Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yonezawa, Fernando Hiromi
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7406
Resumo: The purpose of this study, conducted from theoretical research of the Gilles Deleuze´s philosophical work, is to understand the relationship between the production of knowledge, affection and body, issue contained in Deleuze´s interpretation of Spinoza. To do so, Deleuze´s texts dealing with Spinoza, as well the books Ethics and Understanding Reform Treatise of the Dutch philosopher will be examinated. Therefore body will be seen as a ethical material of the production of different levels of knowledge. This paper will focus specifically on the first two levels of knowledge, which increasingly bring a knowledge of the meetings, in order to enhance the sensitivity and thought. Addressing the concept of affection and common notion as products of encounters between bodies, will be traced the meaning of ethical knowledge, which depends on the body being affected with joy. As conclusion, at the end, the knowing power, understood as the increase of the capacity to act, will be assumed as being produced only when an unnatural effort of the thought is combined with this sensitivity of the body.
id UNESP-7_e9ce9ef513922b92fea588196139909a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7406
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of SpinozaSolo la alegría produce conocimiento: Cuerpo, afecto y aprendizaje ético en la lectura deleuziana de SpinozaSó a alegria produz conhecimento: corpo, afeto e aprendizagem ética na leitura deleuzeana de Spinozacorpoafetoalegriaconhecimentoética.BodyAffectionJoyKnowledgeEthics.CuerpoAfectoAlegríaConocimientoÉtica.The purpose of this study, conducted from theoretical research of the Gilles Deleuze´s philosophical work, is to understand the relationship between the production of knowledge, affection and body, issue contained in Deleuze´s interpretation of Spinoza. To do so, Deleuze´s texts dealing with Spinoza, as well the books Ethics and Understanding Reform Treatise of the Dutch philosopher will be examinated. Therefore body will be seen as a ethical material of the production of different levels of knowledge. This paper will focus specifically on the first two levels of knowledge, which increasingly bring a knowledge of the meetings, in order to enhance the sensitivity and thought. Addressing the concept of affection and common notion as products of encounters between bodies, will be traced the meaning of ethical knowledge, which depends on the body being affected with joy. As conclusion, at the end, the knowing power, understood as the increase of the capacity to act, will be assumed as being produced only when an unnatural effort of the thought is combined with this sensitivity of the body.El objetivo de este trabajo, realizado a partir de la investigación teórica de la obra filosófica de Gilles Deleuze, es comprender la relación entre la producción de conocimiento, el afecto y el cuerpo, problemática contenida en la lectura deleuziana de Spinoza. Por tal motivo, son explorados los textos de Deleuze que tratan sobre Spinoza, así como los libros Ética y Tratado de la Reforma del Entendimiento del filósofo holandés. Se observa, pues, que el cuerpo se constituye como materia ética de la producción de diferentes niveles de conocimiento. Este trabajo está centrado específicamente en los dos primeros niveles de conocimiento que, de modo creciente, traen un conocimiento de los encuentros, de forma que potencializan la sensibilidad y el pensamiento. Abordando los conceptos de afecto y noción común en cuanto a productos de los encuentros entre cuerpos, se traza el sentido de un conocimiento ético, que depende de que el cuerpo pueda ser afectado de alegría. Al final, se concluye que también la potencia de conocer solo se produce como aumento de la capacidad de actuar en la medida en que un esfuerzo no natural del pensamiento se alía a esa sensibilidad del cuerpo.o objetivo deste trabalho, realizado a partir de pesquisa teórica da obra filosófica de Gilles Deleuze, é compreender a relação entre a produção de conhecimento, o afeto e o corpo, problemática contida na leitura deleuzeana de Spinoza. Para tanto, explorar-se-á os textos de Deleuze que tratam de Spinoza, bem como os livros Ética e Tratado da Reforma do Entendimento do filósofo holandês. Ver-se-á, pois, que o corpo se constitui como matéria ética da produção de diferentes níveis de conhecimento. Este trabalho estará centrado especificamente nos dois primeiros níveis de conhecimento, os quais, de modo crescente, trazem um conhecimento dos encontros, de forma a potencializar a sensibilidade e o pensamento. Abordando os conceito de afeto e noção comum enquanto produtos dos encontros entre corpos, se traçará o sentido de um conhecimento ético, o qual depende do corpo poder ser afetado de alegria. Concluir-se-á, ao final, que a potência de conhecer também só é produzida como aumento da capacidade de agir na medida em que um esforço não natural do pensamento se alia a esta sensibilidade do corpo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2015-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/740610.18675/1981-8106.vol25.n48.p186-199Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 186-199Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 186-199Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 186-1991981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7406/6659https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7406/9732Yonezawa, Fernando Hiromiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T13:17:19Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7406Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T13:17:19EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza
Solo la alegría produce conocimiento: Cuerpo, afecto y aprendizaje ético en la lectura deleuziana de Spinoza
Só a alegria produz conhecimento: corpo, afeto e aprendizagem ética na leitura deleuzeana de Spinoza
title Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza
spellingShingle Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza
Yonezawa, Fernando Hiromi
corpo
afeto
alegria
conhecimento
ética.
Body
Affection
Joy
Knowledge
Ethics.
Cuerpo
Afecto
Alegría
Conocimiento
Ética.
title_short Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza
title_full Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza
title_fullStr Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza
title_full_unstemmed Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza
title_sort Only the joy produces knowledge:body, affect and ethics learning in deleuze´s interpretation of Spinoza
author Yonezawa, Fernando Hiromi
author_facet Yonezawa, Fernando Hiromi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yonezawa, Fernando Hiromi
dc.subject.por.fl_str_mv corpo
afeto
alegria
conhecimento
ética.
Body
Affection
Joy
Knowledge
Ethics.
Cuerpo
Afecto
Alegría
Conocimiento
Ética.
topic corpo
afeto
alegria
conhecimento
ética.
Body
Affection
Joy
Knowledge
Ethics.
Cuerpo
Afecto
Alegría
Conocimiento
Ética.
description The purpose of this study, conducted from theoretical research of the Gilles Deleuze´s philosophical work, is to understand the relationship between the production of knowledge, affection and body, issue contained in Deleuze´s interpretation of Spinoza. To do so, Deleuze´s texts dealing with Spinoza, as well the books Ethics and Understanding Reform Treatise of the Dutch philosopher will be examinated. Therefore body will be seen as a ethical material of the production of different levels of knowledge. This paper will focus specifically on the first two levels of knowledge, which increasingly bring a knowledge of the meetings, in order to enhance the sensitivity and thought. Addressing the concept of affection and common notion as products of encounters between bodies, will be traced the meaning of ethical knowledge, which depends on the body being affected with joy. As conclusion, at the end, the knowing power, understood as the increase of the capacity to act, will be assumed as being produced only when an unnatural effort of the thought is combined with this sensitivity of the body.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7406
10.18675/1981-8106.vol25.n48.p186-199
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7406
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol25.n48.p186-199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7406/6659
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7406/9732
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 No. 48 (2015); 186-199
Educação: Teoria e Prática; Vol. 25 Núm. 48 (2015); 186-199
Educação: Teoria e Prática; v. 25 n. 48 (2015); 186-199
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811917348864