Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casadonte, Andréa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira de Oliveira, Renata Telha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760
Resumo: This paper proposes to discuss some reflections and tensions about the relationship between democratic management and the production of micropolitics. For this, it reports aspects observed in a public school in the City of Rio de Janeiro and traces some displacements on the “concept of democratic management”, based on Ball e Bowe's policy cycle approach (1992). Through the observation of the interior of the school, our intention is to echo how the political arrangements and the operation of micropolitics emerge from internal disputes and even the ambivalence of the notion of democratic management. Bringing school to this text helps us to think about different aspects of micropolitics in the context of practice, namely: the functioning of the political disputes that constitute the management process in the school unit, from which negotiations and conflicts emerge, evidencing not only the relations of power in which they occur.
id UNESP-7_4c56f421e841b81324b189d783885c0b
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13760
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de JaneiroGestión democrática: micropolíticas en una escuela municipal de Rio de JaneiroGestão democrática: micropolíticas em uma escola municipal do Rio de JaneiroGestão democrática. Micropolíticas. Contexto da prática.Democratic Management. Micropolitics. Practice.Gestión Democrática. Micropolítica. Contexto de la Práctica.This paper proposes to discuss some reflections and tensions about the relationship between democratic management and the production of micropolitics. For this, it reports aspects observed in a public school in the City of Rio de Janeiro and traces some displacements on the “concept of democratic management”, based on Ball e Bowe's policy cycle approach (1992). Through the observation of the interior of the school, our intention is to echo how the political arrangements and the operation of micropolitics emerge from internal disputes and even the ambivalence of the notion of democratic management. Bringing school to this text helps us to think about different aspects of micropolitics in the context of practice, namely: the functioning of the political disputes that constitute the management process in the school unit, from which negotiations and conflicts emerge, evidencing not only the relations of power in which they occur.El presente artículo propone abordar algunas reflexiones y tensiones sobre la relación entre gestión democrática escolar y la producción de micropolíticas. Así, relata aspectos observados en una escuela pública de la red municipal de Rio de Janeiro y plantea algunos desplazamientos sobre el “concepto de gestión democrática”, basándose en el ciclo de políticas de Ball e Bowe (1992). Nuestro propósito es de resaltar cómo los arreglos políticos y el funcionamiento de las micropolíticas hacen emerger arenas de disputas internas e incluso la ambivalencia de la noción de gestión democrática. Traer la escuela para este texto nos ayuda a pensar sobre diferentes aspectos de la micropolítica en el contexto de la práctica: el funcionamiento de las disputas políticas que constituyen el proceso de gestión en la unidad escolar, de las cuales emergen negociaciones y conflictos, evidenciando no sólo las relaciones de poder en que se dan.O presente artigo propõe abordar algumas reflexões e tensões sobre a relação entre gestão democrática escolar e a produção de micropolíticas. Para isso relata aspectos observados em uma escola pública da rede municipal do Rio de Janeiro e traça alguns deslocamentos sobre o “conceito de gestão democrática”, baseando-se no ciclo de políticas de Ball e Bowe (1992). O intuito é ecoar como os arranjos políticos e o funcionamento das micropolíticas fazem emergir arenas de disputas internas e até mesmo a ambivalência da noção de gestão democrática. Trazer a escola para este texto ajuda-nos a pensar sobre diferentes aspectos da micropolítica no contexto da prática: o funcionamento das disputas políticas que constituem o processo de gestão na unidade escolar, dos quais emergem negociações e conflitos, evidenciando não só as relações de poder em que se dão.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1376010.18675/1981-8106.v31.n.64.s13760Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760/12169Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCasadonte, AndréaFerreira de Oliveira, Renata Telha2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13760Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
Gestión democrática: micropolíticas en una escuela municipal de Rio de Janeiro
Gestão democrática: micropolíticas em uma escola municipal do Rio de Janeiro
title Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
spellingShingle Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
Casadonte, Andréa
Gestão democrática. Micropolíticas. Contexto da prática.
Democratic Management. Micropolitics. Practice.
Gestión Democrática. Micropolítica. Contexto de la Práctica.
title_short Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
title_full Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
title_fullStr Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
title_sort Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
author Casadonte, Andréa
author_facet Casadonte, Andréa
Ferreira de Oliveira, Renata Telha
author_role author
author2 Ferreira de Oliveira, Renata Telha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casadonte, Andréa
Ferreira de Oliveira, Renata Telha
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão democrática. Micropolíticas. Contexto da prática.
Democratic Management. Micropolitics. Practice.
Gestión Democrática. Micropolítica. Contexto de la Práctica.
topic Gestão democrática. Micropolíticas. Contexto da prática.
Democratic Management. Micropolitics. Practice.
Gestión Democrática. Micropolítica. Contexto de la Práctica.
description This paper proposes to discuss some reflections and tensions about the relationship between democratic management and the production of micropolitics. For this, it reports aspects observed in a public school in the City of Rio de Janeiro and traces some displacements on the “concept of democratic management”, based on Ball e Bowe's policy cycle approach (1992). Through the observation of the interior of the school, our intention is to echo how the political arrangements and the operation of micropolitics emerge from internal disputes and even the ambivalence of the notion of democratic management. Bringing school to this text helps us to think about different aspects of micropolitics in the context of practice, namely: the functioning of the political disputes that constitute the management process in the school unit, from which negotiations and conflicts emerge, evidencing not only the relations of power in which they occur.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s13760
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s13760
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760/12169
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813085462528