Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2344 |
Resumo: | This study aimed to describe and analyse the social representation of public school teachers of special classes for students with mild mental retardation in Fortaleza-CE. The social representations of the teachers of special classes here described and analysed are relative to the characteristics, to the students’ placement process, to the objectives and to the discriminative condition associated to such classes. A sample of 18 teachers was interviewed. Themes, sub-themes and categories of analysis were extracted from the interviews. Initially the results were quantified and later an analysis of the qualitative aspects was developed. The teachers’ representations show that they describe their students by emphasising the negative aspects related to behaviour and learning capacity. They attribute to the school failure the students’ placement in the special classes. They also blame the students for such failure. |
id |
UNESP-7_ba10e776b8667e9374661959f6d6af92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2344 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professoresclasses especiaisdeficientes mentaisprofessoresrepresentaçõesThis study aimed to describe and analyse the social representation of public school teachers of special classes for students with mild mental retardation in Fortaleza-CE. The social representations of the teachers of special classes here described and analysed are relative to the characteristics, to the students’ placement process, to the objectives and to the discriminative condition associated to such classes. A sample of 18 teachers was interviewed. Themes, sub-themes and categories of analysis were extracted from the interviews. Initially the results were quantified and later an analysis of the qualitative aspects was developed. The teachers’ representations show that they describe their students by emphasising the negative aspects related to behaviour and learning capacity. They attribute to the school failure the students’ placement in the special classes. They also blame the students for such failure.Este estudo trata sobre as representações sociais de professores de classe especial para deficientes mentais leves. As representações sociais das professoras de classes especiais aqui descritas e analisadas são relativas às características, ao processo de encaminhamento dos alunos, aos objetivos e à condição de discriminação associados a tais classes. Entrevistou-se uma amostra de 18 professoras. Destas entrevistas, foram extraídos seis temas de análise dos quais surgiram alguns subtemas e as categorias de análise. As representações das professoras mostram que estas caracterizam os seus alunos ressaltando aspectos negativos referentes a comportamento e aprendizagem. Elas atribuem ao fracasso escolar o encaminhamento de alunos para as classes especiais, mas colocam nestes a responsabilidade por tal fracasso.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2009-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2344Educação: Teoria e Prática; Vol. 8, No. 14/15 (2000); 19Educação: Teoria e Prática; Vol. 8, No. 14/15 (2000); 19Educação: Teoria e Prática; Vol. 8, No. 14/15 (2000); 191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2344/2082da Costa, Maria da Piedade ResendePaiva Magalhães, Rita de Cássia Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-23T10:45:02Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2344Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-23T10:45:02EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores |
title |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores |
spellingShingle |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores da Costa, Maria da Piedade Resende classes especiais deficientes mentais professores representações |
title_short |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores |
title_full |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores |
title_fullStr |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores |
title_full_unstemmed |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores |
title_sort |
Classes Especiais para Deficientes Mentais na Representação de Professores |
author |
da Costa, Maria da Piedade Resende |
author_facet |
da Costa, Maria da Piedade Resende Paiva Magalhães, Rita de Cássia Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Paiva Magalhães, Rita de Cássia Barbosa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Costa, Maria da Piedade Resende Paiva Magalhães, Rita de Cássia Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
classes especiais deficientes mentais professores representações |
topic |
classes especiais deficientes mentais professores representações |
description |
This study aimed to describe and analyse the social representation of public school teachers of special classes for students with mild mental retardation in Fortaleza-CE. The social representations of the teachers of special classes here described and analysed are relative to the characteristics, to the students’ placement process, to the objectives and to the discriminative condition associated to such classes. A sample of 18 teachers was interviewed. Themes, sub-themes and categories of analysis were extracted from the interviews. Initially the results were quantified and later an analysis of the qualitative aspects was developed. The teachers’ representations show that they describe their students by emphasising the negative aspects related to behaviour and learning capacity. They attribute to the school failure the students’ placement in the special classes. They also blame the students for such failure. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-03-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2344 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2344 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/2344/2082 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 8, No. 14/15 (2000); 19 Educação: Teoria e Prática; Vol. 8, No. 14/15 (2000); 19 Educação: Teoria e Prática; Vol. 8, No. 14/15 (2000); 19 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810647523328 |