Changes of a crystallized look the educators for their students.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Teresa O.
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Salles, Leila Maria Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7391
Resumo: This article aims to investigate the conceptions of masculine and feminine gender present in the speech of male and female teachers of an elementary school in the city of São Paulo and analyze the perceptions and the stereotypes present in their speech about their students. To this end, this article investigates and presents the concepts of male and female, presented in the teacher’s speech to characterize men and women, checking how these conceptions appear when the teachers have to point the characteristics of their students. To carry out the research instruments were used to provide a qualitative approach (Likert scale and semi-structured interviews) in order to see in the answers, statements and postures of the different evidences of the way they represent and relate their students on gender issues. The research finds at first, if there are differences in perception of educators on their students related to their gender and which are these differences. Thus, the search finds in the speeches of the educators, the role of the school as an institution forming not only academic knowledge, but also concepts, prejudices, assumptions and values in the students.
id UNESP-7_a83368f56665ace442c7b0dc7005f19f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7391
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Changes of a crystallized look the educators for their students.Alteraciones de una mirada cristalizada, de los educadores para sus alumnos y alumnas.O olhar dos educadores para os alunos e alunas. Alterações de um olhar cristalizado.SexogêneroestereótiposescolasexualidadeSex. Gender. Stereotypes. School. Sexuality.Sexo. Género. Estereotipos. Escuela. Sexualidad.This article aims to investigate the conceptions of masculine and feminine gender present in the speech of male and female teachers of an elementary school in the city of São Paulo and analyze the perceptions and the stereotypes present in their speech about their students. To this end, this article investigates and presents the concepts of male and female, presented in the teacher’s speech to characterize men and women, checking how these conceptions appear when the teachers have to point the characteristics of their students. To carry out the research instruments were used to provide a qualitative approach (Likert scale and semi-structured interviews) in order to see in the answers, statements and postures of the different evidences of the way they represent and relate their students on gender issues. The research finds at first, if there are differences in perception of educators on their students related to their gender and which are these differences. Thus, the search finds in the speeches of the educators, the role of the school as an institution forming not only academic knowledge, but also concepts, prejudices, assumptions and values in the students.Este artículo tiene como propósito identificar las concepciones de masculino y femenino de profesores y profesoras de una escuela de enseñanza fundamental en la ciudad de São Paulo, y caracterizar los estereotipos sobre alumnos y alumnas verificando sus desdoblamientos en la actuación docente. Para la realización de la investigación se utilizaron instrumentos de abordaje cualitativo (escala y entrevistas semiestructuradas) El estudio evidenció que varios estereotipos se están desconstruyendo, aunque otros aún perduran. Los educadores parecen tener clareza de que la sexualidad es una construcción histórica social, pero solo esto no es suficiente para que las concepciones se reformulen. En las hablas de los educadores y educadoras se evidencia el papel de la escuela como institución formadora no solo de conocimientos académicos, sino también de conceptos, prejuicios, concepciones y valores.Este artigo se propõe a identificar as concepções de masculino e feminino de professores e professoras de uma escola de ensino fundamental na cidade de São Paulo e caracterizar os estereótipos sobre alunos e alunas verificando seus desdobramentos na atuação docente. Para realização da pesquisa foram utilizados instrumentos da abordagem qualitativa (escala e entrevistas semiestruturadas). O estudo evidenciou que vários estereótipos estão sendo desconstruídos, entretanto outros ainda perpetuam. Os educadores parecem ter clareza que a sexualidade é uma construção histórica social, mas só isso não é suficiente para que concepções sejam reformuladas. Nas falas dos educadores e educadoras se evidencia o papel da escola enquanto instituição formadora não só de conhecimentos acadêmicos, como também de conceitos, preconceitos, concepções e valores.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/ziphttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/739110.18675/1981-8106.vol24.n45.p03-22Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 03-22Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 03-22Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 03-221981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7391/6051https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7391/9575Lima, Maria Teresa O.Salles, Leila Maria Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T18:51:00Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7391Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T18:51EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Changes of a crystallized look the educators for their students.
Alteraciones de una mirada cristalizada, de los educadores para sus alumnos y alumnas.
O olhar dos educadores para os alunos e alunas. Alterações de um olhar cristalizado.
title Changes of a crystallized look the educators for their students.
spellingShingle Changes of a crystallized look the educators for their students.
Lima, Maria Teresa O.
Sexo
gênero
estereótipos
escola
sexualidade
Sex. Gender. Stereotypes. School. Sexuality.
Sexo. Género. Estereotipos. Escuela. Sexualidad.
title_short Changes of a crystallized look the educators for their students.
title_full Changes of a crystallized look the educators for their students.
title_fullStr Changes of a crystallized look the educators for their students.
title_full_unstemmed Changes of a crystallized look the educators for their students.
title_sort Changes of a crystallized look the educators for their students.
author Lima, Maria Teresa O.
author_facet Lima, Maria Teresa O.
Salles, Leila Maria Ferreira
author_role author
author2 Salles, Leila Maria Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maria Teresa O.
Salles, Leila Maria Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Sexo
gênero
estereótipos
escola
sexualidade
Sex. Gender. Stereotypes. School. Sexuality.
Sexo. Género. Estereotipos. Escuela. Sexualidad.
topic Sexo
gênero
estereótipos
escola
sexualidade
Sex. Gender. Stereotypes. School. Sexuality.
Sexo. Género. Estereotipos. Escuela. Sexualidad.
description This article aims to investigate the conceptions of masculine and feminine gender present in the speech of male and female teachers of an elementary school in the city of São Paulo and analyze the perceptions and the stereotypes present in their speech about their students. To this end, this article investigates and presents the concepts of male and female, presented in the teacher’s speech to characterize men and women, checking how these conceptions appear when the teachers have to point the characteristics of their students. To carry out the research instruments were used to provide a qualitative approach (Likert scale and semi-structured interviews) in order to see in the answers, statements and postures of the different evidences of the way they represent and relate their students on gender issues. The research finds at first, if there are differences in perception of educators on their students related to their gender and which are these differences. Thus, the search finds in the speeches of the educators, the role of the school as an institution forming not only academic knowledge, but also concepts, prejudices, assumptions and values in the students.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7391
10.18675/1981-8106.vol24.n45.p03-22
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7391
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol24.n45.p03-22
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7391/6051
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7391/9575
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 03-22
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 03-22
Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 03-22
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811904765952