The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862 |
Resumo: | As a theoretical-methodological procedure of an inductive nature, this paper holds that maps are social constructions that transmit ideological, cultural, and political messages; therefore, the intention of the cartographic language becomes an item of main interest. It is clear that both people and organizations have always used planispheres for their own purposes, without considering the technical criteria regarding accuracy that are usually pursued by cartographers. Maps are selective and partial representations of territory, so their use cannot escape from personal prejudices or political manipulation. There is no doubt that maps are a fundamental tool in geographical explanation and, therefore, a basic instrument for geographers’ daily work. It is also a widely used resource in the teaching of geography, usually very disconnected from an authentic geographic education. The paper defends that geographic education has to take on the task of promoting geographic literacy, focused on spatial literacy. In particular, Geography is the school discipline that assumes the responsibility of contributing to the development of spatial thinking or reasoning through cartographic literacy. |
id |
UNESP-7_fa94731be8cce6da54fb6d0f628dbd15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16862 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacyA imagem do mundo transmitida pelos mapas: notas para uma alfabetização cartográficaLa imagen del mundo que nos transmiten los mapas: notas para una alfabetización cartográficaMapa. Intencionalidad de los Mapas. Educación Geográfica. Alfabetización Cartográfica.Map. Maps’ Purpose. Geographic Education. Cartographic Literacy.Mapa. Intenção dos Mapas. Educação Geográfica. Alfabetização Cartográfica.As a theoretical-methodological procedure of an inductive nature, this paper holds that maps are social constructions that transmit ideological, cultural, and political messages; therefore, the intention of the cartographic language becomes an item of main interest. It is clear that both people and organizations have always used planispheres for their own purposes, without considering the technical criteria regarding accuracy that are usually pursued by cartographers. Maps are selective and partial representations of territory, so their use cannot escape from personal prejudices or political manipulation. There is no doubt that maps are a fundamental tool in geographical explanation and, therefore, a basic instrument for geographers’ daily work. It is also a widely used resource in the teaching of geography, usually very disconnected from an authentic geographic education. The paper defends that geographic education has to take on the task of promoting geographic literacy, focused on spatial literacy. In particular, Geography is the school discipline that assumes the responsibility of contributing to the development of spatial thinking or reasoning through cartographic literacy. Utilizando um procedimento teórico-metodológico de natureza indutiva, o artigo defende que os mapas são construções sociais que transmitem mensagens ideológicas, culturais e políticas, portanto a intenção da linguagem cartográfica é um ponto de interesse prioritário. É claro que indivíduos e organizações têm sempre usado planisférios para os seus próprios fins, independentemente dos critérios técnicos de precisão perseguidos pelos cartógrafos. Os mapas são representações seletivas e parciais do território, de forma que o seu uso não pode estar à margem dos preconceitos pessoais nem da manipulação política. Não há dúvida de que o mapa é uma ferramenta fundamental na explicação geográfica e, portanto, um instrumento básico para o trabalho dos geógrafos. É também um recurso amplamente utilizado no ensino de geografia, geralmente muito desvinculado de uma educação geográfica autêntica. O trabalho defende que a educação geográfica deve promover a alfabetização geográfica com foco na alfabetização espacial. Especificamente, a Geografia é a disciplina escolar que assume a responsabilidade de contribuir para o desenvolvimento do pensamento ou raciocínio espacial por meio da alfabetização cartográfica.Utilizando un procedimiento teórico-metodológico de carácter inductivo, el artículo sostiene que los mapas son construcciones sociales que transmiten mensajes ideológicos, culturales y políticos, por lo que la intencionalidad del lenguaje cartográfico se convierte en un punto de interés prioritario. Es evidente que tanto las personas como las organizaciones siempre han usado los planisferios para sus propios fines, al margen de los criterios técnicos de exactitud que persiguen los cartógrafos. Los mapas son representaciones selectivas y parciales del territorio, de manera que su utilización no puede escapar de los prejuicios personales ni de la manipulación política. Es indudable que el mapa es una herramienta fundamental en la explicación geográfica y, por lo tanto, un instrumento básico para el trabajo de los geógrafos. Es también un recurso ampliamente utilizado en la enseñanza de la geografía, habitualmente muy desconectada de una auténtica educación geográfica. El trabajo defiende que la educación geográfica debe promover la alfabetización geográfica centrada en la alfabetización espacial. En concreto, la Geografía es la disciplina escolar que asume la responsabilidad de contribuir al desarrollo del pensamiento o razonamiento espacial a través de la alfabetización cartográfica. Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1686210.18675/1981-8106.v33.n.66.s16862Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862/12835Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLestegás, Francisco RodríguezArce, Xosé Carlos Macía Quintá, Francisco Xosé Armas2023-11-01T12:22:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16862Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-11-01T12:22:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy A imagem do mundo transmitida pelos mapas: notas para uma alfabetização cartográfica La imagen del mundo que nos transmiten los mapas: notas para una alfabetización cartográfica |
title |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy |
spellingShingle |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy Lestegás, Francisco Rodríguez Mapa. Intencionalidad de los Mapas. Educación Geográfica. Alfabetización Cartográfica. Map. Maps’ Purpose. Geographic Education. Cartographic Literacy. Mapa. Intenção dos Mapas. Educação Geográfica. Alfabetização Cartográfica. |
title_short |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy |
title_full |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy |
title_fullStr |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy |
title_full_unstemmed |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy |
title_sort |
The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy |
author |
Lestegás, Francisco Rodríguez |
author_facet |
Lestegás, Francisco Rodríguez Arce, Xosé Carlos Macía Quintá, Francisco Xosé Armas |
author_role |
author |
author2 |
Arce, Xosé Carlos Macía Quintá, Francisco Xosé Armas |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lestegás, Francisco Rodríguez Arce, Xosé Carlos Macía Quintá, Francisco Xosé Armas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mapa. Intencionalidad de los Mapas. Educación Geográfica. Alfabetización Cartográfica. Map. Maps’ Purpose. Geographic Education. Cartographic Literacy. Mapa. Intenção dos Mapas. Educação Geográfica. Alfabetização Cartográfica. |
topic |
Mapa. Intencionalidad de los Mapas. Educación Geográfica. Alfabetización Cartográfica. Map. Maps’ Purpose. Geographic Education. Cartographic Literacy. Mapa. Intenção dos Mapas. Educação Geográfica. Alfabetização Cartográfica. |
description |
As a theoretical-methodological procedure of an inductive nature, this paper holds that maps are social constructions that transmit ideological, cultural, and political messages; therefore, the intention of the cartographic language becomes an item of main interest. It is clear that both people and organizations have always used planispheres for their own purposes, without considering the technical criteria regarding accuracy that are usually pursued by cartographers. Maps are selective and partial representations of territory, so their use cannot escape from personal prejudices or political manipulation. There is no doubt that maps are a fundamental tool in geographical explanation and, therefore, a basic instrument for geographers’ daily work. It is also a widely used resource in the teaching of geography, usually very disconnected from an authentic geographic education. The paper defends that geographic education has to take on the task of promoting geographic literacy, focused on spatial literacy. In particular, Geography is the school discipline that assumes the responsibility of contributing to the development of spatial thinking or reasoning through cartographic literacy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16862 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862/12835 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814210584576 |