Theoretical dialogues between Paulo Freire and Ernst Bloch: dialogues about the Principle and Pedagogy of Hope

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Terra de Oliveira, Caroline
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Guimarães Rodrigues, Victor Hugo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6920
Resumo: In this article we propose to discuss the concept of hope and daydream from the writings of Ernst Bloch and Paulo Freire. Based on the production of Ernst Bloch explored the philosophy of hope, as an expression of affection expectant positive, from the imperative to understand how the act related to a political commitment by the constitution from seeking concrete utopias. The problematization of the term from Paulo Freire, in turn, enters the discussion about the importance of Pedagogy of Hope as a political learning process and committed to a utopia. In this debate, we rescued the concept of hope, unpublished and unfinished viable in Freire. Therefore, it is claimed the need for a critical reflection about the importance of this subject today in the face of neoliberal discourses fatalists, and the imperative to orient ourselves with the objective of building dreams subjects that challenge the established and they see meaning in the struggle for a pedagogy of hope that both reach the school, as other educational spaces training of human beings.
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spelling Theoretical dialogues between Paulo Freire and Ernst Bloch: dialogues about the Principle and Pedagogy of HopeInterlocuciones teóricas entre Paulo Freire y Ernst Bloch: diálogos acerca del Principio y de la Pedagogía de la EsperanzaInterlocuções teóricas entre Paulo freire e Ernst Bloch: diálogos acerca do Princípio e da Pedagogia da Esperançapedagogiaesperançasonho diurnoTeorias da EducaçãoPedagogy. Hope. Dream day.Pedagogía. Esperanza. Sueño diurno.In this article we propose to discuss the concept of hope and daydream from the writings of Ernst Bloch and Paulo Freire. Based on the production of Ernst Bloch explored the philosophy of hope, as an expression of affection expectant positive, from the imperative to understand how the act related to a political commitment by the constitution from seeking concrete utopias. The problematization of the term from Paulo Freire, in turn, enters the discussion about the importance of Pedagogy of Hope as a political learning process and committed to a utopia. In this debate, we rescued the concept of hope, unpublished and unfinished viable in Freire. Therefore, it is claimed the need for a critical reflection about the importance of this subject today in the face of neoliberal discourses fatalists, and the imperative to orient ourselves with the objective of building dreams subjects that challenge the established and they see meaning in the struggle for a pedagogy of hope that both reach the school, as other educational spaces training of human beings.En este artículo proponemos discutir la concepción de esperanza y sueño diurno a partir de los escritos de Ernst Bloch y Paulo Freire. Tomando como base la producción de Ernst Bloch, explotamos la filosofía de la esperanza, como siendo la expresión de un afecto expectante positivo, a partir del imperativo de que la comprendamos como acto relacionado a un compromiso político de búsqueda por la constitución de las utopías concretas. La problematización del término a partir de Paulo Freire, a su vez, insiere la discusión acerca de la importancia de la Pedagogía de la Esperanza como proceso de aprendizaje político de ejercicio y comprometimiento con una utopía. En este debate, rescatamos el concepto de esperanza, inédito, viable e inacabamiento en Freire. Además, se reivindica la necesidad de una reflexión crítica sobre la importancia de este tema en la actualidad frente a los discursos fatalistas y neoliberales, así como el imperativo de orientarnos, en el sentido de construir sujetos de sueños que desafíen lo instituido y que vean significado en la lucha por una pedagogía de la esperanza que alcance tanto la escuela como los demás espacios educativos de formación del ser humano.Neste artigo propomos discutir a concepção de esperança e sonho diurno a partir dos escritos de Ernst Bloch e Paulo Freire. Tomando como base a produção de Ernst Bloch exploramos a filosofia da esperança, como sendo a expressão de um afeto expectante positivo, a partir do imperativo de a compreendermos como ato relacionado a um compromisso político de busca pela constituição das utopias concretas. A problematização do termo a partir de Paulo Freire, por sua vez, insere a discussão acerca da importância da Pedagogia da Esperança como processo de aprendizagem política de exercício e comprometimento com uma utopia. Neste debate, resgatamos o conceito de esperança, inédito viável e inacabamento em Freire. Assim, reivindica-se a necessidade de uma reflexão crítica sobre a importância deste tema na atualidade frente aos discursos fatalistas neoliberais, bem como o imperativo de nos orientarmos no sentido de construirmos sujeitos de sonhos que desafiam o instituído e que vejam significado na luta por uma pedagogia da esperança que alcance tanto a escola, quanto os demais espaços educativos de formação do ser humano.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfapplication/mswordapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/692010.18675/1981-8106.vol24.n46.p40-54Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 40-54Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 40-54Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 40-541981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6920/6231https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6920/9482https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6920/9483Terra de Oliveira, CarolineGuimarães Rodrigues, Victor Hugoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T18:14:36Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/6920Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T18:14:36EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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