“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194 |
Resumo: | The present research is a study of empirical-conceptual analysis that, through the Foucaultian concept of dangerousness, understands the present pandemic period of COVID-19 as an overly sensitive moment for Education. If, on the one hand, the “digitalization of education” is a measure taken to offer welcoming devices to students far from school, on the other hand, it can be characterized as a device that will implode emancipatory dialogical education, and the aesthetic dimension of education, with all its aspect of group production, and with its democratic dimension. Based on the question of what care we need to take in this period, the study aims to invite us to be careful and courageous, in that order, in facing the present problems, aiming at prudence with the technologies that we will implement. In defense of aesthetic, sensitive and democratic education, we consider that “pedagogical digitization” is the severe stage of banking education, giving total subsidy to disciplinary control and strengthening of Social Darwinism. |
id |
UNESP-7_9f787b7c30c4e26965cfaf6d11cb6932 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15194 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity“Digitalización de la educación” en la pandemia de Covid-19: un análisis a la luz del concepto foucaultiano de periculosidad“Digitalização da educação” na pandemia de Covid-19: uma análise à luz do conceito foucaultiano de periculosidadeSaber de Experiência. Darwinismo Social. Educação Estética. Digitalização Pedagógica.Knowledge of Experience. Social Darwinism. Aesthetic Education. Pedagogical Digitalization.Saber de la Experiência. Darwinismo social. Educación estética. digitalización pedagógica.The present research is a study of empirical-conceptual analysis that, through the Foucaultian concept of dangerousness, understands the present pandemic period of COVID-19 as an overly sensitive moment for Education. If, on the one hand, the “digitalization of education” is a measure taken to offer welcoming devices to students far from school, on the other hand, it can be characterized as a device that will implode emancipatory dialogical education, and the aesthetic dimension of education, with all its aspect of group production, and with its democratic dimension. Based on the question of what care we need to take in this period, the study aims to invite us to be careful and courageous, in that order, in facing the present problems, aiming at prudence with the technologies that we will implement. In defense of aesthetic, sensitive and democratic education, we consider that “pedagogical digitization” is the severe stage of banking education, giving total subsidy to disciplinary control and strengthening of Social Darwinism.La presente investigación es un estudio de análisis empírico-conceptual que, a través del concepto foucaultiano de peligrosidad, entiende el presente período pandémico de la COVID-19 como un momento demasiado sensible para la Educación. Si, por un lado, la “digitalización de la educación” es una medida tomada para ofrecer dispositivos de acogida a estudiantes alejados de la escuela, por otro lado puede caracterizarse como un dispositivo que implosionará la educación dialógica emancipadora y la dimensión estética de la educación, con todo su aspecto de producción grupal y con su dimensión democrática. Con base en la cuestión de qué cuidado debemos tener en este período, el estudio tiene como objetivo invitarnos a ser cuidadosos y valientes, en ese orden, para enfrentar los problemas actuales, con el objetivo de ser prudentes con las tecnologías que implementaremos. En defensa de la educación estética, sensible y democrática, consideramos que la “digitalización pedagógica” es la etapa severa de la educación bancaria, que otorga un subsidio total al control disciplinario y al fortalecimiento del darwinismo social.A presente pesquisa é um estudo de análise empírico-conceitual que, por meio do conceito foucaultiano de periculosidade, compreende o período pandêmico da COVID-19 como momento demasiadamente sensível para a Educação. Se, por um lado, a “digitalização da educação” é uma medida tomada para ofertar aparatos acolhedores aos alunos distantes da escola, por outro pode se caracterizar como dispositivo que implode a educação dialógica emancipatória e a dimensão estética da educação, com todo o seu aspecto de produção grupal e com a sua dimensão democrática. Partindo da interpelação de quais cuidados precisamos ter neste período, o estudo objetiva fazer um convite para termos cuidado e coragem, nessa ordem, no enfrentamento dos problemas, e seus efeitos, presentificados na pandemia, visando à prudência com as tecnologias implementadas. Em defesa da educação estética, sensível e democrática, consideramos que a “digitalização pedagógica” é o estágio severo da educação bancária, dando total subsídio ao controle disciplinar e fortalecimento do darwinismo social.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1519410.18675/1981-8106.v32.n.65.s15194Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194/12390Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRoberto, Lucas da SilvaRoberto, Moises da Silva 2022-06-29T17:46:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15194Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-06-29T17:46:54EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity “Digitalización de la educación” en la pandemia de Covid-19: un análisis a la luz del concepto foucaultiano de periculosidad “Digitalização da educação” na pandemia de Covid-19: uma análise à luz do conceito foucaultiano de periculosidade |
title |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity |
spellingShingle |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity Roberto, Lucas da Silva Saber de Experiência. Darwinismo Social. Educação Estética. Digitalização Pedagógica. Knowledge of Experience. Social Darwinism. Aesthetic Education. Pedagogical Digitalization. Saber de la Experiência. Darwinismo social. Educación estética. digitalización pedagógica. |
title_short |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity |
title_full |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity |
title_fullStr |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity |
title_full_unstemmed |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity |
title_sort |
“Digitalization of education” in Covid-19pandemic: an analysis in the light of the foucaultian concept of periculosity |
author |
Roberto, Lucas da Silva |
author_facet |
Roberto, Lucas da Silva Roberto, Moises da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Roberto, Moises da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roberto, Lucas da Silva Roberto, Moises da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saber de Experiência. Darwinismo Social. Educação Estética. Digitalização Pedagógica. Knowledge of Experience. Social Darwinism. Aesthetic Education. Pedagogical Digitalization. Saber de la Experiência. Darwinismo social. Educación estética. digitalización pedagógica. |
topic |
Saber de Experiência. Darwinismo Social. Educação Estética. Digitalização Pedagógica. Knowledge of Experience. Social Darwinism. Aesthetic Education. Pedagogical Digitalization. Saber de la Experiência. Darwinismo social. Educación estética. digitalización pedagógica. |
description |
The present research is a study of empirical-conceptual analysis that, through the Foucaultian concept of dangerousness, understands the present pandemic period of COVID-19 as an overly sensitive moment for Education. If, on the one hand, the “digitalization of education” is a measure taken to offer welcoming devices to students far from school, on the other hand, it can be characterized as a device that will implode emancipatory dialogical education, and the aesthetic dimension of education, with all its aspect of group production, and with its democratic dimension. Based on the question of what care we need to take in this period, the study aims to invite us to be careful and courageous, in that order, in facing the present problems, aiming at prudence with the technologies that we will implement. In defense of aesthetic, sensitive and democratic education, we consider that “pedagogical digitization” is the severe stage of banking education, giving total subsidy to disciplinary control and strengthening of Social Darwinism. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15194 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15194/12390 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e26[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813656936448 |