The polemic sides of the Senior High School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Lopes Paiva, Camila
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva, Joyce Mary Adam de Paula e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898
Resumo: This article discusses the problems faced by high school, as the dichotomy between work and training workup and truancy, the teaching at this level is still alarming. To contribute to the discussion, we used the ideas of Gramsci (1985) about the unitary school that offers training which prepared for all citizens to a manager. Overcoming the dichotomy and truancy specifically in high school, opposing to what many people think, implies the replacement of that individualistic and meritocratic society, in which the person himself is totally responsible for his success and his failure, where all goods and cultural materials are available to all citizens. Therefore, the solution lies not in remediable actions, as the government has proposed that the problems have deeper roots than we think. Thus, we think that the school itself will not make a revolutionary change in society; however, the revolution will not happen without school. There is no way to overcome this alienated society with persistently alienated actions.
id UNESP-7_fa5485a85cb3b79e4ccca0f0818eb76d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5898
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The polemic sides of the Senior High SchoolAs polêmicas faces do Ensino MédioEnsino MédioEducação ProfissionalEvasão escolarEnsino MédioHigh School. Vocational Education. Truancy.This article discusses the problems faced by high school, as the dichotomy between work and training workup and truancy, the teaching at this level is still alarming. To contribute to the discussion, we used the ideas of Gramsci (1985) about the unitary school that offers training which prepared for all citizens to a manager. Overcoming the dichotomy and truancy specifically in high school, opposing to what many people think, implies the replacement of that individualistic and meritocratic society, in which the person himself is totally responsible for his success and his failure, where all goods and cultural materials are available to all citizens. Therefore, the solution lies not in remediable actions, as the government has proposed that the problems have deeper roots than we think. Thus, we think that the school itself will not make a revolutionary change in society; however, the revolution will not happen without school. There is no way to overcome this alienated society with persistently alienated actions.Este artigo discute os problemas enfrentados pelo Ensino Médio, como a dicotomia entre trabalho e formação propedêutica, juntamente com a evasão escolar, que é ainda alarmante. Para contribuir com a discussão, foram utilizadas as concepções de Gramsci (1985) sobre a escola unitária, que oferece a formação propedêutica a todos os cidadãos para a função de dirigente. A superação da dicotomia e da evasão escolar, especificamente no Ensino Médio, ao contrário do que muitos pensam, implica na substituição dessa sociedade meritocrática e individualista, na qual o sujeito é totalmente responsabilizado pelo seu sucesso e pelo seu fracasso; por uma sociedade, na qual todos os bens materiais e culturais estejam disponíveis a todos os cidadãos. Logo, a solução não está em medidas remediáveis, como o governo tem proposto, pois os problemas têm raízes mais profundas do que imaginamos. Diante disso, constatamos que a escola sozinha não fará a mudança revolucionária na sociedade, no entanto, a revolução não se fará sem a escola. Não há como superar essa sociedade alienada com ações persistentemente alienadas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/589810.18675/1981-8106.vol23.n43.p44-61Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 44-61Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 44-61Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 44-611981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898/5455https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898/9377Ferreira Lopes Paiva, CamilaSilva, Joyce Mary Adam de Paula einfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T11:44:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5898Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T11:44:54EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The polemic sides of the Senior High School
As polêmicas faces do Ensino Médio
title The polemic sides of the Senior High School
spellingShingle The polemic sides of the Senior High School
Ferreira Lopes Paiva, Camila
Ensino Médio
Educação Profissional
Evasão escolar
Ensino Médio
High School. Vocational Education. Truancy.
title_short The polemic sides of the Senior High School
title_full The polemic sides of the Senior High School
title_fullStr The polemic sides of the Senior High School
title_full_unstemmed The polemic sides of the Senior High School
title_sort The polemic sides of the Senior High School
author Ferreira Lopes Paiva, Camila
author_facet Ferreira Lopes Paiva, Camila
Silva, Joyce Mary Adam de Paula e
author_role author
author2 Silva, Joyce Mary Adam de Paula e
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira Lopes Paiva, Camila
Silva, Joyce Mary Adam de Paula e
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Médio
Educação Profissional
Evasão escolar
Ensino Médio
High School. Vocational Education. Truancy.
topic Ensino Médio
Educação Profissional
Evasão escolar
Ensino Médio
High School. Vocational Education. Truancy.
description This article discusses the problems faced by high school, as the dichotomy between work and training workup and truancy, the teaching at this level is still alarming. To contribute to the discussion, we used the ideas of Gramsci (1985) about the unitary school that offers training which prepared for all citizens to a manager. Overcoming the dichotomy and truancy specifically in high school, opposing to what many people think, implies the replacement of that individualistic and meritocratic society, in which the person himself is totally responsible for his success and his failure, where all goods and cultural materials are available to all citizens. Therefore, the solution lies not in remediable actions, as the government has proposed that the problems have deeper roots than we think. Thus, we think that the school itself will not make a revolutionary change in society; however, the revolution will not happen without school. There is no way to overcome this alienated society with persistently alienated actions.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898
10.18675/1981-8106.vol23.n43.p44-61
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol23.n43.p44-61
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898/5455
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898/9377
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 44-61
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 44-61
Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 44-61
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215811486384128