Changes in University and School Director Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittencourt, Agueda Bernardete
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643
Resumo: This article is about the recent changes that occurred in the Brazilian university pattern. It presents the study of a continuous in-work education experiment with directors of public schools in the state of São Paulo. It brings a discussion on the effects of great programs carried out by universities along with state education offices, while it focuses issues concerning teacher hiring and carreers at university, as well as fund gathering for public university financing, research development, and the exclusive dedication rules. It also addresses unemployment among young doctors in southeast Brazil. The experiemnt carried out at the State University of Campinas (Universidade Estadual de Campinas) also allows us to observe the change in the way public authorities consider public education directors. The text provides a reflection on organizational changes and the political effects of the logic that is expressed in the great distance and local education projects which have been developed by public universities all around the country, especially during the latest 10 years.
id UNESP-7_b8ad76ac78098b717153b6a75d63f51c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/643
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Changes in University and School Director EducationTransformações na Universidade e Formação de Dirigentes Escolaresformação continuadadirigentes de escolauniversidade públicapolítica educacionalfinanciamento da educação.This article is about the recent changes that occurred in the Brazilian university pattern. It presents the study of a continuous in-work education experiment with directors of public schools in the state of São Paulo. It brings a discussion on the effects of great programs carried out by universities along with state education offices, while it focuses issues concerning teacher hiring and carreers at university, as well as fund gathering for public university financing, research development, and the exclusive dedication rules. It also addresses unemployment among young doctors in southeast Brazil. The experiemnt carried out at the State University of Campinas (Universidade Estadual de Campinas) also allows us to observe the change in the way public authorities consider public education directors. The text provides a reflection on organizational changes and the political effects of the logic that is expressed in the great distance and local education projects which have been developed by public universities all around the country, especially during the latest 10 years.Este artigo trata das transformações recentes ocorridas no modelo universitário brasileiro através do estudo de uma experiência de formação continuada em serviço para dirigentes da rede pública de educação do Estado de São Paulo. Discute os efeitos de grandes programas desenvolvidos pelas universidades em convênios com as secretarias de educação e põe em foco as questões de contratação e de carreira docente nas universidades, da captação de recursos para o financiamento das universidades públicas, do desenvolvimento da pesquisa, do regime de dedicação exclusiva, além de tratar do desemprego de jovens doutores, na região sudeste do País. A experiência realizada na Universidade Estadual de Campinas permite perceber ainda a mudança na concepção, por parte dos poderes públicos sobre os dirigentes do sistema público de educação. O texto faz refletir sobre transformações organizacionais e efeitos políticos da lógica expressa nos grandes projetos, de educação presencial ou a distância, que vêm sendo desenvolvidos pelas universidades públicas de todo o País, especialmente nos últimos dez anos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 No. 27 (2006); 83Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 Núm. 27 (2006); 83Educação: Teoria e Prática; v. 15 n. 27 (2006); 831981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643/605Bittencourt, Agueda Bernardeteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:56:11Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/643Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:56:11EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Changes in University and School Director Education
Transformações na Universidade e Formação de Dirigentes Escolares
title Changes in University and School Director Education
spellingShingle Changes in University and School Director Education
Bittencourt, Agueda Bernardete
formação continuada
dirigentes de escola
universidade pública
política educacional
financiamento da educação.
title_short Changes in University and School Director Education
title_full Changes in University and School Director Education
title_fullStr Changes in University and School Director Education
title_full_unstemmed Changes in University and School Director Education
title_sort Changes in University and School Director Education
author Bittencourt, Agueda Bernardete
author_facet Bittencourt, Agueda Bernardete
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittencourt, Agueda Bernardete
dc.subject.por.fl_str_mv formação continuada
dirigentes de escola
universidade pública
política educacional
financiamento da educação.
topic formação continuada
dirigentes de escola
universidade pública
política educacional
financiamento da educação.
description This article is about the recent changes that occurred in the Brazilian university pattern. It presents the study of a continuous in-work education experiment with directors of public schools in the state of São Paulo. It brings a discussion on the effects of great programs carried out by universities along with state education offices, while it focuses issues concerning teacher hiring and carreers at university, as well as fund gathering for public university financing, research development, and the exclusive dedication rules. It also addresses unemployment among young doctors in southeast Brazil. The experiemnt carried out at the State University of Campinas (Universidade Estadual de Campinas) also allows us to observe the change in the way public authorities consider public education directors. The text provides a reflection on organizational changes and the political effects of the logic that is expressed in the great distance and local education projects which have been developed by public universities all around the country, especially during the latest 10 years.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/643/605
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 No. 27 (2006); 83
Educação: Teoria e Prática; Vol. 15 Núm. 27 (2006); 83
Educação: Teoria e Prática; v. 15 n. 27 (2006); 83
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810271084544