The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lestegás, Francisco Rodríguez
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Arce, Xosé Carlos Macía, Quintá, Francisco Xosé Armas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862
Resumo: As a theoretical-methodological procedure of an inductive nature, this paper holds that maps are social constructions that transmit ideological, cultural, and political messages; therefore, the intention of the cartographic language becomes an item of main interest. It is clear that both people and organizations have always used planispheres for their own purposes, without considering the technical criteria regarding accuracy that are usually pursued by cartographers. Maps are selective and partial representations of territory, so their use cannot escape from personal prejudices or political manipulation. There is no doubt that maps are a fundamental tool in geographical explanation and, therefore, a basic instrument for geographers’ daily work. It is also a widely used resource in the teaching of geography, usually very disconnected from an authentic geographic education. The paper defends that geographic education has to take on the task of promoting geographic literacy, focused on spatial literacy. In particular, Geography is the school discipline that assumes the responsibility of contributing to the development of spatial thinking or reasoning through cartographic literacy.  
id UNESP-7_fa94731be8cce6da54fb6d0f628dbd15
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16862
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacyA imagem do mundo transmitida pelos mapas: notas para uma alfabetização cartográficaLa imagen del mundo que nos transmiten los mapas: notas para una alfabetización cartográficaMapa. Intencionalidad de los Mapas. Educación Geográfica. Alfabetización Cartográfica.Map. Maps’ Purpose. Geographic Education. Cartographic Literacy.Mapa. Intenção dos Mapas. Educação Geográfica. Alfabetização Cartográfica.As a theoretical-methodological procedure of an inductive nature, this paper holds that maps are social constructions that transmit ideological, cultural, and political messages; therefore, the intention of the cartographic language becomes an item of main interest. It is clear that both people and organizations have always used planispheres for their own purposes, without considering the technical criteria regarding accuracy that are usually pursued by cartographers. Maps are selective and partial representations of territory, so their use cannot escape from personal prejudices or political manipulation. There is no doubt that maps are a fundamental tool in geographical explanation and, therefore, a basic instrument for geographers’ daily work. It is also a widely used resource in the teaching of geography, usually very disconnected from an authentic geographic education. The paper defends that geographic education has to take on the task of promoting geographic literacy, focused on spatial literacy. In particular, Geography is the school discipline that assumes the responsibility of contributing to the development of spatial thinking or reasoning through cartographic literacy.  Utilizando um procedimento teórico-metodológico de natureza indutiva, o artigo defende que os mapas são construções sociais que transmitem mensagens ideológicas, culturais e políticas, portanto a intenção da linguagem cartográfica é um ponto de interesse prioritário. É claro que indivíduos e organizações têm sempre usado planisférios para os seus próprios fins, independentemente dos critérios técnicos de precisão perseguidos pelos cartógrafos. Os mapas são representações seletivas e parciais do território, de forma que o seu uso não pode estar à margem dos preconceitos pessoais nem da manipulação política. Não há dúvida de que o mapa é uma ferramenta fundamental na explicação geográfica e, portanto, um instrumento básico para o trabalho dos geógrafos. É também um recurso amplamente utilizado no ensino de geografia, geralmente muito desvinculado de uma educação geográfica autêntica. O trabalho defende que a educação geográfica deve promover a alfabetização geográfica com foco na alfabetização espacial. Especificamente, a Geografia é a disciplina escolar que assume a responsabilidade de contribuir para o desenvolvimento do pensamento ou raciocínio espacial por meio da alfabetização cartográfica.Utilizando un procedimiento teórico-metodológico de carácter inductivo, el artículo sostiene que los mapas son construcciones sociales que transmiten mensajes ideológicos, culturales y políticos, por lo que la intencionalidad del lenguaje cartográfico se convierte en un punto de interés prioritario. Es evidente que tanto las personas como las organizaciones siempre han usado los planisferios para sus propios fines, al margen de los criterios técnicos de exactitud que persiguen los cartógrafos. Los mapas son representaciones selectivas y parciales del territorio, de manera que su utilización no puede escapar de los prejuicios personales ni de la manipulación política. Es indudable que el mapa es una herramienta fundamental en la explicación geográfica y, por lo tanto, un instrumento básico para el trabajo de los geógrafos. Es también un recurso ampliamente utilizado en la enseñanza de la geografía, habitualmente muy desconectada de una auténtica educación geográfica. El trabajo defiende que la educación geográfica debe promover la alfabetización geográfica centrada en la alfabetización espacial. En concreto, la Geografía es la disciplina escolar que asume la responsabilidad de contribuir al desarrollo del pensamiento o razonamiento espacial a través de la alfabetización cartográfica.  Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1686210.18675/1981-8106.v33.n.66.s16862Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPspahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862/12835Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLestegás, Francisco RodríguezArce, Xosé Carlos Macía Quintá, Francisco Xosé Armas2023-11-01T12:22:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16862Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-11-01T12:22:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
A imagem do mundo transmitida pelos mapas: notas para uma alfabetização cartográfica
La imagen del mundo que nos transmiten los mapas: notas para una alfabetización cartográfica
title The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
spellingShingle The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
Lestegás, Francisco Rodríguez
Mapa. Intencionalidad de los Mapas. Educación Geográfica. Alfabetización Cartográfica.
Map. Maps’ Purpose. Geographic Education. Cartographic Literacy.
Mapa. Intenção dos Mapas. Educação Geográfica. Alfabetização Cartográfica.
title_short The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
title_full The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
title_fullStr The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
title_full_unstemmed The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
title_sort The image of the world transmitted by maps: notes for a cartographic literacy
author Lestegás, Francisco Rodríguez
author_facet Lestegás, Francisco Rodríguez
Arce, Xosé Carlos Macía
Quintá, Francisco Xosé Armas
author_role author
author2 Arce, Xosé Carlos Macía
Quintá, Francisco Xosé Armas
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lestegás, Francisco Rodríguez
Arce, Xosé Carlos Macía
Quintá, Francisco Xosé Armas
dc.subject.por.fl_str_mv Mapa. Intencionalidad de los Mapas. Educación Geográfica. Alfabetización Cartográfica.
Map. Maps’ Purpose. Geographic Education. Cartographic Literacy.
Mapa. Intenção dos Mapas. Educação Geográfica. Alfabetização Cartográfica.
topic Mapa. Intencionalidad de los Mapas. Educación Geográfica. Alfabetización Cartográfica.
Map. Maps’ Purpose. Geographic Education. Cartographic Literacy.
Mapa. Intenção dos Mapas. Educação Geográfica. Alfabetização Cartográfica.
description As a theoretical-methodological procedure of an inductive nature, this paper holds that maps are social constructions that transmit ideological, cultural, and political messages; therefore, the intention of the cartographic language becomes an item of main interest. It is clear that both people and organizations have always used planispheres for their own purposes, without considering the technical criteria regarding accuracy that are usually pursued by cartographers. Maps are selective and partial representations of territory, so their use cannot escape from personal prejudices or political manipulation. There is no doubt that maps are a fundamental tool in geographical explanation and, therefore, a basic instrument for geographers’ daily work. It is also a widely used resource in the teaching of geography, usually very disconnected from an authentic geographic education. The paper defends that geographic education has to take on the task of promoting geographic literacy, focused on spatial literacy. In particular, Geography is the school discipline that assumes the responsibility of contributing to the development of spatial thinking or reasoning through cartographic literacy.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16862
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16862
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16862/12835
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e47[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814210584576