Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337 |
Resumo: | This study describes the corporeality from its sign, the swing. Swing as the perceptive and expressive way of the cultural subject to relate to the Brazilian context. It´s about a descriptive research, with qualitative methodology and documentary type, which tecnic of data collect happened from photographics dippings (frame to frame) extracted from two different videographic situations: the dribble of football and the movement of dance. The leading question of the study is characterized by: which are the educative implications that come from the Brazilian swing at football and on the dance? The two gestures described were: at football the Robinho´s dribble (Brazil x Ecuador, Maracanã/RJ, 2007) and on the dance, a performance analysis of the movement were given by Laban Movement Analysis (LMA), with its movement factors (time, space, weight and flow). The results show that the Brazilian swing can be deployed in pedagogical implications for sensory and multicultural education. |
id |
UNESP-7_f1117527d95e16d6dceea06675a29ea3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7337 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and danceDescribiendo la Corporeidad: implicaciones educativas a partir de la ginga* del brasileño en el fútbol y en la danzaDESCREVENDO A CORPOREIDADE: IMPLICAÇÕES EDUCATIVAS A PARTIR DA GINGA DO BRASILEIRO NO FUTEBOL E NA DANÇAEducaçãoCorporeidadeMovimentoCorporeidade do brasileiroEducación. Corporeidad. Movimiento.Education. Corporeality. MovementThis study describes the corporeality from its sign, the swing. Swing as the perceptive and expressive way of the cultural subject to relate to the Brazilian context. It´s about a descriptive research, with qualitative methodology and documentary type, which tecnic of data collect happened from photographics dippings (frame to frame) extracted from two different videographic situations: the dribble of football and the movement of dance. The leading question of the study is characterized by: which are the educative implications that come from the Brazilian swing at football and on the dance? The two gestures described were: at football the Robinho´s dribble (Brazil x Ecuador, Maracanã/RJ, 2007) and on the dance, a performance analysis of the movement were given by Laban Movement Analysis (LMA), with its movement factors (time, space, weight and flow). The results show that the Brazilian swing can be deployed in pedagogical implications for sensory and multicultural education.El presente estudio describe la corporeidad, a partir de su signo, la ginga. Ginga como modo perceptivo y expresivo del sujeto cultural de relacionarse con el entorno brasileño. Se trata de una investigación descriptiva, de abordaje cualitativo, de tipo documental, cuya técnica de recolecta de datos se dio por medio de recortes fotográficos (cuadro a cuadro) extraídos de dos situaciones videográficas distintas: drible en el fútbol y el hechizo en la danza. Se caracterizó como cuestión guía del estudio: ¿Cuáles son las implicaciones educativas derivadas de la ginga brasileña en el fútbol y en la danza? Los dos gestos descritos fueron: en el fútbol, el drible de Robinho (Brasil x Ecuador, Maracanã/RJ, 2007) y en la danza, una performance de Antônio Nóbrega en el espectáculo Lunário Perpétuo (2003). El análisis del movimiento se dio a partir del análisis del movimiento según Laban (LMA), con sus factores de movimiento (tiempo, espacio, peso y flujo). Los resultados evidencian que el gingado brasileño puede desdoblarse en implicaciones pedagógicas en términos de una educación sensorial y multicultural. * en portugués: ginga significa el balance, la cadencia, el meneo del cuerpo de un lado para el otro; el ritmo con vigor, fuerza y energía.O presente estudo descreve a corporeidade, a partir de seu signo, a ginga. Ginga como modo perceptivo e expressivo do sujeito cultural relacionar-se com o entorno brasileiro. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de abordagem qualitativa, do tipo documental, cuja técnica de coleta se deu por meio de recortes fotográficos (frame a frame) extraídos de duas situações videográficas distintas: drible no futebol e mandinga na dança. Caracterizou-se como questão norteadora do estudo: Quais as implicações educativas decorrentes da ginga brasileira no futebol e na dança? Os dois gestos descritos foram: no futebol, o drible de Robinho (Brasil x Equador, Maracanã/RJ, 2007) e na dança, uma performance de Antônio Nóbrega no espetáculo Lunário Perpétuo (2003). A análise do movimento foi dada a partir da labanálise (LMA), com seus fatores de movimento (tempo, espaço, peso e fluxo). Os resultados evidenciam que o gingado brasileiro pode ser desdobrado em implicações pedagógicas em termos de uma educação sensorial e multicultural.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2014-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Empíricaapplication/pdfapplication/x-rarhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/733710.18675/1981-8106.vol24.n46.p97-119Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 97-119Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 97-119Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 97-1191981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337/6234https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337/9560Gomes-da-Silva, Pierre NormandoAntério, DjavanSchulze, Guilherme BarbosaSousa Cruz, Rodrigo Wanderley deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-10T18:34:27Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/7337Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-10T18:34:27EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance Describiendo la Corporeidad: implicaciones educativas a partir de la ginga* del brasileño en el fútbol y en la danza DESCREVENDO A CORPOREIDADE: IMPLICAÇÕES EDUCATIVAS A PARTIR DA GINGA DO BRASILEIRO NO FUTEBOL E NA DANÇA |
title |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance |
spellingShingle |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance Gomes-da-Silva, Pierre Normando Educação Corporeidade Movimento Corporeidade do brasileiro Educación. Corporeidad. Movimiento. Education. Corporeality. Movement |
title_short |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance |
title_full |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance |
title_fullStr |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance |
title_full_unstemmed |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance |
title_sort |
Describing the Corporeality: educational implications from the swing of brazilian football and dance |
author |
Gomes-da-Silva, Pierre Normando |
author_facet |
Gomes-da-Silva, Pierre Normando Antério, Djavan Schulze, Guilherme Barbosa Sousa Cruz, Rodrigo Wanderley de |
author_role |
author |
author2 |
Antério, Djavan Schulze, Guilherme Barbosa Sousa Cruz, Rodrigo Wanderley de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes-da-Silva, Pierre Normando Antério, Djavan Schulze, Guilherme Barbosa Sousa Cruz, Rodrigo Wanderley de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Corporeidade Movimento Corporeidade do brasileiro Educación. Corporeidad. Movimiento. Education. Corporeality. Movement |
topic |
Educação Corporeidade Movimento Corporeidade do brasileiro Educación. Corporeidad. Movimiento. Education. Corporeality. Movement |
description |
This study describes the corporeality from its sign, the swing. Swing as the perceptive and expressive way of the cultural subject to relate to the Brazilian context. It´s about a descriptive research, with qualitative methodology and documentary type, which tecnic of data collect happened from photographics dippings (frame to frame) extracted from two different videographic situations: the dribble of football and the movement of dance. The leading question of the study is characterized by: which are the educative implications that come from the Brazilian swing at football and on the dance? The two gestures described were: at football the Robinho´s dribble (Brazil x Ecuador, Maracanã/RJ, 2007) and on the dance, a performance analysis of the movement were given by Laban Movement Analysis (LMA), with its movement factors (time, space, weight and flow). The results show that the Brazilian swing can be deployed in pedagogical implications for sensory and multicultural education. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa Empírica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337 10.18675/1981-8106.vol24.n46.p97-119 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol24.n46.p97-119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337/6234 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/7337/9560 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/x-rar |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 No. 46 (2014); 97-119 Educação: Teoria e Prática; Vol. 24 Núm. 46 (2014); 97-119 Educação: Teoria e Prática; v. 24 n. 46 (2014); 97-119 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811889037312 |