DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
DOI: | 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373 |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067 |
Resumo: | Contextualizing educational technologies is important to understand the implications of these resources in human learning and development processes. Among these technologies, digital games can be significant resources for cognitive development, providing educational opportunities. Thus, this study aims to conduct a literature review on the use of digital games to develop cognitive abilities, in particular spatial skills. The research was performed using the Thomson Reuters search tool, searching for articles from indexed international journals, published from 2010 to 2015. The results show a relation between digital games and the development of spatial skills. In addition, the review discusses elements that could lead to new studies and bring new proposals for educational technology. Keywords: Digital games. Spatial skills. Educational technology. |
id |
UNESP-7_8ea198719b88d61d7a5fd6a977ed1f20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12067 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
spelling |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATUREJUEGOS DIGITALES PARA EL DESARROLLO DE LA CAPACIDAD ESPACIAL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA INTERNACIONALJOGOS DIGITAIS PARA O DESENVOLVIMENTO DA HABILIDADE ESPACIAL: UMA REVISÃO DA LITERATURA INTERNACIONALjogos digitaishabilidades espaciaistecnologia educacionalHabilidade espacial e jogos digitaisContextualizing educational technologies is important to understand the implications of these resources in human learning and development processes. Among these technologies, digital games can be significant resources for cognitive development, providing educational opportunities. Thus, this study aims to conduct a literature review on the use of digital games to develop cognitive abilities, in particular spatial skills. The research was performed using the Thomson Reuters search tool, searching for articles from indexed international journals, published from 2010 to 2015. The results show a relation between digital games and the development of spatial skills. In addition, the review discusses elements that could lead to new studies and bring new proposals for educational technology. Keywords: Digital games. Spatial skills. Educational technology.La contextualización de las tecnologías educativas es importante comprender las implicaciones de estos recursos en los procesos de aprendizaje y el desarrollo humano. Entre estas tecnologías, los juegos pueden ser recursos importantes para el desarrollo cognitivo, proporcionando oportunidades para medios educativos. Este trabajo tiene como objetivo realizar una revisión de la literatura sobre el uso de los juegos digitales en el desarrollo de habilidades cognitivas, específicamente en las habilidades espaciales. La encuesta se llevó a cabo utilizando la herramienta de búsqueda de Thomson Reuters buscó artículos en revistas internacionales indexadas publicados entre los años 2010 a 2015. Los resultados muestran un escenario de relación de juegos digitales y el desarrollo de las habilidades espaciales. Además, la revisión se discuten los factores que podrían conducir nuevos estudios y aportar nuevas propuestas de la tecnología educativa. Palabras clave: Juegos digitales. Habilidades espaciales. Tecnología educativa.A contextualização das tecnologias educacionais é importante para entender as implicações desses recursos nos processos de aprendizagem e desenvolvimento humano. Dentre essas tecnologias, os jogos podem ser recursos importantes para o desenvolvimento cognitivo, oferecendo oportunidades para o meio educacional. Assim, este trabalho tem como objetivo realizar uma revisão da literatura sobre a utilização dos jogos digitais no desenvolvimento de habilidades cognitivas, especificamente nas habilidades espaciais. A pesquisa foi realizada utilizando a ferramenta de busca da Thomson Reuters, que buscou artigos em revistas internacionais indexadas, publicados entre os anos de 2010 e 2015. Os resultados apresentam um cenário da relação jogos digitais e desenvolvimento de habilidades espaciais. Além disso, a revisão aborda elementos que poderão conduzir novos estudos e trazer novas propostas de tecnologia educacional. Palavras-chave: Jogos digitais. Habilidades espaciais. Tecnologia educacional.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1206710.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-3731981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8622https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8623https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8636https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/11008Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Marcus Vinicius MendesGuizzo, Camila de Souza PereiraSampaio, Renelson RibeiroNascimento, Jefferson Oliveira do2019-10-24T13:09:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12067Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:09:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE JUEGOS DIGITALES PARA EL DESARROLLO DE LA CAPACIDAD ESPACIAL: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA INTERNACIONAL JOGOS DIGITAIS PARA O DESENVOLVIMENTO DA HABILIDADE ESPACIAL: UMA REVISÃO DA LITERATURA INTERNACIONAL |
title |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE |
spellingShingle |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE Gomes, Marcus Vinicius Mendes jogos digitais habilidades espaciais tecnologia educacional Habilidade espacial e jogos digitais Gomes, Marcus Vinicius Mendes jogos digitais habilidades espaciais tecnologia educacional Habilidade espacial e jogos digitais |
title_short |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE |
title_full |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE |
title_fullStr |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE |
title_full_unstemmed |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE |
title_sort |
DIGITAL GAMES FOR DEVELOPING SPATIAL SKILL: A REVIEW OF INTERNATIONAL LITERATURE |
author |
Gomes, Marcus Vinicius Mendes |
author_facet |
Gomes, Marcus Vinicius Mendes Gomes, Marcus Vinicius Mendes Guizzo, Camila de Souza Pereira Sampaio, Renelson Ribeiro Nascimento, Jefferson Oliveira do Guizzo, Camila de Souza Pereira Sampaio, Renelson Ribeiro Nascimento, Jefferson Oliveira do |
author_role |
author |
author2 |
Guizzo, Camila de Souza Pereira Sampaio, Renelson Ribeiro Nascimento, Jefferson Oliveira do |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Marcus Vinicius Mendes Guizzo, Camila de Souza Pereira Sampaio, Renelson Ribeiro Nascimento, Jefferson Oliveira do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
jogos digitais habilidades espaciais tecnologia educacional Habilidade espacial e jogos digitais |
topic |
jogos digitais habilidades espaciais tecnologia educacional Habilidade espacial e jogos digitais |
description |
Contextualizing educational technologies is important to understand the implications of these resources in human learning and development processes. Among these technologies, digital games can be significant resources for cognitive development, providing educational opportunities. Thus, this study aims to conduct a literature review on the use of digital games to develop cognitive abilities, in particular spatial skills. The research was performed using the Thomson Reuters search tool, searching for articles from indexed international journals, published from 2010 to 2015. The results show a relation between digital games and the development of spatial skills. In addition, the review discusses elements that could lead to new studies and bring new proposals for educational technology. Keywords: Digital games. Spatial skills. Educational technology. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067 10.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8622 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8623 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/8636 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12067/11008 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373 Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373 Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 58 (2018): Maio-Agosto 2018; 357-373 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1822179064331370497 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol28.n58.p357-373 |