Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17187 |
Resumo: | The book Conscientização: teoria e prática da libertação (1979), by Paulo Freire, presents concepts for the liberation of the individual through consciousness worked through literacy. The text succinctly reports the author's biography, explains the relevance of dialogue and knowledge in a social context, the development of criticality and praxis to achieve the liberation of a marginalized and oppressed society, with support in raising awareness for this. The book is divided into three sections, which are described, respectively, as man and his experience, literacy and awareness and the practice of liberation, whose referrals lead us to the understanding of the need to develop, in the individual, the critical eye as a way of to achieve freedom and become an active social being, transcendent to literacy, which will foster self-criticism and personal evolution. |
id |
UNESP-7_72ec9dac81cf9712c6a5c95712a4af17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17187 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thoughtConcientización: teoría y práctica de la liberación: una introducción al pensamiento de Paulo FreireConscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo FreireAlfabetização. Educação. Espírito crítico. Filosofia freiriana. Libertação.Literacy. Education. Critical Spirit. Freirian Philosophy. Liberation.Literatura. Educación. Espíritu Crítico. Filosofía Freireana. Liberación.The book Conscientização: teoria e prática da libertação (1979), by Paulo Freire, presents concepts for the liberation of the individual through consciousness worked through literacy. The text succinctly reports the author's biography, explains the relevance of dialogue and knowledge in a social context, the development of criticality and praxis to achieve the liberation of a marginalized and oppressed society, with support in raising awareness for this. The book is divided into three sections, which are described, respectively, as man and his experience, literacy and awareness and the practice of liberation, whose referrals lead us to the understanding of the need to develop, in the individual, the critical eye as a way of to achieve freedom and become an active social being, transcendent to literacy, which will foster self-criticism and personal evolution.El libro Conscientização: teoria e prática da libertação (1979), de Paulo Freire, presenta conceptos para la liberación del individuo a través de la conciencia trabajada por la alfabetización. El texto relata sucintamente la biografía del autor, demuestra la relevancia del diálogo y del conocimiento en un contexto social, del desarrollo de la criticidad y de la praxis para lograr la liberación de una sociedad marginada y oprimida, con apoyo en la sensibilización para ello. El libro se divide en tres secciones, las cuales se describen, respectivamente, como el hombre y su experiencia, la alfabetización y la conciencia y la práctica de la liberación, cuyos referentes nos conducen a la comprensión de la necesidad de desarrollar, en el individuo, la mirada crítica como una forma de alcanzar la libertad y convertirse en un ser social activo, trascendente a la alfabetización, que fomentará la autocrítica y la evolución personal.O livro Conscientização: teoria e prática da libertação (1979), de Paulo Freire, apresenta conceitos para a libertação do indivíduo por meio da consciência trabalhada pela alfabetização. O texto relata sucintamente a biografia do autor, explicita a relevância do diálogo e o conhecimento em um contexto social, do desenvolvimento da criticidade e da práxis para o alcance da libertação de uma sociedade marginalizada e oprimida, com apoio na conscientização para tanto. O livro é dividido em três seções, as quais se descrevem, respectivamente, como o homem e sua experiência, alfabetização e conscientização e práxis da libertação, cujos encaminhamentos nos conduzem para a compreensão da necessidade de desenvolver, no indivíduo, o olhar crítico como forma de alcançar a liberdade e se tornar um ser social ativo, transcendente à alfabetização, a qual fomentará a autocrítica e a evolução pessoal.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Não Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1718710.18675/1981-8106.v33.n.66.s17187Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e26[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e26[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e26[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17187/12682Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rangel Ramos2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17187Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought Concientización: teoría y práctica de la liberación: una introducción al pensamiento de Paulo Freire Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire |
title |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought |
spellingShingle |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought Silva, Rangel Ramos Alfabetização. Educação. Espírito crítico. Filosofia freiriana. Libertação. Literacy. Education. Critical Spirit. Freirian Philosophy. Liberation. Literatura. Educación. Espíritu Crítico. Filosofía Freireana. Liberación. |
title_short |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought |
title_full |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought |
title_fullStr |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought |
title_full_unstemmed |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought |
title_sort |
Conscientization: theory and practice of liberation: an introduction to Paulo Freire's thought |
author |
Silva, Rangel Ramos |
author_facet |
Silva, Rangel Ramos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rangel Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização. Educação. Espírito crítico. Filosofia freiriana. Libertação. Literacy. Education. Critical Spirit. Freirian Philosophy. Liberation. Literatura. Educación. Espíritu Crítico. Filosofía Freireana. Liberación. |
topic |
Alfabetização. Educação. Espírito crítico. Filosofia freiriana. Libertação. Literacy. Education. Critical Spirit. Freirian Philosophy. Liberation. Literatura. Educación. Espíritu Crítico. Filosofía Freireana. Liberación. |
description |
The book Conscientização: teoria e prática da libertação (1979), by Paulo Freire, presents concepts for the liberation of the individual through consciousness worked through literacy. The text succinctly reports the author's biography, explains the relevance of dialogue and knowledge in a social context, the development of criticality and praxis to achieve the liberation of a marginalized and oppressed society, with support in raising awareness for this. The book is divided into three sections, which are described, respectively, as man and his experience, literacy and awareness and the practice of liberation, whose referrals lead us to the understanding of the need to develop, in the individual, the critical eye as a way of to achieve freedom and become an active social being, transcendent to literacy, which will foster self-criticism and personal evolution. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Não Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17187 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17187 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17187 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17187/12682 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e26[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e26[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e26[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814255673344 |