“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roberto, Lucas da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Roberto, Moises da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194
Resumo: The present research is a study of empirical-conceptual analysis that, through the Foucaultian concept of dangerousness, understands the present pandemic period of COVID-19 as an overly sensitive moment for Education. If, on the one hand, the “digitalization of education” is a measure taken to offer welcoming devices to students far from school, on the other hand, it can be characterized as a device that will implode emancipatory dialogical education, and the aesthetic dimension of education, with all its aspect of group production, and with its democratic dimension. Based on the question of what care we need to take in this period, the study aims to invite us to be careful and courageous, in that order, in facing the present problems, aiming at prudence with the technologies that we will implement. In defense of aesthetic, sensitive and democratic education, we consider that “pedagogical digitization” is the severe stage of banking education, giving total subsidy to disciplinary control and strengthening of Social Darwinism.
id UNESP-7_9f787b7c30c4e26965cfaf6d11cb6932
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15194
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity“Digitalización de la educación” en la pandemia de Covid-19: un análisis a la luz del concepto foucaultiano de periculosidad“Digitalização da educação” na pandemia de Covid-19: uma análise à luz do conceito foucaultiano de periculosidadeSaber de Experiência. Darwinismo Social. Educação Estética. Digitalização Pedagógica.Knowledge of Experience. Social Darwinism. Aesthetic Education. Pedagogical Digitalization.Saber de la Experiência. Darwinismo social. Educación estética. digitalización pedagógica.The present research is a study of empirical-conceptual analysis that, through the Foucaultian concept of dangerousness, understands the present pandemic period of COVID-19 as an overly sensitive moment for Education. If, on the one hand, the “digitalization of education” is a measure taken to offer welcoming devices to students far from school, on the other hand, it can be characterized as a device that will implode emancipatory dialogical education, and the aesthetic dimension of education, with all its aspect of group production, and with its democratic dimension. Based on the question of what care we need to take in this period, the study aims to invite us to be careful and courageous, in that order, in facing the present problems, aiming at prudence with the technologies that we will implement. In defense of aesthetic, sensitive and democratic education, we consider that “pedagogical digitization” is the severe stage of banking education, giving total subsidy to disciplinary control and strengthening of Social Darwinism.La presente investigación es un estudio de análisis empírico-conceptual que, a través del concepto foucaultiano de peligrosidad, entiende el presente período pandémico de la COVID-19 como un momento demasiado sensible para la Educación. Si, por un lado, la “digitalización de la educación” es una medida tomada para ofrecer dispositivos de acogida a estudiantes alejados de la escuela, por otro lado puede caracterizarse como un dispositivo que implosionará la educación dialógica emancipadora y la dimensión estética de la educación, con todo su aspecto de producción grupal y con su dimensión democrática. Con base en la cuestión de qué cuidado debemos tener en este período, el estudio tiene como objetivo invitarnos a ser cuidadosos y valientes, en ese orden, para enfrentar los problemas actuales, con el objetivo de ser prudentes con las tecnologías que implementaremos. En defensa de la educación estética, sensible y democrática, consideramos que la “digitalización pedagógica” es la etapa severa de la educación bancaria, que otorga un subsidio total al control disciplinario y al fortalecimiento del darwinismo social.A presente pesquisa é um estudo de análise empírico-conceitual que, por meio do conceito foucaultiano de periculosidade, compreende o período pandêmico da COVID-19 como momento demasiadamente sensível para a Educação. Se, por um lado, a “digitalização da educação” é uma medida tomada para ofertar aparatos acolhedores aos alunos distantes da escola, por outro pode se caracterizar como dispositivo que implode a educação dialógica emancipatória e a dimensão estética da educação, com todo o seu aspecto de produção grupal e com a sua dimensão democrática. Partindo da interpelação de quais cuidados precisamos ter neste período, o estudo objetiva fazer um convite para termos cuidado e coragem, nessa ordem, no enfrentamento dos problemas, e seus efeitos, presentificados na pandemia, visando à prudência com as tecnologias implementadas. Em defesa da educação estética, sensível e democrática, consideramos que a “digitalização pedagógica” é o estágio severo da educação bancária, dando total subsídio ao controle disciplinar e fortalecimento do darwinismo social.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1519410.18675/1981-8106.v32.n.65.s15194Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194/12390Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRoberto, Lucas da SilvaRoberto, Moises da Silva 2022-06-29T17:46:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15194Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-06-29T17:46:54EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
“Digitalización de la educación” en la pandemia de Covid-19: un análisis a la luz del concepto foucaultiano de periculosidad
“Digitalização da educação” na pandemia de Covid-19: uma análise à luz do conceito foucaultiano de periculosidade
title “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
spellingShingle “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
Roberto, Lucas da Silva
Saber de Experiência. Darwinismo Social. Educação Estética. Digitalização Pedagógica.
Knowledge of Experience. Social Darwinism. Aesthetic Education. Pedagogical Digitalization.
Saber de la Experiência. Darwinismo social. Educación estética. digitalización pedagógica.
title_short “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
title_full “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
title_fullStr “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
title_full_unstemmed “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
title_sort “Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
author Roberto, Lucas da Silva
author_facet Roberto, Lucas da Silva
Roberto, Moises da Silva
author_role author
author2 Roberto, Moises da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roberto, Lucas da Silva
Roberto, Moises da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Saber de Experiência. Darwinismo Social. Educação Estética. Digitalização Pedagógica.
Knowledge of Experience. Social Darwinism. Aesthetic Education. Pedagogical Digitalization.
Saber de la Experiência. Darwinismo social. Educación estética. digitalización pedagógica.
topic Saber de Experiência. Darwinismo Social. Educação Estética. Digitalização Pedagógica.
Knowledge of Experience. Social Darwinism. Aesthetic Education. Pedagogical Digitalization.
Saber de la Experiência. Darwinismo social. Educación estética. digitalización pedagógica.
description The present research is a study of empirical-conceptual analysis that, through the Foucaultian concept of dangerousness, understands the present pandemic period of COVID-19 as an overly sensitive moment for Education. If, on the one hand, the “digitalization of education” is a measure taken to offer welcoming devices to students far from school, on the other hand, it can be characterized as a device that will implode emancipatory dialogical education, and the aesthetic dimension of education, with all its aspect of group production, and with its democratic dimension. Based on the question of what care we need to take in this period, the study aims to invite us to be careful and courageous, in that order, in facing the present problems, aiming at prudence with the technologies that we will implement. In defense of aesthetic, sensitive and democratic education, we consider that “pedagogical digitization” is the severe stage of banking education, giving total subsidy to disciplinary control and strengthening of Social Darwinism.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15194
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194/12390
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813656936448