WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306 |
Resumo: | The aim of this text is to discuss the impacts of the Washington Consensus guidelines on the precarious working conditions of higher education teachers in Brazil. This document was presented as a form of recommendations for the resumption of development of peripheral nations in the 1990s. It then became the requirements of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank (WB) to provide aid to countries in crisis, as well as to renegotiations of external debts. In this context, hegemonic guidelines for the conduct of educational reforms in Brazil emerged. The Government actions of decapitalization of public universities and the expansion of private higher education, which are part of the precariousness work of higher education teaching, have logical links with the political and economic directions of the Washington Consensus. The analysis of this review does not exhaust the theme, but allows to conclude that there is substantial evidences that the Washington Consensus contributed to the precariousness of the higher education work. |
id |
UNESP-7_549d16bf88b82f5e2771bab69cc23bbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14306 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZILCONSENSO DE WASHINGTON: PRECARIZACIÓN DEL TRABAJO DOCENTE DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN BRASILCONSENSO DE WASHINGTON: PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE DE ENSINO SUPERIOR NO BRASILConsenso de Washington. Ensino Superior. Precarização. Docente.Washington Consensus. Higher Education. Precariousness. Teacher.Consenso de Washington. Educación Superior. Precariedad. Docente.The aim of this text is to discuss the impacts of the Washington Consensus guidelines on the precarious working conditions of higher education teachers in Brazil. This document was presented as a form of recommendations for the resumption of development of peripheral nations in the 1990s. It then became the requirements of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank (WB) to provide aid to countries in crisis, as well as to renegotiations of external debts. In this context, hegemonic guidelines for the conduct of educational reforms in Brazil emerged. The Government actions of decapitalization of public universities and the expansion of private higher education, which are part of the precariousness work of higher education teaching, have logical links with the political and economic directions of the Washington Consensus. The analysis of this review does not exhaust the theme, but allows to conclude that there is substantial evidences that the Washington Consensus contributed to the precariousness of the higher education work. El propósito de este texto es discutir los impactos de las directrices del Consenso de Washington sobre las precarias condiciones laborales de los docentes de educación superior en Brasil. Este documento se presentó como una forma de recomendaciones para la reanudación del desarrollo de las naciones periféricas en la década de 1990. Luego se convirtió en un requisito del Fondo Monetario Internacional (FMI) y del Banco Mundial (BM) para brindar ayuda a los países en crisis, así como para las renegociaciones de deudas externas. En este contexto, surgieron pautas hegemónicas para la realización de reformas educativas en Brasil. Las medidas gubernamentales de descapitalización de las universidades públicas y que favorecen la expansión de la educación superior privada, que forma parte del trabajo precario de la enseñanza de la educación superior, tienen vínculos lógicos con las direcciones políticas y económicas del Consenso de Washington. El análisis de esta revisión no agota el tema, pero nos permite concluir que existe evidencia real de que el Consenso de Washington contribuyó a la precariedad del campo de la educación superior. O objetivo do presente texto é discutir os impactos dos direcionamentos do Consenso de Washington na precarização das condições de trabalho do docente de ensino superior no Brasil. Tal documento foi apresentado como forma de recomendações para a retomada do desenvolvimento das nações periféricas na década de 1990. Depois, transformou-se em exigências do Fundo Monetário Internacional (FMI) e do Banco Mundial para o fornecimento de ajuda aos países em crise, bem como para as renegociações das dívidas externas. Nesse contexto, surgiram diretrizes hegemônicas para a condução das reformas educacionais no Brasil. Medidas governamentais de descapitalização das universidades públicas e de favorecimento à expansão do ensino superior privado, cernes da precarização do trabalho da docência do ensino superior, possuem ligações lógicas com as direções político-econômicas do Consenso de Washington. As análises aqui registradas a partir dessa revisão de literatura não esgotam o tema, mas permitem concluir que há evidências reais de que o Consenso de Washington contribuiu para a precarização do campo de trabalho do ensino superior.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1430610.18675/1981-8106.v30.n.63.s14306Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-20Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-20Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-201981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11885https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11886https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11887Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Morais, Aurora Mariada Silva, Wellem RibeiroBrazão Silva, Marco Túllio2020-12-14T18:15:27Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14306Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-12-14T18:15:27EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL CONSENSO DE WASHINGTON: PRECARIZACIÓN DEL TRABAJO DOCENTE DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN BRASIL CONSENSO DE WASHINGTON: PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE DE ENSINO SUPERIOR NO BRASIL |
title |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL |
spellingShingle |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL de Morais, Aurora Maria Consenso de Washington. Ensino Superior. Precarização. Docente. Washington Consensus. Higher Education. Precariousness. Teacher. Consenso de Washington. Educación Superior. Precariedad. Docente. |
title_short |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL |
title_full |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL |
title_fullStr |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL |
title_full_unstemmed |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL |
title_sort |
WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL |
author |
de Morais, Aurora Maria |
author_facet |
de Morais, Aurora Maria da Silva, Wellem Ribeiro Brazão Silva, Marco Túllio |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Wellem Ribeiro Brazão Silva, Marco Túllio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Morais, Aurora Maria da Silva, Wellem Ribeiro Brazão Silva, Marco Túllio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consenso de Washington. Ensino Superior. Precarização. Docente. Washington Consensus. Higher Education. Precariousness. Teacher. Consenso de Washington. Educación Superior. Precariedad. Docente. |
topic |
Consenso de Washington. Ensino Superior. Precarização. Docente. Washington Consensus. Higher Education. Precariousness. Teacher. Consenso de Washington. Educación Superior. Precariedad. Docente. |
description |
The aim of this text is to discuss the impacts of the Washington Consensus guidelines on the precarious working conditions of higher education teachers in Brazil. This document was presented as a form of recommendations for the resumption of development of peripheral nations in the 1990s. It then became the requirements of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank (WB) to provide aid to countries in crisis, as well as to renegotiations of external debts. In this context, hegemonic guidelines for the conduct of educational reforms in Brazil emerged. The Government actions of decapitalization of public universities and the expansion of private higher education, which are part of the precariousness work of higher education teaching, have logical links with the political and economic directions of the Washington Consensus. The analysis of this review does not exhaust the theme, but allows to conclude that there is substantial evidences that the Washington Consensus contributed to the precariousness of the higher education work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14306 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11885 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11886 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11887 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-20 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-20 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-20 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1824500639281971200 |