THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furlan de Oliveira, Marta Regina
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Migliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026
Resumo: This article aims to analyze the development of higher psychic functions from the literary text worked in the classroom. The analysis is made from the foundations of Cultural Historical Theory in Vygotsky and the French Line Semiotics. It seeks to reflect on the way literary texts are worked in school education and whether there are possibilities for the construction of elaborate and critical thinking. The methodology consists of a theoretical study in authors such as Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontiev (1969); Fiorin (2000, 2005), among others. Through the interpretative analysis of the text, it becomes possible to construct a subjective relationship between the author and the teacher, between the narrator and the narrator and between them as characters in the story, as well as to reconstruct the literary context, in which the work is inserted. From the critical exercise, one can think of new alternatives for working with the literary text in the educational spaces of school. Keywords: Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.
id UNESP-7_d0667b6723123755b42ce644f43b339c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10026
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONSEL TEXTO LITERARIO EN EL AULA Y EL DESARROLLO DE FUNCIONES PSÍQUICAS SUPERIORES: REFLEXIONES NECESARIASO TEXTO LITERÁRIO EM SALA DE AULA E O DESENVOLVIMENTO DAS FUNÇÕES PSÍQUICAS SUPERIORES: REFLEXÕES NECESSÁRIASTexto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica.LINGUAGEM E PENSAMENTO INFANTILLiterary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. SemióticaThis article aims to analyze the development of higher psychic functions from the literary text worked in the classroom. The analysis is made from the foundations of Cultural Historical Theory in Vygotsky and the French Line Semiotics. It seeks to reflect on the way literary texts are worked in school education and whether there are possibilities for the construction of elaborate and critical thinking. The methodology consists of a theoretical study in authors such as Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontiev (1969); Fiorin (2000, 2005), among others. Through the interpretative analysis of the text, it becomes possible to construct a subjective relationship between the author and the teacher, between the narrator and the narrator and between them as characters in the story, as well as to reconstruct the literary context, in which the work is inserted. From the critical exercise, one can think of new alternatives for working with the literary text in the educational spaces of school. Keywords: Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.Este trabajo tiene como objetivo analizar el desarrollo de funciones psíquicas superiores a partir del texto literario trabajado en el aula. El análisis se hace a la luz de los fundamentos de la Teoría Histórico-Cultural en Vygotsky y de la Semiótica francesa. Buscamos reflexionar sobre cómo se trabajan los textos literarios en la educación escolar y si existen posibilidades para la construcción del pensamiento elaborado y crítico. La metodología consiste en un estudio teórico de autores como Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontyev (1969); y Fiorin (2000, 2005), entre otros. Por el análisis interpretativo del texto es posible la construcción subjetiva de la relación entre el autor y el lector (estudiante, profesor), entre el narrador y el narratario, y entre los personajes del cuento, además de la reconstrucción del contexto literario en el que se inserta el trabajo. A partir de este ejercicio crítico, podemos pensar en nuevas alternativas para trabajar con el texto literario en los espacios de formación escolar. Palabras clave: Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. SemióticaEste artigo objetiva analisar o desenvolvimento das funções psíquicas superiores a partir do texto literário trabalhado em sala de aula. A análise é feita a partir dos fundamentos da Teoria Histórico Cultural em Vygotsky e da Semiótica de linha francesa. Busca-se refletir sobre o modo como os textos literários são trabalhados na educação escolar e se há possibilidades para a construção do pensamento elaborado e crítico. A metodologia consiste em um estudo teórico em autores como Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontiev (1969); Fiorin (2000, 2005) entre outros. Pela análise interpretativa do texto, torna-se possível a construção subjetiva da relação entre o autor e leitor (aluno, professor), entre o narrador e o narratário e entre as personagens do conto, além de reconstruir o contexto literário no qual a obra se insere. A partir desse exercício crítico, pode-se pensar novas alternativas para o trabalho com o texto literário nos espaços formativos escolares. Palavras–chave: Texto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesREVISÃO E LITERATURA E ANÁLISE DE TEXTOSapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1002610.18675/1981-8106.vol27.n54.p23-39Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 23 - 39Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 23 - 39Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 23 - 391981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8121https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8122https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8123Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFurlan de Oliveira, Marta ReginaMigliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos2019-10-26T20:32:29Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10026Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-26T20:32:29EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
EL TEXTO LITERARIO EN EL AULA Y EL DESARROLLO DE FUNCIONES PSÍQUICAS SUPERIORES: REFLEXIONES NECESARIAS
O TEXTO LITERÁRIO EM SALA DE AULA E O DESENVOLVIMENTO DAS FUNÇÕES PSÍQUICAS SUPERIORES: REFLEXÕES NECESSÁRIAS
title THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
spellingShingle THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
Furlan de Oliveira, Marta Regina
Texto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica.
LINGUAGEM E PENSAMENTO INFANTIL
Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.
Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. Semiótica
title_short THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
title_full THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
title_fullStr THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
title_full_unstemmed THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
title_sort THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
author Furlan de Oliveira, Marta Regina
author_facet Furlan de Oliveira, Marta Regina
Migliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos
author_role author
author2 Migliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furlan de Oliveira, Marta Regina
Migliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Texto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica.
LINGUAGEM E PENSAMENTO INFANTIL
Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.
Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. Semiótica
topic Texto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica.
LINGUAGEM E PENSAMENTO INFANTIL
Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.
Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. Semiótica
description This article aims to analyze the development of higher psychic functions from the literary text worked in the classroom. The analysis is made from the foundations of Cultural Historical Theory in Vygotsky and the French Line Semiotics. It seeks to reflect on the way literary texts are worked in school education and whether there are possibilities for the construction of elaborate and critical thinking. The methodology consists of a theoretical study in authors such as Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontiev (1969); Fiorin (2000, 2005), among others. Through the interpretative analysis of the text, it becomes possible to construct a subjective relationship between the author and the teacher, between the narrator and the narrator and between them as characters in the story, as well as to reconstruct the literary context, in which the work is inserted. From the critical exercise, one can think of new alternatives for working with the literary text in the educational spaces of school. Keywords: Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
REVISÃO E LITERATURA E ANÁLISE DE TEXTOS
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026
10.18675/1981-8106.vol27.n54.p23-39
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol27.n54.p23-39
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8121
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8122
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8123
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 23 - 39
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 23 - 39
Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 23 - 39
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812433248256