The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo de Lima, Gabriella Cristina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Medeiros Palácio da Câmara, Iury Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14444
Resumo: Aiming at a reflection about the importance of the teaching internship in higher education, since it is instituted as a curricular component of the courses at graduate levels, which form the university professors not only as regards to the professional career, but as individuals which are inserted in different contexts of society, this paper sought to recover the origin of the Teaching Internship, highlighting its contributions to those who wish to act as university professors, later highlighting how the profile in the classroom associated with multiple intelligences has been developed, - formulated by Howard Gardner - stimulating reflection on the new challenges of the internship, in order to contribute to the possibilities that encompass this activity. Thus, the work was made possible through a bibliographical, analytical and documentary research about the highlighted subjects, in order to corroborate for a better contemporary teaching practice, as well as discussing the meaning of the internship towards the strengthening of educational cohesive levels and really prepare the student for the job market and such.
id UNESP-7_a593490124991faaff4fa7fe0da2c14a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14444
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligencesLa pasantía docente y la formación para la docencia en el posgrado: posibilidades basadas en inteligencias múltiplesO estágio docente e a formação para a docência na pós-graduação: possibilidades com base nas inteligências múltiplasEducação. Estágio Docente. Ensino Superior. Inteligências Múltiplas.Education. Teaching Stage. University Education. Multiple Intelligences.Educación. Pasantía Docente. Enseñanza Superior. Inteligencias Múltiples.Aiming at a reflection about the importance of the teaching internship in higher education, since it is instituted as a curricular component of the courses at graduate levels, which form the university professors not only as regards to the professional career, but as individuals which are inserted in different contexts of society, this paper sought to recover the origin of the Teaching Internship, highlighting its contributions to those who wish to act as university professors, later highlighting how the profile in the classroom associated with multiple intelligences has been developed, - formulated by Howard Gardner - stimulating reflection on the new challenges of the internship, in order to contribute to the possibilities that encompass this activity. Thus, the work was made possible through a bibliographical, analytical and documentary research about the highlighted subjects, in order to corroborate for a better contemporary teaching practice, as well as discussing the meaning of the internship towards the strengthening of educational cohesive levels and really prepare the student for the job market and such.Con el objetivo de reflexionar sobre la importancia de la pasantía docente en la educación superior, que se instituye como un componente curricular de los cursos de posgrado, que forman los profesores universitarios no solo en cuanto a la carrera profesional, sino como individuos que se insertan en diferentes contextos de la sociedad, este trabajo buscó recuperar el origen de la pasantía docente, destacando sus contribuciones a aquellos que desean actuar como profesores universitarios. Posteriormente, se destaca cómo se ha desarrollado el perfil en el aula asociado con inteligencias múltiples expresadas por Howard Gardner, estimulando la reflexión sobre los nuevos desafíos de la pasantía para contribuir a las posibilidades que engloban esa actividad. Así, el trabajo fue posible a través de una investigación bibliográfica, analítica y documental sobre los temas destacados, con el fin de corroborar una mejor práctica docente contemporánea, así como discutir el significado de la pasantía hacia el fortalecimiento de los niveles de enseñanza superior cohesivo y que en verdad aparejen al estudiante para el mercado laboral y similares.Visando a uma reflexão a respeito da importância do estágio docente no ensino superior, uma vez que ele é instituído como componente curricular dos cursos em níveis de pós-graduação, que formam os docentes universitários não só no que diz respeito à carreira profissional, mas enquanto indivíduos que estão inseridos em contextos diversos da sociedade, este trabalho buscou resgatar a origem do estágio docente, ressaltando suas contribuições para os que almejam atuar como docentes universitários. Posteriormente, destaca-se como vem sendo desenvolvido o perfil em sala de aula associado às inteligências múltiplas formuladas por Howard Gardner, estimulando a reflexão sobre os novos desafios do estágio, a fim de contribuir com as possibilidades que abarcam essa atividade. Dessa forma, o trabalho foi viablizado mediante uma pesquisa bibliográfica, analítica e documental acerca dos assuntos em destaque, com o intuito de corroborar uma melhor prática docente contemporânea, bem como discorrer sobre o significado do estágio no fortalecimento de níveis de ensino superior coesos e que realmente preparem o discente para o mercado de trabalho e afins.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1444410.18675/1981-8106.v31.n.64.s14444Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e41[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e41[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e41[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14444/12266Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo de Lima, Gabriella CristinaMedeiros Palácio da Câmara, Iury Antônio2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14444Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences
La pasantía docente y la formación para la docencia en el posgrado: posibilidades basadas en inteligencias múltiples
O estágio docente e a formação para a docência na pós-graduação: possibilidades com base nas inteligências múltiplas
title The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences
spellingShingle The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences
Araújo de Lima, Gabriella Cristina
Educação. Estágio Docente. Ensino Superior. Inteligências Múltiplas.
Education. Teaching Stage. University Education. Multiple Intelligences.
Educación. Pasantía Docente. Enseñanza Superior. Inteligencias Múltiples.
title_short The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences
title_full The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences
title_fullStr The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences
title_full_unstemmed The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences
title_sort The teaching internship and training for teaching in graduate school: possibilities based on multiple intelligences
author Araújo de Lima, Gabriella Cristina
author_facet Araújo de Lima, Gabriella Cristina
Medeiros Palácio da Câmara, Iury Antônio
author_role author
author2 Medeiros Palácio da Câmara, Iury Antônio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo de Lima, Gabriella Cristina
Medeiros Palácio da Câmara, Iury Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Estágio Docente. Ensino Superior. Inteligências Múltiplas.
Education. Teaching Stage. University Education. Multiple Intelligences.
Educación. Pasantía Docente. Enseñanza Superior. Inteligencias Múltiples.
topic Educação. Estágio Docente. Ensino Superior. Inteligências Múltiplas.
Education. Teaching Stage. University Education. Multiple Intelligences.
Educación. Pasantía Docente. Enseñanza Superior. Inteligencias Múltiples.
description Aiming at a reflection about the importance of the teaching internship in higher education, since it is instituted as a curricular component of the courses at graduate levels, which form the university professors not only as regards to the professional career, but as individuals which are inserted in different contexts of society, this paper sought to recover the origin of the Teaching Internship, highlighting its contributions to those who wish to act as university professors, later highlighting how the profile in the classroom associated with multiple intelligences has been developed, - formulated by Howard Gardner - stimulating reflection on the new challenges of the internship, in order to contribute to the possibilities that encompass this activity. Thus, the work was made possible through a bibliographical, analytical and documentary research about the highlighted subjects, in order to corroborate for a better contemporary teaching practice, as well as discussing the meaning of the internship towards the strengthening of educational cohesive levels and really prepare the student for the job market and such.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14444
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14444
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14444
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14444/12266
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e41[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e41[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e41[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813538447360