Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes-da-Silva, Pierre Normando
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Antério, Djavan, Schulze, Guilherme Barbosa, Sousa Cruz, Rodrigo Wanderley de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337
Resumo: This study describes the corporeality from its sign, the swing. Swing as the perceptive and expressive way of the cultural subject to relate to the Brazilian context. It´s about a descriptive research, with qualitative methodology and documentary type, which tecnic of data collect happened from photographics dippings (frame to frame) extracted from two different videographic situations: the dribble of football and the movement of dance. The leading question of the study is characterized by: which are the educative implications that come from the Brazilian swing at football and on the dance? The two gestures described were: at football the Robinho´s dribble (Brazil x Ecuador, Maracanã/RJ, 2007) and on the dance, a performance analysis of the movement were given by Laban Movement Analysis (LMA), with its movement factors (time, space, weight and flow). The results show that the Brazilian swing can be deployed in pedagogical implications for sensory and multicultural education.
id UNESP-7_f1117527d95e16d6dceea06675a29ea3
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7337
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and danceDescribiendo la Corporeidad: implicaciones educativas a partir de la ginga* del brasileño en el fútbol y en la danzaDESCREVENDO A CORPOREIDADE: IMPLICAÇÕES EDUCATIVAS A PARTIR DA GINGA DO BRASILEIRO NO FUTEBOL E NA DANÇAEducaçãoCorporeidadeMovimentoCorporeidade do brasileiroEducación. Corporeidad. Movimiento.Education. Corporeality. MovementThis study describes the corporeality from its sign, the swing. Swing as the perceptive and expressive way of the cultural subject to relate to the Brazilian context. It´s about a descriptive research, with qualitative methodology and documentary type, which tecnic of data collect happened from photographics dippings (frame to frame) extracted from two different videographic situations: the dribble of football and the movement of dance. The leading question of the study is characterized by: which are the educative implications that come from the Brazilian swing at football and on the dance? The two gestures described were: at football the Robinho´s dribble (Brazil x Ecuador, Maracanã/RJ, 2007) and on the dance, a performance analysis of the movement were given by Laban Movement Analysis (LMA), with its movement factors (time, space, weight and flow). The results show that the Brazilian swing can be deployed in pedagogical implications for sensory and multicultural education.El presente estudio describe la corporeidad, a partir de su signo, la ginga. Ginga como modo perceptivo y expresivo del sujeto cultural de relacionarse con el entorno brasileño. Se trata de una investigación descriptiva, de abordaje cualitativo, de tipo documental, cuya técnica de recolecta de datos se dio por medio de recortes fotográficos (cuadro a cuadro) extraídos de dos situaciones videográficas distintas: drible en el fútbol y el hechizo en la danza. Se caracterizó como cuestión guía del estudio: ¿Cuáles son las implicaciones educativas derivadas de la ginga brasileña en el fútbol y en la danza? Los dos gestos descritos fueron: en el fútbol, el drible de Robinho (Brasil x Ecuador, Maracanã/RJ, 2007) y en la danza, una performance de Antônio Nóbrega en el espectáculo Lunário Perpétuo (2003). El análisis del movimiento se dio a partir del análisis del movimiento según Laban (LMA), con sus factores de movimiento (tiempo, espacio, peso y flujo). Los resultados evidencian que el gingado brasileño puede desdoblarse en implicaciones pedagógicas en términos de una educación sensorial y multicultural. * en portugués: ginga significa el balance, la cadencia, el meneo del cuerpo de un lado para el otro; el ritmo con vigor, fuerza y energía.O presente estudo descreve a corporeidade, a partir de seu signo, a ginga. Ginga como modo perceptivo e expressivo do sujeito cultural relacionar-se com o entorno brasileiro. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de abordagem qualitativa, do tipo documental, cuja técnica de coleta se deu por meio de recortes fotográficos (frame a frame) extraídos de duas situações videográficas distintas: drible no futebol e mandinga na dança. Caracterizou-se como questão norteadora do estudo: Quais as implicações educativas decorrentes da ginga brasileira no futebol e na dança? Os dois gestos descritos foram: no futebol, o drible de Robinho (Brasil x Equador, Maracanã/RJ, 2007) e na dança, uma performance de Antônio Nóbrega no espetáculo Lunário Perpétuo (2003). A análise do movimento foi dada a partir da labanálise (LMA), com seus fatores de movimento (tempo, espaço, peso e fluxo). Os resultados evidenciam que o gingado brasileiro pode ser desdobrado em implicações pedagógicas em termos de uma educação sensorial e multicultural.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Empíricaapplication/pdfapplication/x-rarhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/733710.18675/1981-8106.vol24.n46.p97-119Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 97-119Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 97-119Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 97-1191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337/6234https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337/9560Gomes-da-Silva, Pierre NormandoAntério, DjavanSchulze, Guilherme BarbosaSousa Cruz, Rodrigo Wanderley deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T18:34:27Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7337Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T18:34:27EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
Describiendo la Corporeidad: implicaciones educativas a partir de la ginga* del brasileño en el fútbol y en la danza
DESCREVENDO A CORPOREIDADE: IMPLICAÇÕES EDUCATIVAS A PARTIR DA GINGA DO BRASILEIRO NO FUTEBOL E NA DANÇA
title Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
spellingShingle Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
Gomes-da-Silva, Pierre Normando
Educação
Corporeidade
Movimento
Corporeidade do brasileiro
Educación. Corporeidad. Movimiento.
Education. Corporeality. Movement
title_short Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
title_full Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
title_fullStr Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
title_full_unstemmed Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
title_sort Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
author Gomes-da-Silva, Pierre Normando
author_facet Gomes-da-Silva, Pierre Normando
Antério, Djavan
Schulze, Guilherme Barbosa
Sousa Cruz, Rodrigo Wanderley de
author_role author
author2 Antério, Djavan
Schulze, Guilherme Barbosa
Sousa Cruz, Rodrigo Wanderley de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes-da-Silva, Pierre Normando
Antério, Djavan
Schulze, Guilherme Barbosa
Sousa Cruz, Rodrigo Wanderley de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Corporeidade
Movimento
Corporeidade do brasileiro
Educación. Corporeidad. Movimiento.
Education. Corporeality. Movement
topic Educação
Corporeidade
Movimento
Corporeidade do brasileiro
Educación. Corporeidad. Movimiento.
Education. Corporeality. Movement
description This study describes the corporeality from its sign, the swing. Swing as the perceptive and expressive way of the cultural subject to relate to the Brazilian context. It´s about a descriptive research, with qualitative methodology and documentary type, which tecnic of data collect happened from photographics dippings (frame to frame) extracted from two different videographic situations: the dribble of football and the movement of dance. The leading question of the study is characterized by: which are the educative implications that come from the Brazilian swing at football and on the dance? The two gestures described were: at football the Robinho´s dribble (Brazil x Ecuador, Maracanã/RJ, 2007) and on the dance, a performance analysis of the movement were given by Laban Movement Analysis (LMA), with its movement factors (time, space, weight and flow). The results show that the Brazilian swing can be deployed in pedagogical implications for sensory and multicultural education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337
10.18675/1981-8106.vol24.n46.p97-119
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol24.n46.p97-119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337/6234
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337/9560
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/x-rar
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 97-119
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 97-119
Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 97-119
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811889037312