THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026 |
Resumo: | This article aims to analyze the development of higher psychic functions from the literary text worked in the classroom. The analysis is made from the foundations of Cultural Historical Theory in Vygotsky and the French Line Semiotics. It seeks to reflect on the way literary texts are worked in school education and whether there are possibilities for the construction of elaborate and critical thinking. The methodology consists of a theoretical study in authors such as Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontiev (1969); Fiorin (2000, 2005), among others. Through the interpretative analysis of the text, it becomes possible to construct a subjective relationship between the author and the teacher, between the narrator and the narrator and between them as characters in the story, as well as to reconstruct the literary context, in which the work is inserted. From the critical exercise, one can think of new alternatives for working with the literary text in the educational spaces of school. Keywords: Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics. |
id |
UNESP-7_d0667b6723123755b42ce644f43b339c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10026 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONSEL TEXTO LITERARIO EN EL AULA Y EL DESARROLLO DE FUNCIONES PSÍQUICAS SUPERIORES: REFLEXIONES NECESARIASO TEXTO LITERÁRIO EM SALA DE AULA E O DESENVOLVIMENTO DAS FUNÇÕES PSÍQUICAS SUPERIORES: REFLEXÕES NECESSÁRIASTexto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica.LINGUAGEM E PENSAMENTO INFANTILLiterary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. SemióticaThis article aims to analyze the development of higher psychic functions from the literary text worked in the classroom. The analysis is made from the foundations of Cultural Historical Theory in Vygotsky and the French Line Semiotics. It seeks to reflect on the way literary texts are worked in school education and whether there are possibilities for the construction of elaborate and critical thinking. The methodology consists of a theoretical study in authors such as Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontiev (1969); Fiorin (2000, 2005), among others. Through the interpretative analysis of the text, it becomes possible to construct a subjective relationship between the author and the teacher, between the narrator and the narrator and between them as characters in the story, as well as to reconstruct the literary context, in which the work is inserted. From the critical exercise, one can think of new alternatives for working with the literary text in the educational spaces of school. Keywords: Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics.Este trabajo tiene como objetivo analizar el desarrollo de funciones psíquicas superiores a partir del texto literario trabajado en el aula. El análisis se hace a la luz de los fundamentos de la Teoría Histórico-Cultural en Vygotsky y de la Semiótica francesa. Buscamos reflexionar sobre cómo se trabajan los textos literarios en la educación escolar y si existen posibilidades para la construcción del pensamiento elaborado y crítico. La metodología consiste en un estudio teórico de autores como Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontyev (1969); y Fiorin (2000, 2005), entre otros. Por el análisis interpretativo del texto es posible la construcción subjetiva de la relación entre el autor y el lector (estudiante, profesor), entre el narrador y el narratario, y entre los personajes del cuento, además de la reconstrucción del contexto literario en el que se inserta el trabajo. A partir de este ejercicio crítico, podemos pensar en nuevas alternativas para trabajar con el texto literario en los espacios de formación escolar. Palabras clave: Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. SemióticaEste artigo objetiva analisar o desenvolvimento das funções psíquicas superiores a partir do texto literário trabalhado em sala de aula. A análise é feita a partir dos fundamentos da Teoria Histórico Cultural em Vygotsky e da Semiótica de linha francesa. Busca-se refletir sobre o modo como os textos literários são trabalhados na educação escolar e se há possibilidades para a construção do pensamento elaborado e crítico. A metodologia consiste em um estudo teórico em autores como Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontiev (1969); Fiorin (2000, 2005) entre outros. Pela análise interpretativa do texto, torna-se possível a construção subjetiva da relação entre o autor e leitor (aluno, professor), entre o narrador e o narratário e entre as personagens do conto, além de reconstruir o contexto literário no qual a obra se insere. A partir desse exercício crítico, pode-se pensar novas alternativas para o trabalho com o texto literário nos espaços formativos escolares. Palavras–chave: Texto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2017-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesREVISÃO E LITERATURA E ANÁLISE DE TEXTOSapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1002610.18675/1981-8106.vol27.n54.p23-39Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 23 - 39Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 23 - 39Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 23 - 391981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8121https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8122https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8123Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFurlan de Oliveira, Marta ReginaMigliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos2019-10-26T20:32:29Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/10026Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-26T20:32:29EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS EL TEXTO LITERARIO EN EL AULA Y EL DESARROLLO DE FUNCIONES PSÍQUICAS SUPERIORES: REFLEXIONES NECESARIAS O TEXTO LITERÁRIO EM SALA DE AULA E O DESENVOLVIMENTO DAS FUNÇÕES PSÍQUICAS SUPERIORES: REFLEXÕES NECESSÁRIAS |
title |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS |
spellingShingle |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS Furlan de Oliveira, Marta Regina Texto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica. LINGUAGEM E PENSAMENTO INFANTIL Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics. Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. Semiótica |
title_short |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS |
title_full |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS |
title_fullStr |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS |
title_full_unstemmed |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS |
title_sort |
THE LITERARY TEXT IN THE CLASSROOM AND THE DEVELOPMENT OF HIGHER PSYCHIC FUNCTIONS: NEEDED REFLECTIONS |
author |
Furlan de Oliveira, Marta Regina |
author_facet |
Furlan de Oliveira, Marta Regina Migliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Migliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Furlan de Oliveira, Marta Regina Migliozzi Ferreira de Mello, Luiz Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Texto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica. LINGUAGEM E PENSAMENTO INFANTIL Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics. Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. Semiótica |
topic |
Texto Literário. Funções Psíquicas. Teoria Histórico Cultural. Semiótica. LINGUAGEM E PENSAMENTO INFANTIL Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics. Texto literario. Funciones psíquicas. Teoría histórico cultural. Semiótica |
description |
This article aims to analyze the development of higher psychic functions from the literary text worked in the classroom. The analysis is made from the foundations of Cultural Historical Theory in Vygotsky and the French Line Semiotics. It seeks to reflect on the way literary texts are worked in school education and whether there are possibilities for the construction of elaborate and critical thinking. The methodology consists of a theoretical study in authors such as Vygotsky (1989, 2001, 2008); Luria (1990); Leontiev (1969); Fiorin (2000, 2005), among others. Through the interpretative analysis of the text, it becomes possible to construct a subjective relationship between the author and the teacher, between the narrator and the narrator and between them as characters in the story, as well as to reconstruct the literary context, in which the work is inserted. From the critical exercise, one can think of new alternatives for working with the literary text in the educational spaces of school. Keywords: Literary text. Psychic functions. Cultural-Historical. Semiotics. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares REVISÃO E LITERATURA E ANÁLISE DE TEXTOS |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026 10.18675/1981-8106.vol27.n54.p23-39 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol27.n54.p23-39 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8121 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8122 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10026/8123 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 No. 54 (2017); 23 - 39 Educação: Teoria e Prática; Vol. 27 Núm. 54 (2017); 23 - 39 Educação: Teoria e Prática; v. 27 n. 54 (2017); 23 - 39 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812433248256 |