EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201 |
Resumo: | This paper aims to discuss the role of the library in the development of students’ information literacy. It is based on the assumption that “Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos” (Proeja) [National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality] may contribute to the formation of people who have historically been excluded from the educational process. The library is understood as a privileged place for exchanging experiences and sharing knowledge. Thus, the discussion will be guided by theoretical assumptions based on educational practices conducted in the library. It highlights the importance of the structure and the actions developed in the library, which is a key space in the learning process of people in a society in constant transformation. This study reveals that the library has a major challenge in attracting Proeja students to its spaces, which can be achieved by elaborating strategies that enable all students to become interactors and actual users of the offered services. |
id |
UNESP-7_66ebbb233a1edea919f9b4b4c6a7e887 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11201 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTSLAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS DE LA BIBLIOTECA QUE CONTRIBUYEN A LA ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL DE LOS ESTUDIANTES PROEJAAS PRÁTICAS EDUCATIVAS DA BIBLIOTECA CONTRIBUINDO COM A COMPETÊNCIA INFORMACIONAL DOS ALUNOS DO PROEJABiblioteca. Competência Informacional. Proeja.Library. Information Literacy. Proeja.Biblioteca. Competencia Informacional. Proeja.This paper aims to discuss the role of the library in the development of students’ information literacy. It is based on the assumption that “Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos” (Proeja) [National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality] may contribute to the formation of people who have historically been excluded from the educational process. The library is understood as a privileged place for exchanging experiences and sharing knowledge. Thus, the discussion will be guided by theoretical assumptions based on educational practices conducted in the library. It highlights the importance of the structure and the actions developed in the library, which is a key space in the learning process of people in a society in constant transformation. This study reveals that the library has a major challenge in attracting Proeja students to its spaces, which can be achieved by elaborating strategies that enable all students to become interactors and actual users of the offered services.En este artículo se pretende reflexionar sobre el papel de la biblioteca en el desarrollo de las habilidades informativas de los estudiantes. Para este fin, se supone que el Programa Nacional para la Integración de la Formación Profesional con la Educación Básica en la Enseñanza del Deporte de Jóvenes y Adultos [Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos] (Proeja) puede contribuir a la formación de las personas que históricamente han sido excluidas del proceso educativo. Se entiende que la biblioteca es un lugar privilegiado para el intercambio de experiencias y de conocimientos. La discusión se guiará por los supuestos teóricos basados en las prácticas educativas en la biblioteca. Se destaca la importancia de la estructura y las acciones desarrolladas en la biblioteca como un espacio clave en el proceso de aprendizaje de las personas en una sociedad en constante transformación. El estudio revela que la biblioteca tiene un reto importante que es el de atraer a los estudiantes de Proeja para sus espacios y para tal tarea, es necesario desarrollar estrategias que les permitan a todos convertirse en interagentes y usuarios reales de los servicios ofrecidos.O presente artigo procura refletir sobre o papel da biblioteca no desenvolvimento de competências informacionais dos alunos. Para tanto, parte-se do pressuposto de que o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos (Proeja) pode contribuir para a formação das pessoas que historicamente foram excluídas do processo educacional. Entende-se que a biblioteca é um local privilegiado de troca de experiências e socialização de saberes. Assim, a discussão será norteada por pressupostos teóricos baseados nas práticas educativas realizadas na biblioteca. Destaca-se a importância da estrutura e de ações desenvolvidas na biblioteca enquanto espaço fundamental no processo de aprendizagem das pessoas em uma sociedade em constante transformação. O estudo revela que a biblioteca tem um grande desafio, que é o de atrair os alunos do Proeja para seus espaços, e para tal, faz-se necessário elaborar estratégias que possibilitem a todos tornarem-se interagentes e usuários reais dos serviços oferecidos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1120110.18675/1981-8106.v30.n.63.s11201Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-14Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-14Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-141981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11664https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11665https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11678Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFilho, Lourival José MartinsRoque Andrade, Sônia Iraína2020-06-30T17:52:34Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11201Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-06-30T17:52:34EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS DE LA BIBLIOTECA QUE CONTRIBUYEN A LA ALFABETIZACIÓN INFORMACIONAL DE LOS ESTUDIANTES PROEJA AS PRÁTICAS EDUCATIVAS DA BIBLIOTECA CONTRIBUINDO COM A COMPETÊNCIA INFORMACIONAL DOS ALUNOS DO PROEJA |
title |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS |
spellingShingle |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS Filho, Lourival José Martins Biblioteca. Competência Informacional. Proeja. Library. Information Literacy. Proeja. Biblioteca. Competencia Informacional. Proeja. |
title_short |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS |
title_full |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS |
title_fullStr |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS |
title_full_unstemmed |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS |
title_sort |
EDUCATIONAL PRACTICES OF THE LIBRARY CONTRIBUTING TO THE INFORMATION LITERACY OF PROEJA STUDENTS |
author |
Filho, Lourival José Martins |
author_facet |
Filho, Lourival José Martins Roque Andrade, Sônia Iraína |
author_role |
author |
author2 |
Roque Andrade, Sônia Iraína |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filho, Lourival José Martins Roque Andrade, Sônia Iraína |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biblioteca. Competência Informacional. Proeja. Library. Information Literacy. Proeja. Biblioteca. Competencia Informacional. Proeja. |
topic |
Biblioteca. Competência Informacional. Proeja. Library. Information Literacy. Proeja. Biblioteca. Competencia Informacional. Proeja. |
description |
This paper aims to discuss the role of the library in the development of students’ information literacy. It is based on the assumption that “Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos” (Proeja) [National Program for the Integration of Vocational Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality] may contribute to the formation of people who have historically been excluded from the educational process. The library is understood as a privileged place for exchanging experiences and sharing knowledge. Thus, the discussion will be guided by theoretical assumptions based on educational practices conducted in the library. It highlights the importance of the structure and the actions developed in the library, which is a key space in the learning process of people in a society in constant transformation. This study reveals that the library has a major challenge in attracting Proeja students to its spaces, which can be achieved by elaborating strategies that enable all students to become interactors and actual users of the offered services. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s11201 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s11201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11664 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11665 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11201/11678 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-14 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-14 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-14 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812507697152 |