All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serodio, Liana Arrais
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Prado, Guilherme do Val Toledo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836
Resumo: This article brings part of the results of a bibliographic research to comprehend the construction of an epistemology that emerges with the narrative research methodology of the teaching practice carried out by the teachers themselves in relation to the students in school contexts, through theoretical-methodological and interpretative-narrative reflection-refraction. The work is based on Boaventura Santos highlighting his comprehensive and generalizing social vision, and on Mikhail Bakhtin, about his interindividual discursive interaction between singular consciousnesses. In the text we will reveal and unveil how the two authors help us to think of the act of narrating and narratives as another way of seeing and doing science (heteroscience), contrasting the dominant paradigms with aspects of their biographies, which allowed us to conclude that the main condition of existence of the social is fulfilled when individuals relate and form among themselves, and then, a hetero(auto)science.
id UNESP-7_36bdf60bdb6d3c111e88fd1447f50c1b
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16836
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogueTodo el auto conocimiento depende de los demás: Mikhail Bakhtin y Boaventura Santos em diálogoTodo autoconhecimento depende dos outros: Mikhail Bakhtin e Boaventura Santos em diálogoEpistemologia. Conhecimento. Heterociência. Metodologia de Pesquisa.Epistemology. Knowledge. Heteroscience. Research Methodology.Epistemología. Conocimiento. Heterociencia. Metodología de la Investigación.This article brings part of the results of a bibliographic research to comprehend the construction of an epistemology that emerges with the narrative research methodology of the teaching practice carried out by the teachers themselves in relation to the students in school contexts, through theoretical-methodological and interpretative-narrative reflection-refraction. The work is based on Boaventura Santos highlighting his comprehensive and generalizing social vision, and on Mikhail Bakhtin, about his interindividual discursive interaction between singular consciousnesses. In the text we will reveal and unveil how the two authors help us to think of the act of narrating and narratives as another way of seeing and doing science (heteroscience), contrasting the dominant paradigms with aspects of their biographies, which allowed us to conclude that the main condition of existence of the social is fulfilled when individuals relate and form among themselves, and then, a hetero(auto)science.Este artículo traeparte de los resultados de una investigación bibliográfica que intenta comprender la construcción de una epistemología que surge con la metodología narrativa de investigación de la práctica docente realizada por los propios profesores en relación con los alumnos en el contexto escolar a través de la reflexión-refracción teórico-metodológica e interpretativo-narrativa. El trabajo se basa en Boaventura Santos, de quien destacamos la visión social comprensiva y generalizadora, y en Mikhaíl Bakhtín y la interacción discursiva interindividual entre conciencias singulares. En el texto, buscaremos presentar cómo los dos autores nos ayudan a pensar el acto de narrar y en las narraciones como otra forma de ver y hacer ciencia (heterociencia), contrastando los paradigmas dominantes con aspectos de sus biografías, lo que nos ha permitido concluir que la principal condición para la existencia de lo social se cumple cuando los individuos se relacionan y forman entre sí, justificando el pensar en una hetero(auto)ciencia.Este artigo traz parte de uma pesquisa bibliográfica que busca compreender a construção de uma epistemologia que surge com a metodologia narrativa de pesquisa da prática docente realizada pelos próprios professores em relação com os estudantes em contexto escolar por meio de reflexão-refração teórico-metodológica e interpretativo-narrativa. O trabalho se fundamenta em Boaventura Santos, de quem destacamos a visão social abrangente e generalizante, e em Mikhail Bakhtin e a interação discursiva interindividual entre consciências singulares. No texto, procuraremos apresentar como os dois autores nos auxiliam a pensar no ato de narrar e nas narrativas como outro modo de ver e fazer ciência (heterociência), contrapondo os paradigmas dominantes com aspectos de suas biografias, o que nos possibilitou concluir que a principal condição de existência do social se cumpre quando os indivíduos se relacionam e se formam entre si, justificando pensar em uma hetero(auto)ciência.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1683610.18675/1981-8106.v34.n.67.s16836Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836/12881Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSerodio, Liana ArraisPrado, Guilherme do Val Toledo2023-12-14T14:12:12Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16836Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-14T14:12:12EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
Todo el auto conocimiento depende de los demás: Mikhail Bakhtin y Boaventura Santos em diálogo
Todo autoconhecimento depende dos outros: Mikhail Bakhtin e Boaventura Santos em diálogo
title All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
spellingShingle All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
Serodio, Liana Arrais
Epistemologia. Conhecimento. Heterociência. Metodologia de Pesquisa.
Epistemology. Knowledge. Heteroscience. Research Methodology.
Epistemología. Conocimiento. Heterociencia. Metodología de la Investigación.
title_short All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
title_full All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
title_fullStr All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
title_full_unstemmed All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
title_sort All self-knowledge depend on others: Mikhail Bakhtinand Boaventura Santos in dialogue
author Serodio, Liana Arrais
author_facet Serodio, Liana Arrais
Prado, Guilherme do Val Toledo
author_role author
author2 Prado, Guilherme do Val Toledo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serodio, Liana Arrais
Prado, Guilherme do Val Toledo
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemologia. Conhecimento. Heterociência. Metodologia de Pesquisa.
Epistemology. Knowledge. Heteroscience. Research Methodology.
Epistemología. Conocimiento. Heterociencia. Metodología de la Investigación.
topic Epistemologia. Conhecimento. Heterociência. Metodologia de Pesquisa.
Epistemology. Knowledge. Heteroscience. Research Methodology.
Epistemología. Conocimiento. Heterociencia. Metodología de la Investigación.
description This article brings part of the results of a bibliographic research to comprehend the construction of an epistemology that emerges with the narrative research methodology of the teaching practice carried out by the teachers themselves in relation to the students in school contexts, through theoretical-methodological and interpretative-narrative reflection-refraction. The work is based on Boaventura Santos highlighting his comprehensive and generalizing social vision, and on Mikhail Bakhtin, about his interindividual discursive interaction between singular consciousnesses. In the text we will reveal and unveil how the two authors help us to think of the act of narrating and narratives as another way of seeing and doing science (heteroscience), contrasting the dominant paradigms with aspects of their biographies, which allowed us to conclude that the main condition of existence of the social is fulfilled when individuals relate and form among themselves, and then, a hetero(auto)science.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s16836
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s16836
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16836/12881
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]
Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e03[2024]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814202195968