Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760 |
Resumo: | This paper proposes to discuss some reflections and tensions about the relationship between democratic management and the production of micropolitics. For this, it reports aspects observed in a public school in the City of Rio de Janeiro and traces some displacements on the “concept of democratic management”, based on Ball e Bowe's policy cycle approach (1992). Through the observation of the interior of the school, our intention is to echo how the political arrangements and the operation of micropolitics emerge from internal disputes and even the ambivalence of the notion of democratic management. Bringing school to this text helps us to think about different aspects of micropolitics in the context of practice, namely: the functioning of the political disputes that constitute the management process in the school unit, from which negotiations and conflicts emerge, evidencing not only the relations of power in which they occur. |
id |
UNESP-7_4c56f421e841b81324b189d783885c0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13760 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de JaneiroGestión democrática: micropolíticas en una escuela municipal de Rio de JaneiroGestão democrática: micropolíticas em uma escola municipal do Rio de JaneiroGestão democrática. Micropolíticas. Contexto da prática.Democratic Management. Micropolitics. Practice.Gestión Democrática. Micropolítica. Contexto de la Práctica.This paper proposes to discuss some reflections and tensions about the relationship between democratic management and the production of micropolitics. For this, it reports aspects observed in a public school in the City of Rio de Janeiro and traces some displacements on the “concept of democratic management”, based on Ball e Bowe's policy cycle approach (1992). Through the observation of the interior of the school, our intention is to echo how the political arrangements and the operation of micropolitics emerge from internal disputes and even the ambivalence of the notion of democratic management. Bringing school to this text helps us to think about different aspects of micropolitics in the context of practice, namely: the functioning of the political disputes that constitute the management process in the school unit, from which negotiations and conflicts emerge, evidencing not only the relations of power in which they occur.El presente artículo propone abordar algunas reflexiones y tensiones sobre la relación entre gestión democrática escolar y la producción de micropolíticas. Así, relata aspectos observados en una escuela pública de la red municipal de Rio de Janeiro y plantea algunos desplazamientos sobre el “concepto de gestión democrática”, basándose en el ciclo de políticas de Ball e Bowe (1992). Nuestro propósito es de resaltar cómo los arreglos políticos y el funcionamiento de las micropolíticas hacen emerger arenas de disputas internas e incluso la ambivalencia de la noción de gestión democrática. Traer la escuela para este texto nos ayuda a pensar sobre diferentes aspectos de la micropolítica en el contexto de la práctica: el funcionamiento de las disputas políticas que constituyen el proceso de gestión en la unidad escolar, de las cuales emergen negociaciones y conflictos, evidenciando no sólo las relaciones de poder en que se dan.O presente artigo propõe abordar algumas reflexões e tensões sobre a relação entre gestão democrática escolar e a produção de micropolíticas. Para isso relata aspectos observados em uma escola pública da rede municipal do Rio de Janeiro e traça alguns deslocamentos sobre o “conceito de gestão democrática”, baseando-se no ciclo de políticas de Ball e Bowe (1992). O intuito é ecoar como os arranjos políticos e o funcionamento das micropolíticas fazem emergir arenas de disputas internas e até mesmo a ambivalência da noção de gestão democrática. Trazer a escola para este texto ajuda-nos a pensar sobre diferentes aspectos da micropolítica no contexto da prática: o funcionamento das disputas políticas que constituem o processo de gestão na unidade escolar, dos quais emergem negociações e conflitos, evidenciando não só as relações de poder em que se dão.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1376010.18675/1981-8106.v31.n.64.s13760Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760/12169Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCasadonte, AndréaFerreira de Oliveira, Renata Telha2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13760Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro Gestión democrática: micropolíticas en una escuela municipal de Rio de Janeiro Gestão democrática: micropolíticas em uma escola municipal do Rio de Janeiro |
title |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro |
spellingShingle |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro Casadonte, Andréa Gestão democrática. Micropolíticas. Contexto da prática. Democratic Management. Micropolitics. Practice. Gestión Democrática. Micropolítica. Contexto de la Práctica. |
title_short |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro |
title_full |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro |
title_fullStr |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro |
title_full_unstemmed |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro |
title_sort |
Democratic management: micropolitics in a municipal school of Rio de Janeiro |
author |
Casadonte, Andréa |
author_facet |
Casadonte, Andréa Ferreira de Oliveira, Renata Telha |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira de Oliveira, Renata Telha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casadonte, Andréa Ferreira de Oliveira, Renata Telha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão democrática. Micropolíticas. Contexto da prática. Democratic Management. Micropolitics. Practice. Gestión Democrática. Micropolítica. Contexto de la Práctica. |
topic |
Gestão democrática. Micropolíticas. Contexto da prática. Democratic Management. Micropolitics. Practice. Gestión Democrática. Micropolítica. Contexto de la Práctica. |
description |
This paper proposes to discuss some reflections and tensions about the relationship between democratic management and the production of micropolitics. For this, it reports aspects observed in a public school in the City of Rio de Janeiro and traces some displacements on the “concept of democratic management”, based on Ball e Bowe's policy cycle approach (1992). Through the observation of the interior of the school, our intention is to echo how the political arrangements and the operation of micropolitics emerge from internal disputes and even the ambivalence of the notion of democratic management. Bringing school to this text helps us to think about different aspects of micropolitics in the context of practice, namely: the functioning of the political disputes that constitute the management process in the school unit, from which negotiations and conflicts emerge, evidencing not only the relations of power in which they occur. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s13760 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s13760 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13760/12169 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e01[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813085462528 |