All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836 |
Resumo: | This article brings part of the results of a bibliographic research to comprehend the construction of an epistemology that emerges with the narrative research methodology of the teaching practice carried out by the teachers themselves in relation to the students in school contexts, through theoretical-methodological and interpretative-narrative reflection-refraction. The work is based on Boaventura Santos highlighting his comprehensive and generalizing social vision, and on Mikhail Bakhtin, about his interindividual discursive interaction between singular consciousnesses. In the text we will reveal and unveil how the two authors help us to think of the act of narrating and narratives as another way of seeing and doing science (heteroscience), contrasting the dominant paradigms with aspects of their biographies, which allowed us to conclude that the main condition of existence of the social is fulfilled when individuals relate and form among themselves, and then, a hetero(auto)science. |
id |
UNESP-7_36bdf60bdb6d3c111e88fd1447f50c1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16836 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogueTodo el auto conocimiento depende de los demás: Mikhail Bakhtin y Boaventura Santos em diálogoTodo autoconhecimento depende dos outros: Mikhail Bakhtin e Boaventura Santos em diálogoEpistemologia. Conhecimento. Heterociência. Metodologia de Pesquisa.Epistemology. Knowledge. Heteroscience. Research Methodology.Epistemología. Conocimiento. Heterociencia. Metodología de la Investigación.This article brings part of the results of a bibliographic research to comprehend the construction of an epistemology that emerges with the narrative research methodology of the teaching practice carried out by the teachers themselves in relation to the students in school contexts, through theoretical-methodological and interpretative-narrative reflection-refraction. The work is based on Boaventura Santos highlighting his comprehensive and generalizing social vision, and on Mikhail Bakhtin, about his interindividual discursive interaction between singular consciousnesses. In the text we will reveal and unveil how the two authors help us to think of the act of narrating and narratives as another way of seeing and doing science (heteroscience), contrasting the dominant paradigms with aspects of their biographies, which allowed us to conclude that the main condition of existence of the social is fulfilled when individuals relate and form among themselves, and then, a hetero(auto)science.Este artículo traeparte de los resultados de una investigación bibliográfica que intenta comprender la construcción de una epistemología que surge con la metodología narrativa de investigación de la práctica docente realizada por los propios profesores en relación con los alumnos en el contexto escolar a través de la reflexión-refracción teórico-metodológica e interpretativo-narrativa. El trabajo se basa en Boaventura Santos, de quien destacamos la visión social comprensiva y generalizadora, y en Mikhaíl Bakhtín y la interacción discursiva interindividual entre conciencias singulares. En el texto, buscaremos presentar cómo los dos autores nos ayudan a pensar el acto de narrar y en las narraciones como otra forma de ver y hacer ciencia (heterociencia), contrastando los paradigmas dominantes con aspectos de sus biografías, lo que nos ha permitido concluir que la principal condición para la existencia de lo social se cumple cuando los individuos se relacionan y forman entre sí, justificando el pensar en una hetero(auto)ciencia.Este artigo traz parte de uma pesquisa bibliográfica que busca compreender a construção de uma epistemologia que surge com a metodologia narrativa de pesquisa da prática docente realizada pelos próprios professores em relação com os estudantes em contexto escolar por meio de reflexão-refração teórico-metodológica e interpretativo-narrativa. O trabalho se fundamenta em Boaventura Santos, de quem destacamos a visão social abrangente e generalizante, e em Mikhail Bakhtin e a interação discursiva interindividual entre consciências singulares. No texto, procuraremos apresentar como os dois autores nos auxiliam a pensar no ato de narrar e nas narrativas como outro modo de ver e fazer ciência (heterociência), contrapondo os paradigmas dominantes com aspectos de suas biografias, o que nos possibilitou concluir que a principal condição de existência do social se cumpre quando os indivíduos se relacionam e se formam entre si, justificando pensar em uma hetero(auto)ciência.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1683610.18675/1981-8106.v34.n.67.s16836Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836/12881Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSerodio, Liana ArraisPrado, Guilherme do Val Toledo2023-12-14T14:12:12Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16836Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-14T14:12:12EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue Todo el auto conocimiento depende de los demás: Mikhail Bakhtin y Boaventura Santos em diálogo Todo autoconhecimento depende dos outros: Mikhail Bakhtin e Boaventura Santos em diálogo |
title |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue |
spellingShingle |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue Serodio, Liana Arrais Epistemologia. Conhecimento. Heterociência. Metodologia de Pesquisa. Epistemology. Knowledge. Heteroscience. Research Methodology. Epistemología. Conocimiento. Heterociencia. Metodología de la Investigación. |
title_short |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue |
title_full |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue |
title_fullStr |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue |
title_full_unstemmed |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue |
title_sort |
All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue |
author |
Serodio, Liana Arrais |
author_facet |
Serodio, Liana Arrais Prado, Guilherme do Val Toledo |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Guilherme do Val Toledo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serodio, Liana Arrais Prado, Guilherme do Val Toledo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Epistemologia. Conhecimento. Heterociência. Metodologia de Pesquisa. Epistemology. Knowledge. Heteroscience. Research Methodology. Epistemología. Conocimiento. Heterociencia. Metodología de la Investigación. |
topic |
Epistemologia. Conhecimento. Heterociência. Metodologia de Pesquisa. Epistemology. Knowledge. Heteroscience. Research Methodology. Epistemología. Conocimiento. Heterociencia. Metodología de la Investigación. |
description |
This article brings part of the results of a bibliographic research to comprehend the construction of an epistemology that emerges with the narrative research methodology of the teaching practice carried out by the teachers themselves in relation to the students in school contexts, through theoretical-methodological and interpretative-narrative reflection-refraction. The work is based on Boaventura Santos highlighting his comprehensive and generalizing social vision, and on Mikhail Bakhtin, about his interindividual discursive interaction between singular consciousnesses. In the text we will reveal and unveil how the two authors help us to think of the act of narrating and narratives as another way of seeing and doing science (heteroscience), contrasting the dominant paradigms with aspects of their biographies, which allowed us to conclude that the main condition of existence of the social is fulfilled when individuals relate and form among themselves, and then, a hetero(auto)science. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s16836 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s16836 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836/12881 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024] Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024] Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814202195968 |