WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Morais, Aurora Maria
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: da Silva, Wellem Ribeiro, Brazão Silva, Marco Túllio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306
Resumo: The aim of this text is to discuss the impacts of the Washington Consensus guidelines on the precarious working conditions of higher education teachers in Brazil. This document was presented as a form of recommendations for the resumption of development of peripheral nations in the 1990s. It then became the requirements of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank (WB) to provide aid to countries in crisis, as well as to renegotiations of external debts. In this context, hegemonic guidelines for the conduct of educational reforms in Brazil emerged. The Government actions of decapitalization of public universities and the expansion of private higher education, which are part of the precariousness work of higher education teaching, have logical links with the political and economic directions of the Washington Consensus. The analysis of this review does not exhaust the theme, but allows to conclude that there is substantial evidences that the Washington Consensus contributed to the precariousness of the higher education work.  
id UNESP-7_549d16bf88b82f5e2771bab69cc23bbe
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14306
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZILCONSENSO DE WASHINGTON: PRECARIZACIÓN DEL TRABAJO DOCENTE DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN BRASILCONSENSO DE WASHINGTON: PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE DE ENSINO SUPERIOR NO BRASILConsenso de Washington. Ensino Superior. Precarização. Docente.Washington Consensus. Higher Education. Precariousness. Teacher.Consenso de Washington. Educación Superior. Precariedad. Docente.The aim of this text is to discuss the impacts of the Washington Consensus guidelines on the precarious working conditions of higher education teachers in Brazil. This document was presented as a form of recommendations for the resumption of development of peripheral nations in the 1990s. It then became the requirements of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank (WB) to provide aid to countries in crisis, as well as to renegotiations of external debts. In this context, hegemonic guidelines for the conduct of educational reforms in Brazil emerged. The Government actions of decapitalization of public universities and the expansion of private higher education, which are part of the precariousness work of higher education teaching, have logical links with the political and economic directions of the Washington Consensus. The analysis of this review does not exhaust the theme, but allows to conclude that there is substantial evidences that the Washington Consensus contributed to the precariousness of the higher education work.  El propósito de este texto es discutir los impactos de las directrices del Consenso de Washington sobre las precarias condiciones laborales de los docentes de educación superior en Brasil. Este documento se presentó como una forma de recomendaciones para la reanudación del desarrollo de las naciones periféricas en la década de 1990. Luego se convirtió en un requisito del Fondo Monetario Internacional (FMI) y del Banco Mundial (BM) para brindar ayuda a los países en crisis, así como para las renegociaciones de deudas externas. En este contexto, surgieron pautas hegemónicas para la realización de reformas educativas en Brasil. Las medidas gubernamentales de descapitalización de las universidades públicas y que favorecen la expansión de la educación superior privada, que forma parte del trabajo precario de la enseñanza de la educación superior, tienen vínculos lógicos con las direcciones políticas y económicas del Consenso de Washington. El análisis de esta revisión no agota el tema, pero nos permite concluir que existe evidencia real de que el Consenso de Washington contribuyó a la precariedad del campo de la educación superior.  O objetivo do presente texto é discutir os impactos dos direcionamentos do Consenso de Washington na precarização das condições de trabalho do docente de ensino superior no Brasil. Tal documento foi apresentado como forma de recomendações para a retomada do desenvolvimento das nações periféricas na década de 1990. Depois, transformou-se em exigências do Fundo Monetário Internacional (FMI) e do Banco Mundial para o fornecimento de ajuda aos países em crise, bem como para as renegociações das dívidas externas. Nesse contexto, surgiram diretrizes hegemônicas para a condução das reformas educacionais no Brasil. Medidas governamentais de descapitalização das universidades públicas e de favorecimento à expansão do ensino superior privado, cernes da precarização do trabalho da docência do ensino superior, possuem ligações lógicas com as direções político-econômicas do Consenso de Washington. As análises aqui registradas a partir dessa revisão de literatura não esgotam o tema, mas permitem concluir que há evidências reais de que o Consenso de Washington contribuiu para a precarização do campo de trabalho do ensino superior.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1430610.18675/1981-8106.v30.n.63.s14306Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-20Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-20Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-201981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11885https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11886https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11887Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Morais, Aurora Mariada Silva, Wellem RibeiroBrazão Silva, Marco Túllio2020-12-14T18:15:27Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14306Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-12-14T18:15:27EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
CONSENSO DE WASHINGTON: PRECARIZACIÓN DEL TRABAJO DOCENTE DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN BRASIL
CONSENSO DE WASHINGTON: PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE DE ENSINO SUPERIOR NO BRASIL
title WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
spellingShingle WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
de Morais, Aurora Maria
Consenso de Washington. Ensino Superior. Precarização. Docente.
Washington Consensus. Higher Education. Precariousness. Teacher.
Consenso de Washington. Educación Superior. Precariedad. Docente.
title_short WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
title_full WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
title_fullStr WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
title_full_unstemmed WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
title_sort WASHINGTON CONSENSUS: PRECARISATION OF HIGHER EDUCATION TEACHING WORK IN BRAZIL
author de Morais, Aurora Maria
author_facet de Morais, Aurora Maria
da Silva, Wellem Ribeiro
Brazão Silva, Marco Túllio
author_role author
author2 da Silva, Wellem Ribeiro
Brazão Silva, Marco Túllio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Morais, Aurora Maria
da Silva, Wellem Ribeiro
Brazão Silva, Marco Túllio
dc.subject.por.fl_str_mv Consenso de Washington. Ensino Superior. Precarização. Docente.
Washington Consensus. Higher Education. Precariousness. Teacher.
Consenso de Washington. Educación Superior. Precariedad. Docente.
topic Consenso de Washington. Ensino Superior. Precarização. Docente.
Washington Consensus. Higher Education. Precariousness. Teacher.
Consenso de Washington. Educación Superior. Precariedad. Docente.
description The aim of this text is to discuss the impacts of the Washington Consensus guidelines on the precarious working conditions of higher education teachers in Brazil. This document was presented as a form of recommendations for the resumption of development of peripheral nations in the 1990s. It then became the requirements of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank (WB) to provide aid to countries in crisis, as well as to renegotiations of external debts. In this context, hegemonic guidelines for the conduct of educational reforms in Brazil emerged. The Government actions of decapitalization of public universities and the expansion of private higher education, which are part of the precariousness work of higher education teaching, have logical links with the political and economic directions of the Washington Consensus. The analysis of this review does not exhaust the theme, but allows to conclude that there is substantial evidences that the Washington Consensus contributed to the precariousness of the higher education work.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14306
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14306
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11885
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11886
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14306/11887
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-20
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-20
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-20
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813175640064