A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Opinião Pública (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8640917 |
Resumo: | Tal argumento lança sobre a política a pecha de ineficiência, quando não de perversidade. Traçamos aqui brevemente a origem histórica do argumento na Índia, sua adoção por parte dos opositores à ação afirmativa nos Estados Unidos e, logo em seguida, sua recepção no Brasil. Usamos como fonte o universo de textos publicados sobre cotas raciais pelos jornais Folha de S. Paulo e O Globo. A investigação mostra que (1) o argumento foi incorporado no Brasil em grande medida pela recepção das ideias de Thomas Sowell, economista conservador norte-americano, (2) que por seu turno usou a Índia como exemplo de país que adotou políticas que privilegiaram um creamy layer, ainda que (3) no debate indiano a acusação de benefício dos privilegiados esteja longe de ser consensual. Por fim, mostramos que, a despeito de o argumento ter sido usado para combater as cotas no Brasil, as políticas reais implantadas em nosso país até 2012 tinham dispositivos explícitos para prevenir o benefício dos mais privilegiados, o que lança por terra o argumento do creamy layer.Abstract This article is about the creamy layer argument, according to which the better-off individuals in a social group targeted by a public policy tend to rip a disproportionate part of the benefits provided by this same policy. Such argument has been used to accuse the policy of inefficiency if not of perversity. Our chief aim here is to verify how this argument came to appear in Brazil’s public debate on affirmative action and how it was rearticulated in this new context. Using a combination of genealogy and reception studies methodology, we show (1) that the argument was received in Brazil through the reception of Thomas Sowell’s writtings on affirmative action in the US; (2) that Sowell used India’s affirmative action as the chief example of a policy tainted by the creamy layer effect; and (3) that, ironically enough, in the Indian debate this diagnosis is far from consensual. Finally we show that despite the fact that this argument was often employed to criticize the use of racial quotas in Brazil, the actual affirmative action programs implemented until 2012 adopted criteria that prevent the creamy layer effect. The data sources used for studying each context were different. For Brazil, we analyzed all texts on affirmative action published by newspapers Folha de S. Paulo and O Globo until 2012. For India and the United States, we reviewed the academic literature on the topic.Keywords: Affirmative action. Public policies. Creamy layer. Big media. Thomas Sowell |
id |
UNICAMP-10_6d50089efaa475aea6637f5ac3ae7ca1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8640917 |
network_acronym_str |
UNICAMP-10 |
network_name_str |
Opinião Pública (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento públicoAção afirmativa. Políticas públicas. Creamy layer. Grande mídia. Thomas SowellOpinião públicaTal argumento lança sobre a política a pecha de ineficiência, quando não de perversidade. Traçamos aqui brevemente a origem histórica do argumento na Índia, sua adoção por parte dos opositores à ação afirmativa nos Estados Unidos e, logo em seguida, sua recepção no Brasil. Usamos como fonte o universo de textos publicados sobre cotas raciais pelos jornais Folha de S. Paulo e O Globo. A investigação mostra que (1) o argumento foi incorporado no Brasil em grande medida pela recepção das ideias de Thomas Sowell, economista conservador norte-americano, (2) que por seu turno usou a Índia como exemplo de país que adotou políticas que privilegiaram um creamy layer, ainda que (3) no debate indiano a acusação de benefício dos privilegiados esteja longe de ser consensual. Por fim, mostramos que, a despeito de o argumento ter sido usado para combater as cotas no Brasil, as políticas reais implantadas em nosso país até 2012 tinham dispositivos explícitos para prevenir o benefício dos mais privilegiados, o que lança por terra o argumento do creamy layer.Abstract This article is about the creamy layer argument, according to which the better-off individuals in a social group targeted by a public policy tend to rip a disproportionate part of the benefits provided by this same policy. Such argument has been used to accuse the policy of inefficiency if not of perversity. Our chief aim here is to verify how this argument came to appear in Brazil’s public debate on affirmative action and how it was rearticulated in this new context. Using a combination of genealogy and reception studies methodology, we show (1) that the argument was received in Brazil through the reception of Thomas Sowell’s writtings on affirmative action in the US; (2) that Sowell used India’s affirmative action as the chief example of a policy tainted by the creamy layer effect; and (3) that, ironically enough, in the Indian debate this diagnosis is far from consensual. Finally we show that despite the fact that this argument was often employed to criticize the use of racial quotas in Brazil, the actual affirmative action programs implemented until 2012 adopted criteria that prevent the creamy layer effect. The data sources used for studying each context were different. For Brazil, we analyzed all texts on affirmative action published by newspapers Folha de S. Paulo and O Globo until 2012. For India and the United States, we reviewed the academic literature on the topic.Keywords: Affirmative action. Public policies. Creamy layer. Big media. Thomas Sowell Universidade Estadual de Campinas2015-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLevantamento bibliográficoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8640917Opinião Pública; Vol. 21 No. 2: ago. 2015; 238-267Opinião Pública; Vol. 21 Núm. 2: ago. 2015; 238-267Opinião Pública; v. 21 n. 2: ago. 2015; 238-2671807-0191reponame:Opinião Pública (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8640917/8452Feres Júnior, JoãoDaflon, Verônica Tosteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-10T13:23:35Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8640917Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/opPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/oaicesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br1807-01910104-6276opendoar:2018-07-10T13:23:35Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público |
title |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público |
spellingShingle |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público Feres Júnior, João Ação afirmativa. Políticas públicas. Creamy layer. Grande mídia. Thomas Sowell Opinião pública |
title_short |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público |
title_full |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público |
title_fullStr |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público |
title_full_unstemmed |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público |
title_sort |
A nata e as cotas raciais: genealogia de um argumento público |
author |
Feres Júnior, João |
author_facet |
Feres Júnior, João Daflon, Verônica Toste |
author_role |
author |
author2 |
Daflon, Verônica Toste |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Feres Júnior, João Daflon, Verônica Toste |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ação afirmativa. Políticas públicas. Creamy layer. Grande mídia. Thomas Sowell Opinião pública |
topic |
Ação afirmativa. Políticas públicas. Creamy layer. Grande mídia. Thomas Sowell Opinião pública |
description |
Tal argumento lança sobre a política a pecha de ineficiência, quando não de perversidade. Traçamos aqui brevemente a origem histórica do argumento na Índia, sua adoção por parte dos opositores à ação afirmativa nos Estados Unidos e, logo em seguida, sua recepção no Brasil. Usamos como fonte o universo de textos publicados sobre cotas raciais pelos jornais Folha de S. Paulo e O Globo. A investigação mostra que (1) o argumento foi incorporado no Brasil em grande medida pela recepção das ideias de Thomas Sowell, economista conservador norte-americano, (2) que por seu turno usou a Índia como exemplo de país que adotou políticas que privilegiaram um creamy layer, ainda que (3) no debate indiano a acusação de benefício dos privilegiados esteja longe de ser consensual. Por fim, mostramos que, a despeito de o argumento ter sido usado para combater as cotas no Brasil, as políticas reais implantadas em nosso país até 2012 tinham dispositivos explícitos para prevenir o benefício dos mais privilegiados, o que lança por terra o argumento do creamy layer.Abstract This article is about the creamy layer argument, according to which the better-off individuals in a social group targeted by a public policy tend to rip a disproportionate part of the benefits provided by this same policy. Such argument has been used to accuse the policy of inefficiency if not of perversity. Our chief aim here is to verify how this argument came to appear in Brazil’s public debate on affirmative action and how it was rearticulated in this new context. Using a combination of genealogy and reception studies methodology, we show (1) that the argument was received in Brazil through the reception of Thomas Sowell’s writtings on affirmative action in the US; (2) that Sowell used India’s affirmative action as the chief example of a policy tainted by the creamy layer effect; and (3) that, ironically enough, in the Indian debate this diagnosis is far from consensual. Finally we show that despite the fact that this argument was often employed to criticize the use of racial quotas in Brazil, the actual affirmative action programs implemented until 2012 adopted criteria that prevent the creamy layer effect. The data sources used for studying each context were different. For Brazil, we analyzed all texts on affirmative action published by newspapers Folha de S. Paulo and O Globo until 2012. For India and the United States, we reviewed the academic literature on the topic.Keywords: Affirmative action. Public policies. Creamy layer. Big media. Thomas Sowell |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Levantamento bibliográfico |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8640917 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8640917 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/op/article/view/8640917/8452 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Opinião Pública; Vol. 21 No. 2: ago. 2015; 238-267 Opinião Pública; Vol. 21 Núm. 2: ago. 2015; 238-267 Opinião Pública; v. 21 n. 2: ago. 2015; 238-267 1807-0191 reponame:Opinião Pública (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Opinião Pública (Online) |
collection |
Opinião Pública (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Opinião Pública (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
cesop@unicamp.br||racael@unicamp.br || rop@unicamp.br |
_version_ |
1824498758602194944 |