Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antonello, Jaqueline
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vieira, Flávia, Azevedo, Maria Antonia Ramos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954
Resumo: This text deals with pedagogical support in higher education institutions, taking the case of the IDEA-UMinho Center (University of Minho, Portugal). Based on the perceptions of different actors (the center's dean and coordinator, advisors, and professors), the institutional policy for teacher training, the concept of pedagogical assistance, the profile of advisors and the legitimacy of support practices are analyzed. We can conclude that the center, which is still recent, is moving decisively towards valuing and supporting professional teaching development and pedagogical innovation, with a perceived impact at both levels. However, it struggles with challenges arising from the dominant institutional culture and the relative fragility of its affirmation and support, representing a sector that is both at the service of the institution and contrary to that culture.
id UNESP-7_e2ccc5aef5d005174d1a9cb3b111a4f0
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17954
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the currentAsesoramiento Pedagógico Universitario: una práctica a servicio de las instituciones y a contracorrienteAssessoramento Pedagógico Universitário: uma prática a serviço das instituições e em contracorrenteEnsino Superior. Assessoramento Pedagógico Universitário. Docência Universitária.Higher Education. Pedagogical Support at University. University Teaching.Educación Superior. Asesoramiento Pedagógico Universitario. Docencia Universitaria.This text deals with pedagogical support in higher education institutions, taking the case of the IDEA-UMinho Center (University of Minho, Portugal). Based on the perceptions of different actors (the center's dean and coordinator, advisors, and professors), the institutional policy for teacher training, the concept of pedagogical assistance, the profile of advisors and the legitimacy of support practices are analyzed. We can conclude that the center, which is still recent, is moving decisively towards valuing and supporting professional teaching development and pedagogical innovation, with a perceived impact at both levels. However, it struggles with challenges arising from the dominant institutional culture and the relative fragility of its affirmation and support, representing a sector that is both at the service of the institution and contrary to that culture.Este artículo aborda el asesoramiento pedagógico en las instituciones de grado superior, tomando el caso del Centro IDEA-UMinho (Universidade do Minho, Portugal). Desde las percepciones de varios actores (pro-rector y coordinador del centro, asesores y profesores), se analizan la política institucional de formación de profesores, la concepción de los servicios de asesoría pedagógica, el perfil de los asesores y la legitimidad de las prácticas de asesoría. Podemos concluir que el centro, aún incipiente, avanza decididamente hacia la valorización y el apoyo al desarrollo profesional docente y a la innovación pedagógica, con impacto percibido en ambos niveles. Sin embargo, se debaten los retos derivados de la cultura institucional dominante y de la relativa fragilidad de su afirmación y sostenibilidad, al representar un sector a servicio de la institución y en oposición a dicha cultura.O presente texto aborda o assessoramento pedagógico nas instituições de Ensino Superior, tomando o caso do Centro IDEA-UMinho (Universidade do Minho, Portugal). Com base nas percepções de diversos atores (pró-reitor e coordenador do centro, assessores e docentes), analisam-se a política institucional de formação docente, a concepção de assessoramento pedagógico, o perfil dos assessores e a legitimidade das práticas de assessoramento. Podemos concluir que o centro, ainda recente, caminha decisivamente no sentido de valorizar e apoiar o desenvolvimento profissional docente e a inovação pedagógica, com impacto percebido em ambos os níveis. Debate-se, contudo, acerca de desafios que decorrem da cultura institucional dominante e da relativa fragilidade da sua afirmação e sustentabilidade, representando um setor a serviço da instituição e em contracorrente ante essa cultura.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1795410.18675/1981-8106.v34.n.67.s17954Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954/12927Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAntonello, JaquelineVieira, FláviaAzevedo, Maria Antonia Ramos de2023-12-12T12:51:13Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17954Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T12:51:13EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
Asesoramiento Pedagógico Universitario: una práctica a servicio de las instituciones y a contracorriente
Assessoramento Pedagógico Universitário: uma prática a serviço das instituições e em contracorrente
title Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
spellingShingle Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
Antonello, Jaqueline
Ensino Superior. Assessoramento Pedagógico Universitário. Docência Universitária.
Higher Education. Pedagogical Support at University. University Teaching.
Educación Superior. Asesoramiento Pedagógico Universitario. Docencia Universitaria.
title_short Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
title_full Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
title_fullStr Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
title_full_unstemmed Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
title_sort Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
author Antonello, Jaqueline
author_facet Antonello, Jaqueline
Vieira, Flávia
Azevedo, Maria Antonia Ramos de
author_role author
author2 Vieira, Flávia
Azevedo, Maria Antonia Ramos de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antonello, Jaqueline
Vieira, Flávia
Azevedo, Maria Antonia Ramos de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior. Assessoramento Pedagógico Universitário. Docência Universitária.
Higher Education. Pedagogical Support at University. University Teaching.
Educación Superior. Asesoramiento Pedagógico Universitario. Docencia Universitaria.
topic Ensino Superior. Assessoramento Pedagógico Universitário. Docência Universitária.
Higher Education. Pedagogical Support at University. University Teaching.
Educación Superior. Asesoramiento Pedagógico Universitario. Docencia Universitaria.
description This text deals with pedagogical support in higher education institutions, taking the case of the IDEA-UMinho Center (University of Minho, Portugal). Based on the perceptions of different actors (the center's dean and coordinator, advisors, and professors), the institutional policy for teacher training, the concept of pedagogical assistance, the profile of advisors and the legitimacy of support practices are analyzed. We can conclude that the center, which is still recent, is moving decisively towards valuing and supporting professional teaching development and pedagogical innovation, with a perceived impact at both levels. However, it struggles with challenges arising from the dominant institutional culture and the relative fragility of its affirmation and support, representing a sector that is both at the service of the institution and contrary to that culture.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17954
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17954
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954/12927
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]
Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814532497408