PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Almeida, Siderly do Carmo Dahle
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Almeida, Fernando José, Fernandes Junior, Alvaro Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851
Resumo: Among the most important inventions of the XX century is television, and its programs exert strong influence on the daily life of people, especially on aspects related to the formation of attitudes, values and human behaviors. This paper aimed to analyze the program "Escola 2.0" [School 2.0], conceived by "TV Cultura". The study was designed to critically examine the conveyed messages and was based on three guidelines: the languages of the program, its general contents and its school contents. Focusing on the categories addressed in the purpose of this study, "Building Knowledge" and "Learning Values", five subcategories were selected for translating concern with the quality of education, namely: "Curriculum", "Technology", "Integration of Knowledge", "Dialogue" and "Freedom".  
id UNESP-7_6ac59eb42039e534e7df406b8d9030d1
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11851
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”LA TELEVISIÓN PÚBLICA Y LA EDUCACIÓN PÚBLICA EN LOS SIGLOS XX Y XXI: ESCUELA 2.0A TELEVISÃO PÚBLICA E A EDUCAÇÃO PÚBLICA NOS SÉCULOS XX E XXI: ESCOLA 2.0Televisão PúblicaEscola PúblicaCurrículo escolar.Public TelevisionPublic SchoolSchool CurriculumTelevisión PúblicaEscuela PúblicaCurrículo escolarAmong the most important inventions of the XX century is television, and its programs exert strong influence on the daily life of people, especially on aspects related to the formation of attitudes, values and human behaviors. This paper aimed to analyze the program "Escola 2.0" [School 2.0], conceived by "TV Cultura". The study was designed to critically examine the conveyed messages and was based on three guidelines: the languages of the program, its general contents and its school contents. Focusing on the categories addressed in the purpose of this study, "Building Knowledge" and "Learning Values", five subcategories were selected for translating concern with the quality of education, namely: "Curriculum", "Technology", "Integration of Knowledge", "Dialogue" and "Freedom".  Entre las invenciones más importantes del siglo XX figura la televisión, que con la programación de sus canales ejerce una fuerte influencia en la vida de las personas, sobre todo en los aspectos de la formación de actitudes, valores y comportamientos humanos. Esta investigación tiene por objeto presentar el programa "Escuela 2.0", idealizado por TV Cultura, una red de televisión pública. La investigación tiene como propósito averiguar los mensajes que se transmiten y se basó en tres directrices: los lenguajes del programa, los contenidos generales y sus contenidos escolares. Atentos a las categorías listadas en el objetivo de este estudio, "Construcción del Conocimiento" y "Aprendizaje de Valores", se eligieron cinco subcategorías que traducen la preocupación por la calidad de la educación, siendo estas: “Currículo", "Tecnología", "Integración de Saberes ", " diálogo" y " libertad".  Entre as invenções mais importantes do século XX, figura a televisão, e a programação de sua grade exerce forte influência no cotidiano das pessoas, especialmente nos aspectos da formação das atitudes, dos valores e dos comportamentos humanos. Esta pesquisa teve por intenção analisar o Programa “Escola 2.0”, idealizado pela TV Cultura. A pesquisa tem como escopo averiguar as mensagens veiculadas e foi embasada em três diretrizes: as linguagens do programa, os seus conteúdos gerais e os seus conteúdos escolares. Com o olhar nas categorias elencadas no objetivo deste trabalho, “Construção de Conhecimento” e “Aprendizagem de Valores”, foram eleitas cinco subcategorias que traduzem a preocupação com a qualidade da educação, sendo elas: “Currículo”, “Tecnologia” e “Integração de Saberes” e “Diálogo” e “Liberdade”.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1185110.18675/1981-8106.v30.n.63.s11851Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-15Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-15Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-151981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11646https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11647https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11669Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Almeida, Siderly do Carmo Dahlede Almeida, Fernando JoséFernandes Junior, Alvaro Martins2020-07-01T17:53:47Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11851Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-07-01T17:53:47EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
LA TELEVISIÓN PÚBLICA Y LA EDUCACIÓN PÚBLICA EN LOS SIGLOS XX Y XXI: ESCUELA 2.0
A TELEVISÃO PÚBLICA E A EDUCAÇÃO PÚBLICA NOS SÉCULOS XX E XXI: ESCOLA 2.0
title PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
spellingShingle PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
de Almeida, Siderly do Carmo Dahle
Televisão Pública
Escola Pública
Currículo escolar.
Public Television
Public School
School Curriculum
Televisión Pública
Escuela Pública
Currículo escolar
title_short PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
title_full PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
title_fullStr PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
title_full_unstemmed PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
title_sort PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
author de Almeida, Siderly do Carmo Dahle
author_facet de Almeida, Siderly do Carmo Dahle
de Almeida, Fernando José
Fernandes Junior, Alvaro Martins
author_role author
author2 de Almeida, Fernando José
Fernandes Junior, Alvaro Martins
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Almeida, Siderly do Carmo Dahle
de Almeida, Fernando José
Fernandes Junior, Alvaro Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Televisão Pública
Escola Pública
Currículo escolar.
Public Television
Public School
School Curriculum
Televisión Pública
Escuela Pública
Currículo escolar
topic Televisão Pública
Escola Pública
Currículo escolar.
Public Television
Public School
School Curriculum
Televisión Pública
Escuela Pública
Currículo escolar
description Among the most important inventions of the XX century is television, and its programs exert strong influence on the daily life of people, especially on aspects related to the formation of attitudes, values and human behaviors. This paper aimed to analyze the program "Escola 2.0" [School 2.0], conceived by "TV Cultura". The study was designed to critically examine the conveyed messages and was based on three guidelines: the languages of the program, its general contents and its school contents. Focusing on the categories addressed in the purpose of this study, "Building Knowledge" and "Learning Values", five subcategories were selected for translating concern with the quality of education, namely: "Curriculum", "Technology", "Integration of Knowledge", "Dialogue" and "Freedom".  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s11851
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s11851
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11646
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11647
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11669
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-15
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-15
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-15
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812555931648