Se sugiere que la escala se aplique a otras muestras, especialmente a estudiantes con bajo rendimiento escolar e historial de abandono escolar.A resolução de problemas sociais é um processo cognitivo-comportamental em que o indivíduo aprende comportamentos efetivos, com maior chance de selecionar os mais eficazes e de avaliar e compreender as implicações de cada ação. Este estudo teve o objetivo de adaptar e validar o Inventário de Resolução de Problemas Sociais e avaliar a relação com a Escala de Modos de Enfrentamento. Participaram 600 estudantes em duas amostras: uma com 381 e outra com 219, de ambos os sexos, idades e cursos de graduação variados. Os resultados apontaram uma estrutura fatorial de três dimensões e 16 itens para a Escala de Resolução de Problemas para Universitários e uma associação positiva com a Escala de Modos de Enfrentamento. O estudo contribui para a identificação de perfis dos universitários brasileiros no processo de enfrentamento de problemas. Sugere-se que a escala seja aplicada em outras amostras, especialmente em estudantes com baixo rendimento escolar e histórico de evasão.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1468010.18675/1981-8106.v30.n.63.s14680Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-19Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-19Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680/11845https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680/11846https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680/11868Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Adriana BenevidesMourão, LucianaMonteiro, Marcia Cristina2020-11-04T13:20:52Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14680Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-11-04T13:20:52EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS
ADAPTACIÓN Y VALIDACIÓN DEL INVENTARIO DE RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS SOCIALES PARA ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN SUPERIOR
ADAPTAÇÃO E VALIDAÇÃO DO INVENTÁRIO DE RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS SOCIAIS PARA ESTUDANTES DO ENSINO SUPERIOR
title ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS
spellingShingle ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS
Soares, Adriana Benevides
Resolução de Problemas Sociais. Estudante Universitário. Avaliação Psicológica.
Social Problem Solving. College Student. Psychological Assessment.
Estudiante universitario. Resolución de problemas sociales. Evaluación psicológica.
title_short ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS
title_full ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS
title_fullStr ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS
title_full_unstemmed ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS
title_sort ADAPTATION AND VALIDATION OF THE SOCIAL PROBLEM SOLVING INVENTORY FOR HIGHER EDUCATION STUDENTS
author Soares, Adriana Benevides
author_facet Soares, Adriana Benevides
Mourão, Luciana
Monteiro, Marcia Cristina
author_role author
author2 Mourão, Luciana
Monteiro, Marcia Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Adriana Benevides
Mourão, Luciana
Monteiro, Marcia Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de Problemas Sociais. Estudante Universitário. Avaliação Psicológica.
Social Problem Solving. College Student. Psychological Assessment.
Estudiante universitario. Resolución de problemas sociales. Evaluación psicológica.
topic Resolução de Problemas Sociais. Estudante Universitário. Avaliação Psicológica.
Social Problem Solving. College Student. Psychological Assessment.
Estudiante universitario. Resolución de problemas sociales. Evaluación psicológica.
description Social problem solving is a cognitive behavioral process in which the individual learns effective behaviors that make him more likely to select the most effective ones and to evaluate and understand the implications of each action. This study aimed to adapt and validate the Social Problem Solving Inventory and to evaluate its relationship with the Coping Modes Scale. Six hundred students participated in two samples: one with 381 and another with 219, of both sexes, and varied ages undergraduate courses. The results showed a factorial structure of three dimensions and 16 items for the Problem Solving Scale for University Students and a positive association with the Coping Modes Scale. The study contributes to the identification of profiles of Brazilian university students in the process of coping with problems. It is suggested that the scale be applied to other samples, especially to students with low school performance and dropout history.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14680
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14680
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680/11845
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680/11846
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14680/11868
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-19
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-19
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-19
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813580390400