Research on inclusion of students with visual impairments in higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eches, Elisabete Cristina Pereira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535
Resumo: This article is part of the research of a Masters degree in Education course. It aims to study Brazilian dissertations, theses and scientific articles on the Inclusion of Visually Impaired Students in Higher Education. The theoretical basis of this research is the Historical Materialism of Karl Marx and Friedrich Engels. The searches were carried out in the BDTD, in the Scielo Library, in the CAPES Periodicals Portal, in the Revista Educação Especial of Universidade Santa Maria, in the Brazilian Journal of Special Education and ANPED Working Groups (GT's) related to Higher Education and Special Education. The search returned 318 theses and dissertations and 263 articles. However, only 28 theses and dissertations and 16 articles were within the subject studied. It is concluded that there is little research on the subject, it also verifies that some institutions have met the demands of students with Visual Impairment who are in Higher Education, however, others do not provide this service, or do not do it properly.
id UNESP-7_d9427ae60389ef608cf79d6b3c7b9890
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16535
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Research on inclusion of students with visual impairments in higher educationInvestigación sobre inclusión de estudiantes con discapacidad visual en la educación superiorAs pesquisas sobre inclusão de estudantes com deficiência visual no ensino superiorAluno com Deficiência. Deficiências da Visão. Ensino Superior.Students with Disabilities. Vision Impairments. Higher Education.Estudiante con Discapacidad. Deficiencias de la Visión. Enseñanza Superior.This article is part of the research of a Masters degree in Education course. It aims to study Brazilian dissertations, theses and scientific articles on the Inclusion of Visually Impaired Students in Higher Education. The theoretical basis of this research is the Historical Materialism of Karl Marx and Friedrich Engels. The searches were carried out in the BDTD, in the Scielo Library, in the CAPES Periodicals Portal, in the Revista Educação Especial of Universidade Santa Maria, in the Brazilian Journal of Special Education and ANPED Working Groups (GT's) related to Higher Education and Special Education. The search returned 318 theses and dissertations and 263 articles. However, only 28 theses and dissertations and 16 articles were within the subject studied. It is concluded that there is little research on the subject, it also verifies that some institutions have met the demands of students with Visual Impairment who are in Higher Education, however, others do not provide this service, or do not do it properly.Este artículo es parte de la investigación de un curso de Maestría en Educación. Tiene como objetivo analizar disertaciones, tesis y artículos científicos brasileños sobre la inclusión de estudiantes con deficiencias visuales en la educación superior. La base teórica de esta investigación es el Materialismo Histórico de Karl Marx y Friedrich Engels. Las búsquedas se realizaron en la BDTD, en la Biblioteca Scielo, en el Portal de Periódicos de la CAPES, en la Revista Educação Especial de la Universidade Santa Maria, en la Revista Brasileira de Educação Especial y en los Grupos de Trabajo (GT’s) de la ANPED relacionados con la Educación Superior y Educación Especial. La búsqueda arrojó 318 tesis y disertaciones y 263 artículos. Sin embargo, solo 28 tesis y disertaciones y 16 artículos se encontraban dentro del tema estudiado. Se concluye que existe poca investigación sobre el tema y se verifica que, aunque algunas instituciones han atendido a las demandas de los estudiantes con discapacidad visual que se encuentran en la Educación Superior, otras, sin embargo, no brindan este servicio o no lo hacen de manera adecuada.Este artigo é parte das pesquisas de um curso de Mestrado em Educação. Objetiva estudar dissertações, teses e artigos científicos brasileiros sobre a Inclusão de Estudantes com Deficiência Visual no Ensino Superior. A base teórica desta pesquisa é o Materialismo Histórico de Karl Marx e Friedrich Engels. As buscas foram feitas na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, na Biblioteca Scielo, no Portal de Periódicos da CAPES, na Revista Educação Especial da Universidade Santa Maria, na Revista Brasileira de Educação Especial e Grupos de Trabalho (GT’s) da ANPEd relacionados ao Ensino Superior e à Educação Especial. A pesquisa retornou 318 teses e dissertações, além de 263 artigos. Contudo, apenas 28 teses e dissertações e 16 artigos estavam dentro do tema estudado. Conclui-se que existem poucas pesquisas no tema, também se verifica que algumas instituições têm atendido as demandas dos estudantes com Deficiência Visual que estão na Educação Superior, entretanto, outras não prestam esse atendimento, ou não o fazem de modo adequado.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1653510.18675/1981-8106.v33.n.66.s16535Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535/12658Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessEches, Elisabete Cristina Pereira2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16535Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
Investigación sobre inclusión de estudiantes con discapacidad visual en la educación superior
As pesquisas sobre inclusão de estudantes com deficiência visual no ensino superior
title Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
spellingShingle Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
Eches, Elisabete Cristina Pereira
Aluno com Deficiência. Deficiências da Visão. Ensino Superior.
Students with Disabilities. Vision Impairments. Higher Education.
Estudiante con Discapacidad. Deficiencias de la Visión. Enseñanza Superior.
title_short Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
title_full Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
title_fullStr Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
title_full_unstemmed Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
title_sort Research on inclusion of students with visual impairments in higher education
author Eches, Elisabete Cristina Pereira
author_facet Eches, Elisabete Cristina Pereira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Eches, Elisabete Cristina Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Aluno com Deficiência. Deficiências da Visão. Ensino Superior.
Students with Disabilities. Vision Impairments. Higher Education.
Estudiante con Discapacidad. Deficiencias de la Visión. Enseñanza Superior.
topic Aluno com Deficiência. Deficiências da Visão. Ensino Superior.
Students with Disabilities. Vision Impairments. Higher Education.
Estudiante con Discapacidad. Deficiencias de la Visión. Enseñanza Superior.
description This article is part of the research of a Masters degree in Education course. It aims to study Brazilian dissertations, theses and scientific articles on the Inclusion of Visually Impaired Students in Higher Education. The theoretical basis of this research is the Historical Materialism of Karl Marx and Friedrich Engels. The searches were carried out in the BDTD, in the Scielo Library, in the CAPES Periodicals Portal, in the Revista Educação Especial of Universidade Santa Maria, in the Brazilian Journal of Special Education and ANPED Working Groups (GT's) related to Higher Education and Special Education. The search returned 318 theses and dissertations and 263 articles. However, only 28 theses and dissertations and 16 articles were within the subject studied. It is concluded that there is little research on the subject, it also verifies that some institutions have met the demands of students with Visual Impairment who are in Higher Education, however, others do not provide this service, or do not do it properly.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16535
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16535
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16535/12658
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e13[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814120407040