Espaços não formais de educação ambiental como ferramenta de sensibilização e conscientização socioambiental no município de Araraquara-SP
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira Multidisciplinar |
Texto Completo: | http://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/1470 |
Resumo: | Non-formal education occurs in spaces where there are intentional interactive processes that are collectively constructed. The non-formal spaces of environmental education (EE) are places where people can experience how the natural environment is essential for the maintenance of ecosystem relationships that guarantee the maintenance of life in all its forms. In this sense, the aim of this article is to present an experience report of an EE program, developed for students from the 6th to the 9th year of elementary school at a public school in the city of Araraquara. For the 6th grade students, an eco-pedagogical trail was programmed from the school to the spring of the Água Branca stream, and for the 7th, 8th and 9th grade students, monitored technical visits were programmed to the Fonte Luminosa Water Treatment Station, Araraquara Sewage Plant and Solid Waste Treatment Station/Acácia Recyclable Material Collectors Cooperative. The selection of these places was made in order to allow students to get to know, throughout the final years of elementary school, the entire chain of environmental sanitation of Araraquara. The monitored visits, in addition to contributing to the understanding of the technical aspects related to the sanitation chain, are configured as an important tool for reflection on the relationships established between human beings and nature and between human beings themselves, reinforcing the socio-environmental bias of EE. Works in this direction can contribute to the construction of more robust and effective EE programs, towards a transformative education. |
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Espaços não formais de educação ambiental como ferramenta de sensibilização e conscientização socioambiental no município de Araraquara-SPmonitored visitsenvironmental educator spacesenvironmental educationVerdeAzul Municipality Programvisitas monitoradasespaços educadores ambientaiseducação ambientalPrograma Município VerdeAzulNon-formal education occurs in spaces where there are intentional interactive processes that are collectively constructed. The non-formal spaces of environmental education (EE) are places where people can experience how the natural environment is essential for the maintenance of ecosystem relationships that guarantee the maintenance of life in all its forms. In this sense, the aim of this article is to present an experience report of an EE program, developed for students from the 6th to the 9th year of elementary school at a public school in the city of Araraquara. For the 6th grade students, an eco-pedagogical trail was programmed from the school to the spring of the Água Branca stream, and for the 7th, 8th and 9th grade students, monitored technical visits were programmed to the Fonte Luminosa Water Treatment Station, Araraquara Sewage Plant and Solid Waste Treatment Station/Acácia Recyclable Material Collectors Cooperative. The selection of these places was made in order to allow students to get to know, throughout the final years of elementary school, the entire chain of environmental sanitation of Araraquara. The monitored visits, in addition to contributing to the understanding of the technical aspects related to the sanitation chain, are configured as an important tool for reflection on the relationships established between human beings and nature and between human beings themselves, reinforcing the socio-environmental bias of EE. Works in this direction can contribute to the construction of more robust and effective EE programs, towards a transformative education.A educação não formal ocorre em espaços onde há processos interativos intencionais construídos coletivamente. Os espaços não formais de educação ambiental (EA) são locais onde as pessoas podem vivenciar como o meio ambiente natural é imprescindível para a manutenção das relações ecossistêmicas que garantem a manutenção da vida em todas as suas formas. Assim, o objetivo deste artigo é apresentar um relato de experiência de um programa de EA, elaborado para estudantes do 6º ao 9º ano do ensino fundamental de uma escola pública na cidade de Araraquara. Para os discentes do 6º ano, foi programada uma trilha ecopedagógica da escola à Nascente do Córrego Água Branca, e para os estudantes dos 7º, 8º e 9º anos foram programadas visitas técnicas monitoradas à Estação de Tratamento de Água da Fonte Luminosa, Estação de Tratamento de Esgoto de Araraquara e Estação de Tratamento de Resíduos Sólidos/Cooperativa de Catadores de Materiais Recicláveis Acácia. A seleção desses locais se deu a fim de possibilitar aos estudantes conhecerem, ao longo dos anos finais do ensino fundamental, toda a cadeia do saneamento ambiental de Araraquara. As visitas monitoradas, além de contribuírem para o entendimento dos aspectos técnicos relacionados à cadeia de saneamento, se configuram como uma importante ferramenta de reflexão acerca das relações estabelecidas entre o ser humano e a natureza e entre os próprios seres humanos, reforçando o viés socioambiental da EA. Trabalhos nesse sentido podem contribuir para a construção de programas de EA mais robustos e eficazes, em direção a uma educação transformadora.Revista Brasileira Multidisciplinar - ReBraM2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/147010.25061/2527-2675/ReBraM/2022.v25i3.1470Revista Brasileira Multidisciplinar; v. 25 n. 3 (2022): Setembro-Dezembro; 3-112527-26751415-3580reponame:Revista Brasileira Multidisciplinarinstname:Universidade de Araraquara (UNIARA)instacron:UNIARAporhttp://revistarebram.com/index.php/revistauniara/article/view/1470/852Copyright (c) 2022 Revista Brasileira Multidisciplinar - ReBraMhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Araújo Neto, LeonardoLuis Iost Teodoro, Valterde Oliveira, Simone Cristina Perego Zavatti, RodrigoMarques Gonçalves, AdrianoAngeli, Thaís2023-03-23T23:25:54Zoai:ojs.revistarebram.com:article/1470Revistahttp://revistarebram.com/index.php/revistauniaraPRIhttps://revistarebram.com/index.php/revistauniara/oairevistauniara@uniara.com||2527-26752527-2675opendoar:2023-03-23T23:25:54Revista Brasileira Multidisciplinar - Universidade de Araraquara (UNIARA)false |
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