EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Filho, Lourival José Martins
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Roque Andrade, Sônia Iraína
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201
Resumo: This paper aims to discuss the role of the library in the development of students’ information literacy. It is based on the assumption that “Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos” (Proeja) [National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality] may contribute to the formation of people who have historically been excluded from the educational process. The library is understood as a privileged place for exchanging experiences and sharing knowledge. Thus, the discussion will be guided by theoretical assumptions based on educational practices conducted in the library. It highlights the importance of the structure and the actions developed in the library, which is a key space in the learning process of people in a society in constant transformation. This study reveals that the library has a major challenge in attracting Proeja students to its spaces, which can be achieved by elaborating strategies that enable all students to become interactors and actual users of the offered services.
id UNESP-7_66ebbb233a1edea919f9b4b4c6a7e887
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11201
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTSLAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS DE LA BIBLIOTECA QUE CONTRIBUYEN A LA ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL DE LOS ESTUDIANTES PROEJAAS PRÁTICAS EDUCATIVAS DA BIBLIOTECA CONTRIBUINDO COM A COMPETÊNCIA INFORMACIONAL DOS ALUNOS DO PROEJABiblioteca. Competência Informacional. Proeja.Library. Information Literacy. Proeja.Biblioteca. Competencia Informacional. Proeja.This paper aims to discuss the role of the library in the development of students’ information literacy. It is based on the assumption that “Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos” (Proeja) [National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality] may contribute to the formation of people who have historically been excluded from the educational process. The library is understood as a privileged place for exchanging experiences and sharing knowledge. Thus, the discussion will be guided by theoretical assumptions based on educational practices conducted in the library. It highlights the importance of the structure and the actions developed in the library, which is a key space in the learning process of people in a society in constant transformation. This study reveals that the library has a major challenge in attracting Proeja students to its spaces, which can be achieved by elaborating strategies that enable all students to become interactors and actual users of the offered services.En este artículo se pretende reflexionar sobre el papel de la biblioteca en el desarrollo de las habilidades informativas de los estudiantes. Para este fin, se supone que el Programa Nacional para la Integración de la Formación Profesional con la Educación Básica en la Enseñanza del Deporte de Jóvenes y Adultos [Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos] (Proeja) puede contribuir a la formación de las personas que históricamente han sido excluidas del proceso educativo. Se entiende que la biblioteca es un lugar privilegiado para el intercambio de experiencias y de conocimientos. La discusión se guiará por los supuestos teóricos basados ​​en las prácticas educativas en la biblioteca. Se destaca la importancia de la estructura y las acciones desarrolladas en la biblioteca como un espacio clave en el proceso de aprendizaje de las personas en una sociedad en constante transformación. El estudio revela que la biblioteca tiene un reto importante que es el de atraer a los estudiantes de Proeja para sus espacios y para tal tarea, es necesario desarrollar estrategias que les permitan a todos convertirse en interagentes y usuarios reales de los servicios ofrecidos.O presente artigo procura refletir sobre o papel da biblioteca no desenvolvimento de competências informacionais dos alunos. Para tanto, parte-se do pressuposto de que o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (Proeja) pode contribuir para a formação das pessoas que historicamente foram excluídas do processo educacional. Entende-se que a biblioteca é um local privilegiado de troca de experiências e socialização de saberes. Assim, a discussão será norteada por pressupostos teóricos baseados nas práticas educativas realizadas na biblioteca. Destaca-se a importância da estrutura e de ações desenvolvidas na biblioteca enquanto espaço fundamental no processo de aprendizagem das pessoas em uma sociedade em constante transformação. O estudo revela que a biblioteca tem um grande desafio, que é o de atrair os alunos do Proeja para seus espaços, e para tal, faz-se necessário elaborar estratégias que possibilitem a todos tornarem-se interagentes e usuários reais dos serviços oferecidos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1120110.18675/1981-8106.v30.n.63.s11201Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-14Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-14Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-141981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11664https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11665https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11678Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFilho, Lourival José MartinsRoque Andrade, Sônia Iraína2020-06-30T17:52:34Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11201Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-06-30T17:52:34EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS DE LA BIBLIOTECA QUE CONTRIBUYEN A LA ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL DE LOS ESTUDIANTES PROEJA
AS PRÁTICAS EDUCATIVAS DA BIBLIOTECA CONTRIBUINDO COM A COMPETÊNCIA INFORMACIONAL DOS ALUNOS DO PROEJA
title EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
spellingShingle EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
Filho, Lourival José Martins
Biblioteca. Competência Informacional. Proeja.
Library. Information Literacy. Proeja.
Biblioteca. Competencia Informacional. Proeja.
title_short EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
title_full EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
title_fullStr EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
title_full_unstemmed EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
title_sort EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
author Filho, Lourival José Martins
author_facet Filho, Lourival José Martins
Roque Andrade, Sônia Iraína
author_role author
author2 Roque Andrade, Sônia Iraína
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Filho, Lourival José Martins
Roque Andrade, Sônia Iraína
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca. Competência Informacional. Proeja.
Library. Information Literacy. Proeja.
Biblioteca. Competencia Informacional. Proeja.
topic Biblioteca. Competência Informacional. Proeja.
Library. Information Literacy. Proeja.
Biblioteca. Competencia Informacional. Proeja.
description This paper aims to discuss the role of the library in the development of students’ information literacy. It is based on the assumption that “Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos” (Proeja) [National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality] may contribute to the formation of people who have historically been excluded from the educational process. The library is understood as a privileged place for exchanging experiences and sharing knowledge. Thus, the discussion will be guided by theoretical assumptions based on educational practices conducted in the library. It highlights the importance of the structure and the actions developed in the library, which is a key space in the learning process of people in a society in constant transformation. This study reveals that the library has a major challenge in attracting Proeja students to its spaces, which can be achieved by elaborating strategies that enable all students to become interactors and actual users of the offered services.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s11201
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s11201
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11664
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11665
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-14
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-14
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-14
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812507697152