Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vilaça, Teresa
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Jensen, Bjarne Bruun
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8652
Resumo: A research to evaluate the development of participatory and action-oriented sexuality education projects in schools (7Th to 12th grades) (n=16), with the use of ICT will be described with the following objectives: i) to discuss the creativity of students’ visions regarding how the world and their lives could be, and how society and the environment could be improved in relationship to their particular sexual concerns; and ii) to characterize the type of actions carried out to solve their sexual problems. Participant observation, group interviews and materials put online by students were selected as research techniques for the triangulation of data. The principal results showed that these students thought creatively to formulate visions and develop, individually or collectively, reflexive actions, which lead to positive changes in their lifestyles, and/or living conditions, which improve their sexuality.
id UNESP-7_b65e9d8b3c9b1a62ac513d7369c7b211
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8652
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problemsAplicando la metodología S – IVAC en las escuelas para explorar la creatividad de los alumnos en resolver problemas de salud sexualAplicando a metodologia S – IVAC em escolas para explorar a criatividade dos alunos em resolver problemas de saúde sexualSexualidadeeducaçãoconhecimento orientado para açãocompetência ação.Sexuality educationaction-oriented knowledgevisionsactionsaction competence.Sexualidad. Educación. Conocimiento orientado para la acción. Competencia acción.A research to evaluate the development of participatory and action-oriented sexuality education projects in schools (7Th to 12th grades) (n=16), with the use of ICT will be described with the following objectives: i) to discuss the creativity of students’ visions regarding how the world and their lives could be, and how society and the environment could be improved in relationship to their particular sexual concerns; and ii) to characterize the type of actions carried out to solve their sexual problems. Participant observation, group interviews and materials put online by students were selected as research techniques for the triangulation of data. The principal results showed that these students thought creatively to formulate visions and develop, individually or collectively, reflexive actions, which lead to positive changes in their lifestyles, and/or living conditions, which improve their sexuality.Una investigación para evaluar el desarrollo participativo y acciones orientadas a proyectos de educación sexual en las escuelas (del 7º al 12º años) (n=16), con el uso de TIC describirá los siguientes objetivos: i) discutir la creatividad de la visión de los alumnos con relación a cómo el mundo y sus vidas podrían ser, y cómo la sociedad y medio ambiente podrían mejorar con relación a sus preocupaciones sexuales; y ii) caracterizar el tipo de acciones llevadas a cabo para resolver sus problemas sexuales. Los alumnos seleccionaron la observación del participante, entrevista en grupo y materiales disponibilizados en línea como técnicas de investigación para la triangulación de los datos. Los resultados principales mostraron que esos alumnos pensaron de forma creativa para formular visiones y desarrollar, individualmente, acciones reflexivas que llevan a cambios positivos en sus estilos de vida y/o condiciones de vida que mejoran su sexualidad.Uma pesquisa para avaliar o desenvolvimento participativo e ações orientadas para projetos de educação sexual em escolas (do 7º ao 12º anos) (n=16), com o uso de TIC descreverá os seguintes objetivos: i) discutir a criatividade da visão dos alunos em relação a como o mundo e suas vidas poderiam ser, e como a sociedade e meio ambiente poderiam melhorar em relação a suas preocupações sexuais; e ii) caracterizar o tipo de ações feitas para resolver seus problemas sexuais. A observação do participante, entrevista em grupo e materiais disponibilizados online pelos alunos foram selecionados como técnicas de pesquisa para triangulação dos dados. Os resultados principais mostraram que esses alunos pensaram de forma criativa para formular visões e desenvolver, individualmente, ações reflexivas que levam a mudanças positivas em seus estilos de vida e/ou condições de vida que melhoram sua sexualidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/865210.18675/1981-8106.vol24.n45.p216-232Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 216-232Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 216-232Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 216-2321981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8652/6062Vilaça, TeresaJensen, Bjarne Bruuninfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T19:21:28Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/8652Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T19:21:28EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems
Aplicando la metodología S – IVAC en las escuelas para explorar la creatividad de los alumnos en resolver problemas de salud sexual
Aplicando a metodologia S – IVAC em escolas para explorar a criatividade dos alunos em resolver problemas de saúde sexual
title Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems
spellingShingle Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems
Vilaça, Teresa
Sexualidade
educação
conhecimento orientado para ação
competência ação.
Sexuality education
action-oriented knowledge
visions
actions
action competence.
Sexualidad. Educación. Conocimiento orientado para la acción. Competencia acción.
title_short Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems
title_full Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems
title_fullStr Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems
title_full_unstemmed Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems
title_sort Applying the S – IVAC methodology in schools to explore students’ creativity to solve sexual health problems
author Vilaça, Teresa
author_facet Vilaça, Teresa
Jensen, Bjarne Bruun
author_role author
author2 Jensen, Bjarne Bruun
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vilaça, Teresa
Jensen, Bjarne Bruun
dc.subject.por.fl_str_mv Sexualidade
educação
conhecimento orientado para ação
competência ação.
Sexuality education
action-oriented knowledge
visions
actions
action competence.
Sexualidad. Educación. Conocimiento orientado para la acción. Competencia acción.
topic Sexualidade
educação
conhecimento orientado para ação
competência ação.
Sexuality education
action-oriented knowledge
visions
actions
action competence.
Sexualidad. Educación. Conocimiento orientado para la acción. Competencia acción.
description A research to evaluate the development of participatory and action-oriented sexuality education projects in schools (7Th to 12th grades) (n=16), with the use of ICT will be described with the following objectives: i) to discuss the creativity of students’ visions regarding how the world and their lives could be, and how society and the environment could be improved in relationship to their particular sexual concerns; and ii) to characterize the type of actions carried out to solve their sexual problems. Participant observation, group interviews and materials put online by students were selected as research techniques for the triangulation of data. The principal results showed that these students thought creatively to formulate visions and develop, individually or collectively, reflexive actions, which lead to positive changes in their lifestyles, and/or living conditions, which improve their sexuality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8652
10.18675/1981-8106.vol24.n45.p216-232
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8652
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol24.n45.p216-232
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/8652/6062
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 45 (2014); 216-232
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 45 (2014); 216-232
Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 45 (2014); 216-232
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812025352192