EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Antonio Figueiredo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Caliatto, Susana Gakyia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195
Resumo: Learning strategies are techniques, methods, procedures, or sequences of actions chosen by the student, consciously to accomplish a given task and to achieve learning objectives. The study of strategies is fundamental to education because they work as a tool for the learner. This study aims to describe the construction of a Learning Strategies Scale for Young and Adult Students (EEA-JA), to present preliminary data on their psychometric properties and construct validity. Participated 800 students from a private university in the south of Minas Gerais, enrolled in nine courses. The majority of the female participants (N = 453) and the average age of 22 years The exploratory factorial analysis of the 40 items of the scale showed two factors consistent with the description of the cognitive and metacognitive learning strategies described by the Cognitive and Human Information Processing theories, with internal consistency measured by Cronbach's alpha (0.85). These initial results reveal promising psychometric properties of the scale for use in the educational context. Keywords: Learning Strategies. Scale. Validation.
id UNESP-7_b1d44808ba79ba93fc4d8ead80bd4e6f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12195
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIESANÁLISIS FACTORIAL EXPLORATORIO DE UNA ESCALA DE ESTRATEGIAS DE APRENDIZAJEANÁLISE FATORIAL EXPLORATÓRIA DE UMA ESCALA DE ESTRATÉGIAS DE APRENDIZAGEMEstratégias de Aprendizagem. Validação. Jovens e Adultos.Validação de instrumentos psicométricos para educação.Learning strategies are techniques, methods, procedures, or sequences of actions chosen by the student, consciously to accomplish a given task and to achieve learning objectives. The study of strategies is fundamental to education because they work as a tool for the learner. This study aims to describe the construction of a Learning Strategies Scale for Young and Adult Students (EEA-JA), to present preliminary data on their psychometric properties and construct validity. Participated 800 students from a private university in the south of Minas Gerais, enrolled in nine courses. The majority of the female participants (N = 453) and the average age of 22 years The exploratory factorial analysis of the 40 items of the scale showed two factors consistent with the description of the cognitive and metacognitive learning strategies described by the Cognitive and Human Information Processing theories, with internal consistency measured by Cronbach's alpha (0.85). These initial results reveal promising psychometric properties of the scale for use in the educational context. Keywords: Learning Strategies. Scale. Validation.Las estrategias de aprendizaje son técnicas, métodos, procedimientos o secuencias de acciones elegidas por el estudiante, de forma consciente para la realización de una determinada tarea y para alcanzar objetivos de aprendizaje. El estudio de las estrategias es fundamental para la educación, ya que ellas funcionan como herramienta del aprendiz. Esta investigación tiene como objetivo describir los pasos relativos a la construcción de una Escala de Estrategias de Aprendizaje para Estudiantes Jóvenes y Adultos (EEA-JA), presentar datos preliminares de sus propiedades psicométricas y evidencias de validez de construto. Participaron 800 estudiantes de una universidad privada del Sur de Minas Gerais-Brasil, matriculados en nueve cursos. La mayoría de los participantes era del sexo femenino (N = 453) y la edad media de 22 años. En el análisis factorial exploratorio de los 40 ítems de la escala, surgieron dos factores coherentes con la descripción de las estrategias de aprendizaje cognitivas y metacognitivas descritas por las teorías Cognitiva y del Procesamiento Humano de la Información, con consistencia interna medida por el alfa de Cronbach (0,85). Estos resultados iniciales revelan propiedades psicométricas prometedoras de la escala para su uso en el contexto educativo. Palabras clave: Estrategias de Aprendizaje. Escala. Validez.As estratégias de aprendizagem são técnicas, métodos, procedimentos ou sequências de ações escolhidas pelo estudante, de forma consciente, para a realização de uma determinada tarefa e para atingir objetivos de aprendizagem. O estudo das estratégias é fundamental para a educação, visto que elas funcionam como ferramenta do aprendiz. Esta pesquisa tem como objetivo descrever os passos relativos à construção da Escala de Estratégias de Aprendizagem para Estudantes Jovens e Adultos (EEA-JA), apresentar dados preliminares de suas propriedades psicométricas e buscar evidências de validade de construto. Participaram 800 estudantes de uma universidade particular do Sul de Minas Gerais, matriculados em nove cursos. A maioria dos participantes é do sexo feminino (N=453) e a idade média de 22 anos. Da análise fatorial exploratória dos 40 itens da escala, emergiram dois fatores coerentes com a descrição das estratégias de aprendizagem cognitivas e metacognitivas descritas pelas teorias Cognitiva e do Processamento Humano da Informação, com consistência interna medida pelo alfa de Cronbach, (0,85). Esses resultados iniciais revelam propriedades psicométricas promissoras da escala para uso no contexto educativo. Palavras-chave: Estratégias de Aprendizagem. Escala. Validação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa empírica de Campoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1219510.18675/1981-8106.vol28.n59.p548-565Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 59 (2018): Setembro-Dezembro 2018; 548-565Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 59 (2018): Setembro-Dezembro 2018; 548-565Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 59 (2018): Setembro-Dezembro 2018; 548-5651981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/8715https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/8728https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/8701https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/11034https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/11035Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Antonio FigueiredoCaliatto, Susana Gakyia2019-10-24T13:03:49Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12195Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:03:49EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES
ANÁLISIS FACTORIAL EXPLORATORIO DE UNA ESCALA DE ESTRATEGIAS DE APRENDIZAJE
ANÁLISE FATORIAL EXPLORATÓRIA DE UMA ESCALA DE ESTRATÉGIAS DE APRENDIZAGEM
title EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES
spellingShingle EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES
Oliveira, Antonio Figueiredo
Estratégias de Aprendizagem. Validação. Jovens e Adultos.
Validação de instrumentos psicométricos para educação.
title_short EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES
title_full EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES
title_fullStr EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES
title_full_unstemmed EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES
title_sort EXPLORATORY FACTORIAL ANALYSIS OF A SCALE OF LEARNING STRATEGIES
author Oliveira, Antonio Figueiredo
author_facet Oliveira, Antonio Figueiredo
Caliatto, Susana Gakyia
author_role author
author2 Caliatto, Susana Gakyia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Antonio Figueiredo
Caliatto, Susana Gakyia
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de Aprendizagem. Validação. Jovens e Adultos.
Validação de instrumentos psicométricos para educação.
topic Estratégias de Aprendizagem. Validação. Jovens e Adultos.
Validação de instrumentos psicométricos para educação.
description Learning strategies are techniques, methods, procedures, or sequences of actions chosen by the student, consciously to accomplish a given task and to achieve learning objectives. The study of strategies is fundamental to education because they work as a tool for the learner. This study aims to describe the construction of a Learning Strategies Scale for Young and Adult Students (EEA-JA), to present preliminary data on their psychometric properties and construct validity. Participated 800 students from a private university in the south of Minas Gerais, enrolled in nine courses. The majority of the female participants (N = 453) and the average age of 22 years The exploratory factorial analysis of the 40 items of the scale showed two factors consistent with the description of the cognitive and metacognitive learning strategies described by the Cognitive and Human Information Processing theories, with internal consistency measured by Cronbach's alpha (0.85). These initial results reveal promising psychometric properties of the scale for use in the educational context. Keywords: Learning Strategies. Scale. Validation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195
10.18675/1981-8106.vol28.n59.p548-565
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n59.p548-565
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/8715
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/8728
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/8701
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/11034
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12195/11035
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 59 (2018): Setembro-Dezembro 2018; 548-565
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 59 (2018): Setembro-Dezembro 2018; 548-565
Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 59 (2018): Setembro-Dezembro 2018; 548-565
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812619894784