Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pezzato, João Pedro
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Prado, Guilherme do Val Toledo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/466
Resumo: The official discourse reported by the National Curriculum Model, especially that on geography, has incorporated several terms and expressions currently used in academic discourse. Such incorporation might indicate updating and commitment to current and theoretical regulations; however, it demands special attention. The terms “teaching democratization” or “educating for citizenship” are reported in official documents as having the same meaning; they should be better explained. Once they are widely broadcast, new concepts, codes, and expressions have become central elements of pedagogical discourses. Therefore, educational agents should do a more thorough and detailed analysis of the terms mentioned above to better explain their meanings, involving practical or theoretical aspects.
id UNESP-7_354e9bcbff3d394e1af109aa135084e4
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/466
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourseEstudo da Localidade e “Cidadania”: uma análise do discurso oficial dos Parâmetros Curriculares de GeografiaCidadaniaEnsino de GeografiaDiscurso OficialThe official discourse reported by the National Curriculum Model, especially that on geography, has incorporated several terms and expressions currently used in academic discourse. Such incorporation might indicate updating and commitment to current and theoretical regulations; however, it demands special attention. The terms “teaching democratization” or “educating for citizenship” are reported in official documents as having the same meaning; they should be better explained. Once they are widely broadcast, new concepts, codes, and expressions have become central elements of pedagogical discourses. Therefore, educational agents should do a more thorough and detailed analysis of the terms mentioned above to better explain their meanings, involving practical or theoretical aspects.O discurso oficial transmitido pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN’s), em especial os PCN´s de Geografia, tem incorporado diversos termos e expressões provenientes do discurso acadêmico que tratam do fenômeno educacional. Se, por um lado, tal constatação pode demonstrar atualização e comprometimento com as formulações teóricas atuais, sob outra perspectiva, exige atenção. Os termos “democratização do ensino” ou “educação para a cidadania”, que antes eram mais afeitos ao discurso de oposição às políticas públicas para o setor, na atualidade foram tomados como discurso oficial, como se ambos os discursos tivessem um mesmo significado. Considerando que as prescrições programáticas de conteúdos buscam criar normas relativas a certas diretrizes de políticas educacionais e, também, determinar perspectivas pedagógicas, a forma como estão apresentadas abrem a possibilidade de veicularem conceitos, códigos e expressões que passam a ser elementos centrais do discurso pedagógico de instituições, sem que seus significados práticos ou teóricos recebam uma análise mais profunda entre os agentes envolvidos no trabalho da escola.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/466Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 39Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 39Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 391981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/466/399Pezzato, João PedroPrado, Guilherme do Val Toledoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T17:30:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/466Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T17:30:08EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse
Estudo da Localidade e “Cidadania”: uma análise do discurso oficial dos Parâmetros Curriculares de Geografia
title Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse
spellingShingle Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse
Pezzato, João Pedro
Cidadania
Ensino de Geografia
Discurso Oficial
title_short Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse
title_full Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse
title_fullStr Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse
title_full_unstemmed Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse
title_sort Study of Locality and “Citizenship”: an analysis of the Geography National Curriculum Model official discourse
author Pezzato, João Pedro
author_facet Pezzato, João Pedro
Prado, Guilherme do Val Toledo
author_role author
author2 Prado, Guilherme do Val Toledo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pezzato, João Pedro
Prado, Guilherme do Val Toledo
dc.subject.por.fl_str_mv Cidadania
Ensino de Geografia
Discurso Oficial
topic Cidadania
Ensino de Geografia
Discurso Oficial
description The official discourse reported by the National Curriculum Model, especially that on geography, has incorporated several terms and expressions currently used in academic discourse. Such incorporation might indicate updating and commitment to current and theoretical regulations; however, it demands special attention. The terms “teaching democratization” or “educating for citizenship” are reported in official documents as having the same meaning; they should be better explained. Once they are widely broadcast, new concepts, codes, and expressions have become central elements of pedagogical discourses. Therefore, educational agents should do a more thorough and detailed analysis of the terms mentioned above to better explain their meanings, involving practical or theoretical aspects.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/466
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/466/399
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 39
Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 39
Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 39
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810228092928