Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954 |
Resumo: | This text deals with pedagogical support in higher education institutions, taking the case of the IDEA-UMinho Center (University of Minho, Portugal). Based on the perceptions of different actors (the center's dean and coordinator, advisors, and professors), the institutional policy for teacher training, the concept of pedagogical assistance, the profile of advisors and the legitimacy of support practices are analyzed. We can conclude that the center, which is still recent, is moving decisively towards valuing and supporting professional teaching development and pedagogical innovation, with a perceived impact at both levels. However, it struggles with challenges arising from the dominant institutional culture and the relative fragility of its affirmation and support, representing a sector that is both at the service of the institution and contrary to that culture. |
id |
UNESP-7_e2ccc5aef5d005174d1a9cb3b111a4f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17954 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the currentAsesoramiento Pedagógico Universitario: una práctica a servicio de las instituciones y a contracorrienteAssessoramento Pedagógico Universitário: uma prática a serviço das instituições e em contracorrenteEnsino Superior. Assessoramento Pedagógico Universitário. Docência Universitária.Higher Education. Pedagogical Support at University. University Teaching.Educación Superior. Asesoramiento Pedagógico Universitario. Docencia Universitaria.This text deals with pedagogical support in higher education institutions, taking the case of the IDEA-UMinho Center (University of Minho, Portugal). Based on the perceptions of different actors (the center's dean and coordinator, advisors, and professors), the institutional policy for teacher training, the concept of pedagogical assistance, the profile of advisors and the legitimacy of support practices are analyzed. We can conclude that the center, which is still recent, is moving decisively towards valuing and supporting professional teaching development and pedagogical innovation, with a perceived impact at both levels. However, it struggles with challenges arising from the dominant institutional culture and the relative fragility of its affirmation and support, representing a sector that is both at the service of the institution and contrary to that culture.Este artículo aborda el asesoramiento pedagógico en las instituciones de grado superior, tomando el caso del Centro IDEA-UMinho (Universidade do Minho, Portugal). Desde las percepciones de varios actores (pro-rector y coordinador del centro, asesores y profesores), se analizan la política institucional de formación de profesores, la concepción de los servicios de asesoría pedagógica, el perfil de los asesores y la legitimidad de las prácticas de asesoría. Podemos concluir que el centro, aún incipiente, avanza decididamente hacia la valorización y el apoyo al desarrollo profesional docente y a la innovación pedagógica, con impacto percibido en ambos niveles. Sin embargo, se debaten los retos derivados de la cultura institucional dominante y de la relativa fragilidad de su afirmación y sostenibilidad, al representar un sector a servicio de la institución y en oposición a dicha cultura.O presente texto aborda o assessoramento pedagógico nas instituições de Ensino Superior, tomando o caso do Centro IDEA-UMinho (Universidade do Minho, Portugal). Com base nas percepções de diversos atores (pró-reitor e coordenador do centro, assessores e docentes), analisam-se a política institucional de formação docente, a concepção de assessoramento pedagógico, o perfil dos assessores e a legitimidade das práticas de assessoramento. Podemos concluir que o centro, ainda recente, caminha decisivamente no sentido de valorizar e apoiar o desenvolvimento profissional docente e a inovação pedagógica, com impacto percebido em ambos os níveis. Debate-se, contudo, acerca de desafios que decorrem da cultura institucional dominante e da relativa fragilidade da sua afirmação e sustentabilidade, representando um setor a serviço da instituição e em contracorrente ante essa cultura.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1795410.18675/1981-8106.v34.n.67.s17954Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954/12927Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAntonello, JaquelineVieira, FláviaAzevedo, Maria Antonia Ramos de2023-12-12T12:51:13Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17954Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T12:51:13EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current Asesoramiento Pedagógico Universitario: una práctica a servicio de las instituciones y a contracorriente Assessoramento Pedagógico Universitário: uma prática a serviço das instituições e em contracorrente |
title |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current |
spellingShingle |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current Antonello, Jaqueline Ensino Superior. Assessoramento Pedagógico Universitário. Docência Universitária. Higher Education. Pedagogical Support at University. University Teaching. Educación Superior. Asesoramiento Pedagógico Universitario. Docencia Universitaria. |
title_short |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current |
title_full |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current |
title_fullStr |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current |
title_full_unstemmed |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current |
title_sort |
Pedagogical Support at University: a practice at the service of institutions and against the current |
author |
Antonello, Jaqueline |
author_facet |
Antonello, Jaqueline Vieira, Flávia Azevedo, Maria Antonia Ramos de |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Flávia Azevedo, Maria Antonia Ramos de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antonello, Jaqueline Vieira, Flávia Azevedo, Maria Antonia Ramos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Superior. Assessoramento Pedagógico Universitário. Docência Universitária. Higher Education. Pedagogical Support at University. University Teaching. Educación Superior. Asesoramiento Pedagógico Universitario. Docencia Universitaria. |
topic |
Ensino Superior. Assessoramento Pedagógico Universitário. Docência Universitária. Higher Education. Pedagogical Support at University. University Teaching. Educación Superior. Asesoramiento Pedagógico Universitario. Docencia Universitaria. |
description |
This text deals with pedagogical support in higher education institutions, taking the case of the IDEA-UMinho Center (University of Minho, Portugal). Based on the perceptions of different actors (the center's dean and coordinator, advisors, and professors), the institutional policy for teacher training, the concept of pedagogical assistance, the profile of advisors and the legitimacy of support practices are analyzed. We can conclude that the center, which is still recent, is moving decisively towards valuing and supporting professional teaching development and pedagogical innovation, with a perceived impact at both levels. However, it struggles with challenges arising from the dominant institutional culture and the relative fragility of its affirmation and support, representing a sector that is both at the service of the institution and contrary to that culture. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17954 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17954 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17954/12927 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024] Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024] Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e46[2024] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814532497408 |