Changes in University and School Director Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643 |
Resumo: | This article is about the recent changes that occurred in the Brazilian university pattern. It presents the study of a continuous in-work education experiment with directors of public schools in the state of São Paulo. It brings a discussion on the effects of great programs carried out by universities along with state education offices, while it focuses issues concerning teacher hiring and carreers at university, as well as fund gathering for public university financing, research development, and the exclusive dedication rules. It also addresses unemployment among young doctors in southeast Brazil. The experiemnt carried out at the State University of Campinas (Universidade Estadual de Campinas) also allows us to observe the change in the way public authorities consider public education directors. The text provides a reflection on organizational changes and the political effects of the logic that is expressed in the great distance and local education projects which have been developed by public universities all around the country, especially during the latest 10 years. |
id |
UNESP-7_b8ad76ac78098b717153b6a75d63f51c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/643 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Changes in University and School Director EducationTransformações na Universidade e Formação de Dirigentes Escolaresformação continuadadirigentes de escolauniversidade públicapolítica educacionalfinanciamento da educação.This article is about the recent changes that occurred in the Brazilian university pattern. It presents the study of a continuous in-work education experiment with directors of public schools in the state of São Paulo. It brings a discussion on the effects of great programs carried out by universities along with state education offices, while it focuses issues concerning teacher hiring and carreers at university, as well as fund gathering for public university financing, research development, and the exclusive dedication rules. It also addresses unemployment among young doctors in southeast Brazil. The experiemnt carried out at the State University of Campinas (Universidade Estadual de Campinas) also allows us to observe the change in the way public authorities consider public education directors. The text provides a reflection on organizational changes and the political effects of the logic that is expressed in the great distance and local education projects which have been developed by public universities all around the country, especially during the latest 10 years.Este artigo trata das transformações recentes ocorridas no modelo universitário brasileiro através do estudo de uma experiência de formação continuada em serviço para dirigentes da rede pública de educação do Estado de São Paulo. Discute os efeitos de grandes programas desenvolvidos pelas universidades em convênios com as secretarias de educação e põe em foco as questões de contratação e de carreira docente nas universidades, da captação de recursos para o financiamento das universidades públicas, do desenvolvimento da pesquisa, do regime de dedicação exclusiva, além de tratar do desemprego de jovens doutores, na região sudeste do País. A experiência realizada na Universidade Estadual de Campinas permite perceber ainda a mudança na concepção, por parte dos poderes públicos sobre os dirigentes do sistema público de educação. O texto faz refletir sobre transformações organizacionais e efeitos políticos da lógica expressa nos grandes projetos, de educação presencial ou a distância, que vêm sendo desenvolvidos pelas universidades públicas de todo o País, especialmente nos últimos dez anos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 No. 27 (2006); 83Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 Núm. 27 (2006); 83Educação: Teoria e Prática; v. 15 n. 27 (2006); 831981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643/605Bittencourt, Agueda Bernardeteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:56:11Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/643Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:56:11EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Changes in University and School Director Education Transformações na Universidade e Formação de Dirigentes Escolares |
title |
Changes in University and School Director Education |
spellingShingle |
Changes in University and School Director Education Bittencourt, Agueda Bernardete formação continuada dirigentes de escola universidade pública política educacional financiamento da educação. |
title_short |
Changes in University and School Director Education |
title_full |
Changes in University and School Director Education |
title_fullStr |
Changes in University and School Director Education |
title_full_unstemmed |
Changes in University and School Director Education |
title_sort |
Changes in University and School Director Education |
author |
Bittencourt, Agueda Bernardete |
author_facet |
Bittencourt, Agueda Bernardete |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bittencourt, Agueda Bernardete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação continuada dirigentes de escola universidade pública política educacional financiamento da educação. |
topic |
formação continuada dirigentes de escola universidade pública política educacional financiamento da educação. |
description |
This article is about the recent changes that occurred in the Brazilian university pattern. It presents the study of a continuous in-work education experiment with directors of public schools in the state of São Paulo. It brings a discussion on the effects of great programs carried out by universities along with state education offices, while it focuses issues concerning teacher hiring and carreers at university, as well as fund gathering for public university financing, research development, and the exclusive dedication rules. It also addresses unemployment among young doctors in southeast Brazil. The experiemnt carried out at the State University of Campinas (Universidade Estadual de Campinas) also allows us to observe the change in the way public authorities consider public education directors. The text provides a reflection on organizational changes and the political effects of the logic that is expressed in the great distance and local education projects which have been developed by public universities all around the country, especially during the latest 10 years. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643/605 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 No. 27 (2006); 83 Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 Núm. 27 (2006); 83 Educação: Teoria e Prática; v. 15 n. 27 (2006); 83 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810271084544 |