PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851 |
Resumo: | Among the most important inventions of the XX century is television, and its programs exert strong influence on the daily life of people, especially on aspects related to the formation of attitudes, values and human behaviors. This paper aimed to analyze the program "Escola 2.0" [School 2.0], conceived by "TV Cultura". The study was designed to critically examine the conveyed messages and was based on three guidelines: the languages of the program, its general contents and its school contents. Focusing on the categories addressed in the purpose of this study, "Building Knowledge" and "Learning Values", five subcategories were selected for translating concern with the quality of education, namely: "Curriculum", "Technology", "Integration of Knowledge", "Dialogue" and "Freedom". |
id |
UNESP-7_6ac59eb42039e534e7df406b8d9030d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11851 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0”LA TELEVISIÓN PÚBLICA Y LA EDUCACIÓN PÚBLICA EN LOS SIGLOS XX Y XXI: ESCUELA 2.0A TELEVISÃO PÚBLICA E A EDUCAÇÃO PÚBLICA NOS SÉCULOS XX E XXI: ESCOLA 2.0Televisão PúblicaEscola PúblicaCurrículo escolar.Public TelevisionPublic SchoolSchool CurriculumTelevisión PúblicaEscuela PúblicaCurrículo escolarAmong the most important inventions of the XX century is television, and its programs exert strong influence on the daily life of people, especially on aspects related to the formation of attitudes, values and human behaviors. This paper aimed to analyze the program "Escola 2.0" [School 2.0], conceived by "TV Cultura". The study was designed to critically examine the conveyed messages and was based on three guidelines: the languages of the program, its general contents and its school contents. Focusing on the categories addressed in the purpose of this study, "Building Knowledge" and "Learning Values", five subcategories were selected for translating concern with the quality of education, namely: "Curriculum", "Technology", "Integration of Knowledge", "Dialogue" and "Freedom". Entre las invenciones más importantes del siglo XX figura la televisión, que con la programación de sus canales ejerce una fuerte influencia en la vida de las personas, sobre todo en los aspectos de la formación de actitudes, valores y comportamientos humanos. Esta investigación tiene por objeto presentar el programa "Escuela 2.0", idealizado por TV Cultura, una red de televisión pública. La investigación tiene como propósito averiguar los mensajes que se transmiten y se basó en tres directrices: los lenguajes del programa, los contenidos generales y sus contenidos escolares. Atentos a las categorías listadas en el objetivo de este estudio, "Construcción del Conocimiento" y "Aprendizaje de Valores", se eligieron cinco subcategorías que traducen la preocupación por la calidad de la educación, siendo estas: “Currículo", "Tecnología", "Integración de Saberes ", " diálogo" y " libertad". Entre as invenções mais importantes do século XX, figura a televisão, e a programação de sua grade exerce forte influência no cotidiano das pessoas, especialmente nos aspectos da formação das atitudes, dos valores e dos comportamentos humanos. Esta pesquisa teve por intenção analisar o Programa “Escola 2.0”, idealizado pela TV Cultura. A pesquisa tem como escopo averiguar as mensagens veiculadas e foi embasada em três diretrizes: as linguagens do programa, os seus conteúdos gerais e os seus conteúdos escolares. Com o olhar nas categorias elencadas no objetivo deste trabalho, “Construção de Conhecimento” e “Aprendizagem de Valores”, foram eleitas cinco subcategorias que traduzem a preocupação com a qualidade da educação, sendo elas: “Currículo”, “Tecnologia” e “Integração de Saberes” e “Diálogo” e “Liberdade”.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1185110.18675/1981-8106.v30.n.63.s11851Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-15Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-15Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-151981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11646https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11647https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11669Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessde Almeida, Siderly do Carmo Dahlede Almeida, Fernando JoséFernandes Junior, Alvaro Martins2020-07-01T17:53:47Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11851Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-07-01T17:53:47EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0” LA TELEVISIÓN PÚBLICA Y LA EDUCACIÓN PÚBLICA EN LOS SIGLOS XX Y XXI: ESCUELA 2.0 A TELEVISÃO PÚBLICA E A EDUCAÇÃO PÚBLICA NOS SÉCULOS XX E XXI: ESCOLA 2.0 |
title |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0” |
spellingShingle |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0” de Almeida, Siderly do Carmo Dahle Televisão Pública Escola Pública Currículo escolar. Public Television Public School School Curriculum Televisión Pública Escuela Pública Currículo escolar |
title_short |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0” |
title_full |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0” |
title_fullStr |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0” |
title_full_unstemmed |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0” |
title_sort |
PUBLIC TELEVISION AND PUBLIC EDUCATION IN THE XX AND XXI CENTURIES: “ESCOLA 2.0” |
author |
de Almeida, Siderly do Carmo Dahle |
author_facet |
de Almeida, Siderly do Carmo Dahle de Almeida, Fernando José Fernandes Junior, Alvaro Martins |
author_role |
author |
author2 |
de Almeida, Fernando José Fernandes Junior, Alvaro Martins |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Almeida, Siderly do Carmo Dahle de Almeida, Fernando José Fernandes Junior, Alvaro Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Televisão Pública Escola Pública Currículo escolar. Public Television Public School School Curriculum Televisión Pública Escuela Pública Currículo escolar |
topic |
Televisão Pública Escola Pública Currículo escolar. Public Television Public School School Curriculum Televisión Pública Escuela Pública Currículo escolar |
description |
Among the most important inventions of the XX century is television, and its programs exert strong influence on the daily life of people, especially on aspects related to the formation of attitudes, values and human behaviors. This paper aimed to analyze the program "Escola 2.0" [School 2.0], conceived by "TV Cultura". The study was designed to critically examine the conveyed messages and was based on three guidelines: the languages of the program, its general contents and its school contents. Focusing on the categories addressed in the purpose of this study, "Building Knowledge" and "Learning Values", five subcategories were selected for translating concern with the quality of education, namely: "Curriculum", "Technology", "Integration of Knowledge", "Dialogue" and "Freedom". |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s11851 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s11851 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11646 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11647 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11851/11669 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-15 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-15 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-15 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812555931648 |