Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535 |
Resumo: | This article is part of the research of a Masters degree in Education course. It aims to study Brazilian dissertations, theses and scientific articles on the Inclusion of Visually Impaired Students in Higher Education. The theoretical basis of this research is the Historical Materialism of Karl Marx and Friedrich Engels. The searches were carried out in the BDTD, in the Scielo Library, in the CAPES Periodicals Portal, in the Revista Educação Especial of Universidade Santa Maria, in the Brazilian Journal of Special Education and ANPED Working Groups (GT's) related to Higher Education and Special Education. The search returned 318 theses and dissertations and 263 articles. However, only 28 theses and dissertations and 16 articles were within the subject studied. It is concluded that there is little research on the subject, it also verifies that some institutions have met the demands of students with Visual Impairment who are in Higher Education, however, others do not provide this service, or do not do it properly. |
id |
UNESP-7_d9427ae60389ef608cf79d6b3c7b9890 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16535 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher educationInvestigación sobre inclusión de estudiantes con discapacidad visual en la educación superiorAs pesquisas sobre inclusão de estudantes com deficiência visual no ensino superiorAluno com Deficiência. Deficiências da Visão. Ensino Superior.Students with Disabilities. Vision Impairments. Higher Education.Estudiante con Discapacidad. Deficiencias de la Visión. Enseñanza Superior.This article is part of the research of a Masters degree in Education course. It aims to study Brazilian dissertations, theses and scientific articles on the Inclusion of Visually Impaired Students in Higher Education. The theoretical basis of this research is the Historical Materialism of Karl Marx and Friedrich Engels. The searches were carried out in the BDTD, in the Scielo Library, in the CAPES Periodicals Portal, in the Revista Educação Especial of Universidade Santa Maria, in the Brazilian Journal of Special Education and ANPED Working Groups (GT's) related to Higher Education and Special Education. The search returned 318 theses and dissertations and 263 articles. However, only 28 theses and dissertations and 16 articles were within the subject studied. It is concluded that there is little research on the subject, it also verifies that some institutions have met the demands of students with Visual Impairment who are in Higher Education, however, others do not provide this service, or do not do it properly.Este artículo es parte de la investigación de un curso de Maestría en Educación. Tiene como objetivo analizar disertaciones, tesis y artículos científicos brasileños sobre la inclusión de estudiantes con deficiencias visuales en la educación superior. La base teórica de esta investigación es el Materialismo Histórico de Karl Marx y Friedrich Engels. Las búsquedas se realizaron en la BDTD, en la Biblioteca Scielo, en el Portal de Periódicos de la CAPES, en la Revista Educação Especial de la Universidade Santa Maria, en la Revista Brasileira de Educação Especial y en los Grupos de Trabajo (GT’s) de la ANPED relacionados con la Educación Superior y Educación Especial. La búsqueda arrojó 318 tesis y disertaciones y 263 artículos. Sin embargo, solo 28 tesis y disertaciones y 16 artículos se encontraban dentro del tema estudiado. Se concluye que existe poca investigación sobre el tema y se verifica que, aunque algunas instituciones han atendido a las demandas de los estudiantes con discapacidad visual que se encuentran en la Educación Superior, otras, sin embargo, no brindan este servicio o no lo hacen de manera adecuada.Este artigo é parte das pesquisas de um curso de Mestrado em Educação. Objetiva estudar dissertações, teses e artigos científicos brasileiros sobre a Inclusão de Estudantes com Deficiência Visual no Ensino Superior. A base teórica desta pesquisa é o Materialismo Histórico de Karl Marx e Friedrich Engels. As buscas foram feitas na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, na Biblioteca Scielo, no Portal de Periódicos da CAPES, na Revista Educação Especial da Universidade Santa Maria, na Revista Brasileira de Educação Especial e Grupos de Trabalho (GT’s) da ANPEd relacionados ao Ensino Superior e à Educação Especial. A pesquisa retornou 318 teses e dissertações, além de 263 artigos. Contudo, apenas 28 teses e dissertações e 16 artigos estavam dentro do tema estudado. Conclui-se que existem poucas pesquisas no tema, também se verifica que algumas instituições têm atendido as demandas dos estudantes com Deficiência Visual que estão na Educação Superior, entretanto, outras não prestam esse atendimento, ou não o fazem de modo adequado.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1653510.18675/1981-8106.v33.n.66.s16535Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535/12658Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessEches, Elisabete Cristina Pereira2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16535Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher education Investigación sobre inclusión de estudiantes con discapacidad visual en la educación superior As pesquisas sobre inclusão de estudantes com deficiência visual no ensino superior |
title |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher education |
spellingShingle |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher education Eches, Elisabete Cristina Pereira Aluno com Deficiência. Deficiências da Visão. Ensino Superior. Students with Disabilities. Vision Impairments. Higher Education. Estudiante con Discapacidad. Deficiencias de la Visión. Enseñanza Superior. |
title_short |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher education |
title_full |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher education |
title_fullStr |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher education |
title_full_unstemmed |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher education |
title_sort |
Research on inclusion of students with visual impairments in higher education |
author |
Eches, Elisabete Cristina Pereira |
author_facet |
Eches, Elisabete Cristina Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Eches, Elisabete Cristina Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aluno com Deficiência. Deficiências da Visão. Ensino Superior. Students with Disabilities. Vision Impairments. Higher Education. Estudiante con Discapacidad. Deficiencias de la Visión. Enseñanza Superior. |
topic |
Aluno com Deficiência. Deficiências da Visão. Ensino Superior. Students with Disabilities. Vision Impairments. Higher Education. Estudiante con Discapacidad. Deficiencias de la Visión. Enseñanza Superior. |
description |
This article is part of the research of a Masters degree in Education course. It aims to study Brazilian dissertations, theses and scientific articles on the Inclusion of Visually Impaired Students in Higher Education. The theoretical basis of this research is the Historical Materialism of Karl Marx and Friedrich Engels. The searches were carried out in the BDTD, in the Scielo Library, in the CAPES Periodicals Portal, in the Revista Educação Especial of Universidade Santa Maria, in the Brazilian Journal of Special Education and ANPED Working Groups (GT's) related to Higher Education and Special Education. The search returned 318 theses and dissertations and 263 articles. However, only 28 theses and dissertations and 16 articles were within the subject studied. It is concluded that there is little research on the subject, it also verifies that some institutions have met the demands of students with Visual Impairment who are in Higher Education, however, others do not provide this service, or do not do it properly. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16535 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535/12658 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814120407040 |