DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Marcus Vinicius Mendes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Guizzo, Camila de Souza Pereira, Sampaio, Renelson Ribeiro, Nascimento, Jefferson Oliveira do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
DOI: 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067
Resumo: Contextualizing educational technologies is important to understand the implications of these resources in human learning and development processes. Among these technologies, digital games can be significant resources for cognitive development, providing educational opportunities. Thus, this study aims to conduct a literature review on the use of digital games to develop cognitive abilities, in particular spatial skills. The research was performed using the Thomson Reuters search tool, searching for articles from indexed international journals, published from 2010 to 2015. The results show a relation between digital games and the development of spatial skills. In addition, the review discusses elements that could lead to new studies and bring new proposals for educational technology. Keywords: Digital games. Spatial skills. Educational technology.
id UNESP-7_8ea198719b88d61d7a5fd6a977ed1f20
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12067
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
spelling DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATUREJUEGOS DIGITALES PARA EL DESARROLLO DE LA CAPACIDAD ESPACIAL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA INTERNACIONALJOGOS DIGITAIS PARA O DESENVOLVIMENTO DA HABILIDADE ESPACIAL: UMA REVISÃO DA LITERATURA INTERNACIONALjogos digitaishabilidades espaciaistecnologia educacionalHabilidade espacial e jogos digitaisContextualizing educational technologies is important to understand the implications of these resources in human learning and development processes. Among these technologies, digital games can be significant resources for cognitive development, providing educational opportunities. Thus, this study aims to conduct a literature review on the use of digital games to develop cognitive abilities, in particular spatial skills. The research was performed using the Thomson Reuters search tool, searching for articles from indexed international journals, published from 2010 to 2015. The results show a relation between digital games and the development of spatial skills. In addition, the review discusses elements that could lead to new studies and bring new proposals for educational technology. Keywords: Digital games. Spatial skills. Educational technology.La contextualización de las tecnologías educativas es importante comprender las implicaciones de estos recursos en los procesos de aprendizaje y el desarrollo humano. Entre estas tecnologías, los juegos pueden ser recursos importantes para el desarrollo cognitivo, proporcionando oportunidades para medios educativos. Este trabajo tiene como objetivo realizar una revisión de la literatura sobre el uso de los juegos digitales en el desarrollo de habilidades cognitivas, específicamente en las habilidades espaciales. La encuesta se llevó a cabo utilizando la herramienta de búsqueda de Thomson Reuters buscó artículos en revistas internacionales indexadas publicados entre los años 2010 a 2015. Los resultados muestran un escenario de relación de juegos digitales y el desarrollo de las habilidades espaciales. Además, la revisión se discuten los factores que podrían conducir nuevos estudios y aportar nuevas propuestas de la tecnología educativa. Palabras clave: Juegos digitales. Habilidades espaciales. Tecnología educativa.A contextualização das tecnologias educacionais é importante para entender as implicações desses recursos nos processos de aprendizagem e desenvolvimento humano. Dentre essas tecnologias, os jogos podem ser recursos importantes para o desenvolvimento cognitivo, oferecendo oportunidades para o meio educacional. Assim, este trabalho tem como objetivo realizar uma revisão da literatura sobre a utilização dos jogos digitais no desenvolvimento de habilidades cognitivas, especificamente nas habilidades espaciais. A pesquisa foi realizada utilizando a ferramenta de busca da Thomson Reuters, que buscou artigos em revistas internacionais indexadas, publicados entre os anos de 2010 e 2015. Os resultados apresentam um cenário da relação jogos digitais e desenvolvimento de habilidades espaciais. Além disso, a revisão aborda elementos que poderão conduzir novos estudos e trazer novas propostas de tecnologia educacional. Palavras-chave: Jogos digitais. Habilidades espaciais. Tecnologia educacional.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1206710.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-3731981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8622https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8623https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8636https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/11008Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Marcus Vinicius MendesGuizzo, Camila de Souza PereiraSampaio, Renelson RibeiroNascimento, Jefferson Oliveira do2019-10-24T13:09:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12067Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:09:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
JUEGOS DIGITALES PARA EL DESARROLLO DE LA CAPACIDAD ESPACIAL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA INTERNACIONAL
JOGOS DIGITAIS PARA O DESENVOLVIMENTO DA HABILIDADE ESPACIAL: UMA REVISÃO DA LITERATURA INTERNACIONAL
title DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
spellingShingle DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
Gomes, Marcus Vinicius Mendes
jogos digitais
habilidades espaciais
tecnologia educacional
Habilidade espacial e jogos digitais
Gomes, Marcus Vinicius Mendes
jogos digitais
habilidades espaciais
tecnologia educacional
Habilidade espacial e jogos digitais
title_short DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
title_full DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
title_fullStr DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
title_full_unstemmed DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
title_sort DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
author Gomes, Marcus Vinicius Mendes
author_facet Gomes, Marcus Vinicius Mendes
Gomes, Marcus Vinicius Mendes
Guizzo, Camila de Souza Pereira
Sampaio, Renelson Ribeiro
Nascimento, Jefferson Oliveira do
Guizzo, Camila de Souza Pereira
Sampaio, Renelson Ribeiro
Nascimento, Jefferson Oliveira do
author_role author
author2 Guizzo, Camila de Souza Pereira
Sampaio, Renelson Ribeiro
Nascimento, Jefferson Oliveira do
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Marcus Vinicius Mendes
Guizzo, Camila de Souza Pereira
Sampaio, Renelson Ribeiro
Nascimento, Jefferson Oliveira do
dc.subject.por.fl_str_mv jogos digitais
habilidades espaciais
tecnologia educacional
Habilidade espacial e jogos digitais
topic jogos digitais
habilidades espaciais
tecnologia educacional
Habilidade espacial e jogos digitais
description Contextualizing educational technologies is important to understand the implications of these resources in human learning and development processes. Among these technologies, digital games can be significant resources for cognitive development, providing educational opportunities. Thus, this study aims to conduct a literature review on the use of digital games to develop cognitive abilities, in particular spatial skills. The research was performed using the Thomson Reuters search tool, searching for articles from indexed international journals, published from 2010 to 2015. The results show a relation between digital games and the development of spatial skills. In addition, the review discusses elements that could lead to new studies and bring new proposals for educational technology. Keywords: Digital games. Spatial skills. Educational technology.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8622
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8623
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8636
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/11008
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373
Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1822179064331370497
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373