The polemic sides of the Senior High School
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898 |
Resumo: | This article discusses the problems faced by high school, as the dichotomy between work and training workup and truancy, the teaching at this level is still alarming. To contribute to the discussion, we used the ideas of Gramsci (1985) about the unitary school that offers training which prepared for all citizens to a manager. Overcoming the dichotomy and truancy specifically in high school, opposing to what many people think, implies the replacement of that individualistic and meritocratic society, in which the person himself is totally responsible for his success and his failure, where all goods and cultural materials are available to all citizens. Therefore, the solution lies not in remediable actions, as the government has proposed that the problems have deeper roots than we think. Thus, we think that the school itself will not make a revolutionary change in society; however, the revolution will not happen without school. There is no way to overcome this alienated society with persistently alienated actions. |
id |
UNESP-7_fa5485a85cb3b79e4ccca0f0818eb76d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5898 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
The polemic sides of the Senior High SchoolAs polêmicas faces do Ensino MédioEnsino MédioEducação ProfissionalEvasão escolarEnsino MédioHigh School. Vocational Education. Truancy.This article discusses the problems faced by high school, as the dichotomy between work and training workup and truancy, the teaching at this level is still alarming. To contribute to the discussion, we used the ideas of Gramsci (1985) about the unitary school that offers training which prepared for all citizens to a manager. Overcoming the dichotomy and truancy specifically in high school, opposing to what many people think, implies the replacement of that individualistic and meritocratic society, in which the person himself is totally responsible for his success and his failure, where all goods and cultural materials are available to all citizens. Therefore, the solution lies not in remediable actions, as the government has proposed that the problems have deeper roots than we think. Thus, we think that the school itself will not make a revolutionary change in society; however, the revolution will not happen without school. There is no way to overcome this alienated society with persistently alienated actions.Este artigo discute os problemas enfrentados pelo Ensino Médio, como a dicotomia entre trabalho e formação propedêutica, juntamente com a evasão escolar, que é ainda alarmante. Para contribuir com a discussão, foram utilizadas as concepções de Gramsci (1985) sobre a escola unitária, que oferece a formação propedêutica a todos os cidadãos para a função de dirigente. A superação da dicotomia e da evasão escolar, especificamente no Ensino Médio, ao contrário do que muitos pensam, implica na substituição dessa sociedade meritocrática e individualista, na qual o sujeito é totalmente responsabilizado pelo seu sucesso e pelo seu fracasso; por uma sociedade, na qual todos os bens materiais e culturais estejam disponíveis a todos os cidadãos. Logo, a solução não está em medidas remediáveis, como o governo tem proposto, pois os problemas têm raízes mais profundas do que imaginamos. Diante disso, constatamos que a escola sozinha não fará a mudança revolucionária na sociedade, no entanto, a revolução não se fará sem a escola. Não há como superar essa sociedade alienada com ações persistentemente alienadas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2013-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/589810.18675/1981-8106.vol23.n43.p44-61Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 44-61Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 44-61Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 44-611981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898/5455https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898/9377Ferreira Lopes Paiva, CamilaSilva, Joyce Mary Adam de Paula einfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-11T11:44:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/5898Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2018-04-11T11:44:54EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The polemic sides of the Senior High School As polêmicas faces do Ensino Médio |
title |
The polemic sides of the Senior High School |
spellingShingle |
The polemic sides of the Senior High School Ferreira Lopes Paiva, Camila Ensino Médio Educação Profissional Evasão escolar Ensino Médio High School. Vocational Education. Truancy. |
title_short |
The polemic sides of the Senior High School |
title_full |
The polemic sides of the Senior High School |
title_fullStr |
The polemic sides of the Senior High School |
title_full_unstemmed |
The polemic sides of the Senior High School |
title_sort |
The polemic sides of the Senior High School |
author |
Ferreira Lopes Paiva, Camila |
author_facet |
Ferreira Lopes Paiva, Camila Silva, Joyce Mary Adam de Paula e |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Joyce Mary Adam de Paula e |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira Lopes Paiva, Camila Silva, Joyce Mary Adam de Paula e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Médio Educação Profissional Evasão escolar Ensino Médio High School. Vocational Education. Truancy. |
topic |
Ensino Médio Educação Profissional Evasão escolar Ensino Médio High School. Vocational Education. Truancy. |
description |
This article discusses the problems faced by high school, as the dichotomy between work and training workup and truancy, the teaching at this level is still alarming. To contribute to the discussion, we used the ideas of Gramsci (1985) about the unitary school that offers training which prepared for all citizens to a manager. Overcoming the dichotomy and truancy specifically in high school, opposing to what many people think, implies the replacement of that individualistic and meritocratic society, in which the person himself is totally responsible for his success and his failure, where all goods and cultural materials are available to all citizens. Therefore, the solution lies not in remediable actions, as the government has proposed that the problems have deeper roots than we think. Thus, we think that the school itself will not make a revolutionary change in society; however, the revolution will not happen without school. There is no way to overcome this alienated society with persistently alienated actions. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898 10.18675/1981-8106.vol23.n43.p44-61 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol23.n43.p44-61 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898/5455 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5898/9377 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 No. 43 (2013); 44-61 Educação: Teoria e Prática; Vol. 23 Núm. 43 (2013); 44-61 Educação: Teoria e Prática; v. 23 n. 43 (2013); 44-61 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215811486384128 |